Gå til innhold
Arkivverket

[#42095] Jeg kan gjøre enkle oppslag på Statsarkivet på Hamar


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gunvor:Hedmark er stort. Du vet ikke mer nøyaktig hvor de meldte flytting?Og emigrantlistene ligger jo tilgjengelig her på DA.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore VigerustJeg bladde raskt igjennom Høyfjellskommisjonens rapporter også (1920-1935), men kunne ikke finne kildehenvisningerLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore VigerustJeg har også et kart fra aktuelt område fra 1761, ser ut som noen grenser er stiplet, men vet ikke hvor relevant det er i din sakLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, kartene er relevante, men jeg får også tak i slike i Riksarkivet. Det var grensedragningen i 1704 (som jeg trodde foregikk i 1704 i hvert fall) som bestemte de grensene som senere ble kommunegrenser i Rondane. Grunnen til at jeg jakter på ''saken'' er ikke at jeg er spesiellt interessert i grenselinjene alene, men fordi svært mange gamle mennesker avla tingforklaringer i saken, samt at vitnenes slektsforhold er omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Tenk om det var så enkelt at de skrev hvor de skulle på 'Hedemarken'! Jeg har også gått igjennom emigrantlistene flere ganger og lett i 'Nordmenn i Amerika'. Der fant jeg Anders`yngre bror Peder som emigrerte ca 1 måned senere enn da Anders flyttet, altså 7.6.1878 til Sparta WI. Han fant jeg i Portland WI i tellinga 1880 som Peter Peterson, kona Marit som Maria og sønnen Kristian som Christian. Jeg får legge ruta forbi Hamar slik at jeg kan lete i emigrantlistene der. Det har bare blitt utsatt, derfor grep jeg sjansen! Ikke tenk mer på dette, det er jo ikke livet om å gjøre, bare så ergelig ikke å finne!! MVH Gunvor Sæther Brække

