Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Geir Thorud

[#42090] 'Virkelig' navn ført i merknad.

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Av og til har jeg vært borti kommentarer i spesielt konfirmerte lister som sier at 'Foreldrene kaller henne xxx', der xxx er et annet fornavn enn det som presten har ført i rubrikken for konfirmantens navn. Det er da sannsynlig at konfirmanten opptrer under navnet xxx i senere kilder.I slike tilfelle kunne det vært greit med en regel (uavhengig av listetype) som sier at xxx skal føres i fornavn feltet, f.eks som [xxx*] eller bare xxx* - men med bare xxx* blir det uklart om stjerna gjelder hele fornavnsrubrikken eller bare xxx (forøvrig et generelt problem).Grunnen til dette er å gjøre xxx søkbart, der man forventer å finne det.Dette forekommer neppe ofte, men Kyrre bør etter min mening i prinsippet dekke 'alle' eventualiteter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Strømme

Eventuelle kallenavn hører hjemme i merknadsfeltet. Det er jo tross alt det det er snakk om her, prestens merknad om et kallenavn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Thorud

Det er synd at dette tilfellet føyer seg inn i rekken av problemstillinger der dere er mer opptatt av å klassifisere informasjon enn å legge til rette for å finne personer i avskriftene. Når bøkene finnes skannet på nett vil den viktigste funksjonen til avskriftene være som registre for å finne folk, ihvertfall etter tidlig 1800 tall.Så lenge navn i merknadsfeltet kan gjøres søkbare i f.eks fornavn på en måte som ikke skaper tvil om hva som står i originalen (f.eks ved en avskrivers kommentar) ser jeg ikke at det kan skade å gjøre dem søkbare - i et felt der man forventer å finne dem.Uansett om dette er et kallenavn, eller noe mer - dvs at vedkomende har brukt kun dette navnet senere i livet - eller noe annet, er etter mitt skjønn uinteressant i denne sammenheng. Spørmålet er om det gjøres søkbart eller ikke.Et par andre lignende eksempler:1) Presten har ført xxx som konfirmantens fornavn, men har i merknaden oppgitt at dåpsprotokollen oppgir yyy. Å føre [yyy] i fornavn vil gjøre vedkommende mulig å finne ut fra navn i dåpsprotokollen (med en avskrivers merknad).2) I merknad framgår at moren var 'fra xxxx'. Dette bør også føres i bosted (noen mener fødested, jfr annet tema i dette forum).Det finnes mange andre eksempler, men jeg husker dem ikke i farten.Vel, Kyrre får gjøre det på sin måte og så får vi gjøre det på vår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Thorud

Enda et eksempel som bør behandles på samme måte er når det i merknad står noe slikt som 'Gitt tillatelse til å anta navnet XX ihht skriv fra departementet...'. XX er som regel et et etternavn, og bør da føres som [XX] i etternavn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Thorud

Dette innlegget er lagt inn kun for å få rettet en feil i webdebatt som gjør at innlegget over ikke vises som oppdatert i temalista.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.