Gå til innhold
Arkivverket

[#42088] Oppland, Gjøvik, Toten


Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Skjønhaug

Jeg søker Ole Olsen født 1880 på Gjøvik tror jeg, og hans far Ole Pedersen (Bliksetbakken).Ole Olsen er far til min bestefar Birger Olsen. Ole Olsen var ved jernbanen på Gjøvik hele sitt liv. og fikk 5 barn med Johanne Marie Eriksen f: 1880 i Søndre Land. Hun vet jeg heller ikke så mye om. Det jeg i første omgang søker er Ole Olsen ogOle Pedersen, ole byttet etternavn til skjønhaug en gang mellom 1936 og 39, hvorfor hadde vært morsomt å vist. Jeg vet det finnes en går på toten som heter Skjønhaug, men har ikke funnet noe relasjoner mot den.Med vennlig hilsen Birger skjønhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Fra Konfirmerte i Gjøvik by 1891-1900 http://www.slektshistorielaget.no/Side: 92 Nr: 7 År: 1898 Kirke: Gjøvik Konfirmasjon dato: 02.10.1898 Karakter: Megetgodt+ Megetgodt Koppestatus: Vac. Når vaksinert: 20.08.1884Konfirmant Ole Kristian Olsen, Gjøvik, født S. Land, født 05.04.1883, døpt 03.06.1883Far Gift Inderst Ole Pedersen GjøvikMor Gift Hstr. Sigrid Eriksdatter Gjøvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

...og kanskje denne?Side: 84 Nr: 25 År: 1893 Kirke: Gjøvik Konfirmasjon dato: 01.10.1893 Karakter: Næstenmegg. Megetgodt. Koppestatus: Vac. Når vaksinert: 11.05.1878Konfirmant Johanne Marie Grønnerud Gjøvik K S. Land, født 26.10.1878, døpt 02.12.1878Far Gift Gdbr. Erik Gulbrandsen Hommelstad GjøvikMor Gift Hstr. Olave Eriksen Gjøvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvordan kommer Blikksetbakken inn i bildet. Ligger vel en gard som heter Blikset på Østre Toten.Ole Olsen og Ole Pedersen er vel såpas vanlige navn at man kan finne dem som far og sønn i flere omkringliggende prestegjeld i det aktuelle tidsrom.I 1900 Folketelling finnes det f.eks en Ole Pedersen Bliksetstuen i Østre Toten. Ole Olsen er da såpas gammel at han har forlatt reiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest birger Skjønhaug

