Gå til innhold
Arkivverket

[#42090] 'Virkelig' navn ført i merknad.


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Av og til har jeg vært borti kommentarer i spesielt konfirmerte lister som sier at 'Foreldrene kaller henne xxx', der xxx er et annet fornavn enn det som presten har ført i rubrikken for konfirmantens navn. Det er da sannsynlig at konfirmanten opptrer under navnet xxx i senere kilder.I slike tilfelle kunne det vært greit med en regel (uavhengig av listetype) som sier at xxx skal føres i fornavn feltet, f.eks som [xxx*] eller bare xxx* - men med bare xxx* blir det uklart om stjerna gjelder hele fornavnsrubrikken eller bare xxx (forøvrig et generelt problem).Grunnen til dette er å gjøre xxx søkbart, der man forventer å finne det.Dette forekommer neppe ofte, men Kyrre bør etter min mening i prinsippet dekke 'alle' eventualiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er synd at dette tilfellet føyer seg inn i rekken av problemstillinger der dere er mer opptatt av å klassifisere informasjon enn å legge til rette for å finne personer i avskriftene. Når bøkene finnes skannet på nett vil den viktigste funksjonen til avskriftene være som registre for å finne folk, ihvertfall etter tidlig 1800 tall.Så lenge navn i merknadsfeltet kan gjøres søkbare i f.eks fornavn på en måte som ikke skaper tvil om hva som står i originalen (f.eks ved en avskrivers kommentar) ser jeg ikke at det kan skade å gjøre dem søkbare - i et felt der man forventer å finne dem.Uansett om dette er et kallenavn, eller noe mer - dvs at vedkomende har brukt kun dette navnet senere i livet - eller noe annet, er etter mitt skjønn uinteressant i denne sammenheng. Spørmålet er om det gjøres søkbart eller ikke.Et par andre lignende eksempler:1) Presten har ført xxx som konfirmantens fornavn, men har i merknaden oppgitt at dåpsprotokollen oppgir yyy. Å føre [yyy] i fornavn vil gjøre vedkommende mulig å finne ut fra navn i dåpsprotokollen (med en avskrivers merknad).2) I merknad framgår at moren var 'fra xxxx'. Dette bør også føres i bosted (noen mener fødested, jfr annet tema i dette forum).Det finnes mange andre eksempler, men jeg husker dem ikke i farten.Vel, Kyrre får gjøre det på sin måte og så får vi gjøre det på vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Geir Thorud

Enda et eksempel som bør behandles på samme måte er når det i merknad står noe slikt som 'Gitt tillatelse til å anta navnet XX ihht skriv fra departementet...'. XX er som regel et et etternavn, og bør da føres som [XX] i etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Thorud

Dette innlegget er lagt inn kun for å få rettet en feil i webdebatt som gjør at innlegget over ikke vises som oppdatert i temalista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.