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Lars Ove,Kan du være snill og sjekke en fødsel/dåp i Hamar for meg? Agnethe Andersd. Johannesen f. 10.9.1892, døpt 1.10.1892 ifølge konfirmasjonslisten. Hun er muligens født utenfor ekteskap. Jeg er ute etter alle opplysninger som måtte stå.På forhånd takk!mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Hei Lars Ove. Jeg benytter meg av ditt generøse tilbud. I Vinger bygdebok III s 364 er Rønnaug Hansdtr. Ausbøl oppgitt som første kone til Tor Torsen Åserud. Det skal ha vært et skifte etter hennes mor, Eli Torsteinsdtr på Overud 6/5 1675 der Rønnaug skal være nevnt. Stemmer det, og levde hun da?. Er hennes søsken Berte, Auden og Daniel b I s 169 nevnt eller kan de være halvsøsken med en annen mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ææææ..... Jeg ser ikke noe feil, er det jeg som er blind?Agnethe Andersd. Johannesen født 10. sept 1892, døpt 1. okt 1892, på Hamar. Disse datoene er oppgitt ved hennes konfirmasjon 29. sept 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Bjørg:Jeg må le litt av meg selv nå. Jeg leste f 10/9 og konf 1/10 samme år. Har fått grøten ut av øynene nå. Skal gjøre et oppslag i morgenMagne: Jeg skal forsøke å finne det utMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Tusen takk skal du ha! Da var altså Anders gift med Agnethe, men hun døde trolig ifm. fødselen. Det passer brukbart med resten av opplysningene jeg har.Mvh. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Hei Lars Ove.Dette er et fint tilbud. Hvis du fremdeles har tid , vil jeg sette pris på om du kunne se på registerkortene for skifte i Strøm/Odalen.1. Anders Leerdalen evt. plass under Borstad (Børstad). Antagelig flyttet han til Dølibraathen, så det er større muligheter at du finner han der, evt. som plass under Døli. Jeg kjenner ikke hans fars navn og heller ikke nøyaktig dødsår, men antaglig døde han ca 1770 - 1780.2. Haagen Sivertsen Svennebye, død ca. 1740 og hans hustru Dorthe Erichsdatter død ca 1722.Jeg skal senere legge inn flere opplysninger i eget tema, men skal prøve å finne flere detaljer først.Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei. Raust gjort! Jeg prøver meg med Lars Henriksen f.ca 1863 og Anne Larsdatter f.ca 1765. Bor på Sterehverven i Stange 1801, men nå har jeg leita i bygdebøker og nett og gjennom andre leitere... Hvor kommer de ifra? Har fått tips om 'Herskan' på Stange eller Ringsaker, men det må være feil. Kan det være feiltolkning av 'Hershoug' eller 'Herkestad'? Jeg greier ikke dette alene. Gjør du? Hj. h Berit.- enda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Olaf: jeg skal gjøre et forsøk på tirsdag.Berit: Jeg formoder at du mener Lars Henriksen er født ca. 1763.og ikke 1863?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Atle Brandsar:Jeg finner ikke skiftet etter Johannes, men det er et skifte etter hans kone i 1829.Olaf Rønneberg:Det er ikke noen registerkort på Anders Leerdalen verken under Børstad eller Døli.Berit Sandviken:Jeg må bruke litt lenger tid på dette.Jan Dahle:Dette må jeg få litt mer tid påMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei! Har du mere tid til å hjelpe? Skulle gjerne funnet ut litt mer om Nils Tjøstelsen, hvor og når han var født osv. Han døde på Lillesveen (Ilsengeie) under Ilseng i Vang den 14.1.1875. Han ble begravet i Vang den 24. januar 1875. I kirkeboken for Vang står det under merknader ”Hængt sig”. Nils var gift med Oline Olsdatter, født 11.11.1821 på Vesle-Hoveie i Vallset.Under folketellingen 1865 bodde Nils Kjøstelsen på Holen i Romedal sogn hvor han var ”husmand med jord”. Han var 51 år og født i Nordre Odalens prestegjeld. Han bodde sammen med sin kone Oline Olsdatter på 42 år. Hun var født i Romedals prestgjeld. De bodde sammen med barna, som alle var født i Romedals prestegjeld, Anne Nilsdatter 16 år, Maria Nilsdatter 12 år, Ole Nilsen 9 år (må være feil alder), Nikoline Nilsdatter 6 år og Karen Nilsdatter på 4 år. Sammen med familien bodde Knud Andersen og hans kone Maria Olsdatter som Inderster. Knud var Tærskmand og 70 år, hans kone var 74 år.I 1875 bodde Oline på plassen Lillesveen som losjerende arbeider sammen med barna Nikoline og Karen.Jeg har også navnet på flere av barna.Hilsen Bjørg Brynildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei BjørgJeg hadde bare tid til et raskt oppslag, og jeg fant denne Nils Kjøstelsen døpt i Strøm/Odal i 1815. Nord-Odal-bøkene begynner ikke før 1819.Jeg ser at det skrives Kjøstelsen og ikke Tjøstelsen, men kanskje det er rett mann?Mvh Lars Ove

bilete1365.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Anno 1640 den 18 Januarj Ting holden på Ween på Quckne.Tre forskjellige kilder angir at:Fransisse Klengsdatter, Kleistdotter, Klemitsdatter er beskyldt for trolldom.Er de mulig å få vurdert transkripsjonen av etternavnet ?Hun kom sansynligvis fra Sangerhausen i Thüringen kring 1635 som kullbrenner til kobberverket på Kvikne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei LeivJeg er ikke rett mann til å transkribere, men jeg har fotografert orginal tingbok fra 1640. Du må nok få andre her inne til å hjelpe deg. Jeg legger ut side 1 her, og hvis du vil ha resten så må du maile meg privat. (se innlegg 1)Mvh Lars Ove

bilete1368.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg syns det er på tide at vi gir LOW en kjempehonnør for det arbeidet han nedlegger med å leite frem opplysninger på SAH, han finner frem til dokumenter, avfotograferer dem og er hele tiden positiv og hjelpsom. Selv har jeg ikke så mye bruk for oppslag på SAH, men samarbeider med ham om et par andre slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Hvis du fortsatt har tid, lurte jeg på om du kunne se på en odelssak på gården Revold i Vestre Toten. 12.april 1752 skal det ha vært en odelssak mellom Nils Jonsen og broern Peder, med dom 20.juni. Jeg lurte på om det stod noe om deres foreldre i den saken.Hilsen Svein Skartsæterhagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.