Heisann. Ja jeg tror det, jeg har funnet det samme som du beskriver. Bliksetbakken sto etter navnet på faren til Ole Olsen når han giftet seg i Hunn i Vardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vielsen oppgir at Ole Olsen er født i Ø.Toten 1880, konf 1894, så da er det vel bare å få tak i mikrofilmen(e) med kirkebok Hof (?) i Ø.T.Han finnes vel også i 1891 tellinga på Riksarkivet.Det kan gå et par år før kirkeboka er tilgjengelig på slekstshistorielaget.no - men den kommer kanskje som skannet kirkebok på Digitalarkivet i vinter/vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Fant det i Skannede kirkebøker, se den mørkeblå linja øverst denne sida. Tror boka for Hunn startet i 1904.Vedr. kirkebøker på Ø.Toten, enten kan du reise til Riksarkivet i Oslo der jeg antar at de har kirkeboka for Hof (tror det er Hof) på film, eller så kan du be biblioteket på Strømmen om å bestille filmen fra f.eks Gjøvik bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Takk for hjelpen nok en gang. Da skal jeg nok finn ut av dette...Jeg har sendt en forespørsel til riksarkivet...håper de har tid til å svare.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ø. Toten ministerialbok konf. 1894 s. 250 nr. 22: Ole Olsen Nøkleberg, f. 08.03.1880 på Bliksætbakken, døpt. 16.05.1880, bosatt på Nøkleberg. Foreldre: dagarbeider Ole Pedersen og hustru Marie Johannesd.. Karakter: 4?. Kan legge til at Det ikke er veldig langt mellom Bliksæt og Nøkleberg, ligger fra gården Alm i V. Toten og nedover (mot øst) mot Kapp. Han var eneste Ole Olsen som ble konf. det året.Ø. Toten ministerialbok døpte 1880 s. 16 nr. 20 Hof krk.: Ole, f. 08.03.1880, døpt 16.05.1880. Foreldre: inderst Ole Pedersen (f. 1832) og hstr. Marie Johannessen (f. 1833) boasatt på Bilixetstuen. Faddere: Peder Guldbrandsen, inderst Peder Martinsen, pige Mathea Fredriksen og barnets foreldre. Tar et lite forbehold om at jeg har tydet riktig fadderne, har litt svak kopi.Regner med at flere opplysninger kan finnes i FT 1875 og andre avskrifter som finnes på www.slektshistorielaget.no FT 1865 på Digitalarkivet er også aktuell.Lykke til videre!mvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Når jeg først er i gang med å hjelpe til, så her er en til.Ø. Toten ministerialbok 1860 s. 234 nr. 2: Viet 3. febr. ungk. Ole Pedersen, bosted Rustad nedre, 27 år, far: Peder Larsen og pigen Marie Johannesd., (uleselig fødested, 25 år, far: Johannes Hansen. Forlovere: Johannes Henriksen Ødegaard og Ole Anders. ??. Kan legge til at Rustad ikke ligger så veldig langt unna Blixsæt.Nå er det mulig å finne mer på www.slektshistorielaget.no Flere avskrifter blir lagt ut etter hvert, så smør deg litt med tålmodighet.mvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo Igjen. Det her blir helt perfekt, Hadde jeg bare vist om Ole Olsen har noen søsken også ? Har prøvd å søkt men finner ikke ut at han har det, selv om min far sier han tror han har det...Mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Det er muligens FT 1875 du ikke har søt i. Her er familien, men det kan være flere barn etter 1875 og frem til Ole og etterpå. Jeg skal se om jeg klarer å kikke litt i kirkeboka i løpet av helgen.©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Folketelling 1875 for Østre TotenBosted:Tellekrets nr Telleliste nr Bostedets navn Matrikkel løpenummer 08 076 BLIXSETSTUEN 282, 284Personer registrert på bosted:Fornavn Etternavn Stilling Stand Fødselsår Yrke/stilling Fødested Sædv bost eller fravær Statsb Tro Sykdom Avskrivers kommentarOle Pedersen Husfader g. 1830 Hsmd. med Jord Dagarb. Gaardsarbeider ø. Toten, HoffMarie Johannesdr. Kone g. 1832 ø. Toten, HoffJohanne Karine Olsdr. Datter 1863 ø. Toten, HoffHellene Olsdr. Datter 1868 ø. Toten, HoffPeter Olsen Søn 1872 ø. Toten, HoffMathilde Olsdr. Datter 1875 ø. Toten, HoffAvskrift ved Leroy Madson og Inger-Berit Østby-Deglum. Korrektur ved Fredrik Dyhrenmvh heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ser ut som nedenstående er Marie Johannesd.'s død. Ole Andersen er antageligvis person nr. 6710 i FT 1900. Marie finnes ikke i FT 1900.©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Begravede i Hoff 1878-96Protokoll: A 6 Ø.TotenSide: 384Nr: 26År: 1889Kirke: HoffDødsdato: 01.12.1889Begravet dato: 10.12.1889Jordfestet dato:Fornavn: MarieFarsnavn: JohannesdatterSlektsnavn:Bosted: JørgensethstuenYrke: HusmandskoneSivilstand: GKjønn: KAlder:Født dato: 1833 el. 43Fødested: BergseieOppholdssted:Dødsårsak: LungebetændelseLegebesøk: JaAnmeldt: 2/12-89Far/ektemann fornavn: OleFar/ektemann farsnavn: PedersenFar/ektemann slektsnavn:Far/ektemann yrke: HusmandFar/ektemann familieforh: Ektem.Håper dette også er til litt hjelp.mvhheljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Ja se her ja...er det noen sak, takk igjen Heljar. Dette kan nok stemme bra det også. Det dødsfallet fant jeg selv også. Nå gleder jeg meg virkelig til fortsetelsen.... Nok en gang takk for hjelpen.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Jeg fant videre historikk på alle barna til Ole Pedersen..eneste jeg er usikker på er Mathilde (ser ut som om har flyttet ut av komunen)..kan vel egentlig ikke være 100% sikker på de andre heller før jeg får sjekket på kirkebøkene, har benyttet folketelling i 1900 som kilder foreløpig. så dette var til stor hjelp Heljar. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Har ikke sett på søsknene til Ole ennå, men har sett på forfedrene.Kanskje vi skal forlate dette forum og opprette kontakt pr. email?mvhheljarnunius@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.