Gå til innhold
Arkivverket

[#42095] Jeg kan gjøre enkle oppslag på Statsarkivet på Hamar


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Johannes:Desverre så fikk jeg ikke anledning til å lete etter konfirmasjonen i dag da bøkene var opptatt. Men jeg fant noe i Amtmannens arkiv. Moren søkte om understøttelse, men desverre lå ikke alle dokumentene der. Det er en mulighet for at saken ble sendt til et annet distrikt hvis han flyttet. Det eneste jeg fant var en attest med lensmannens påskrift om at barnefaren var ubemidlet. Det samme sto i Lensmannens kopibok for 1879. Det som kanskje har skjedd er at barnefaren ble sendt til tukthuset i Christiania, noe som var vanlig på den tiden. Jeg kan ved en anledning forsøke å finne ut av dette.Mvh Lars Ove

bilete1666.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Gerald Lien

Min oldefar Ole Amundsen Li/Lie /Lien var i følge opplysninger ved min bestefars fødsel i Molde i 1891, født i N-Fron 1848.Vi har ikke lykkes i å fiine ut noe som helst om Ole, kan du hjelpe?Med hilsen Frank Gerald Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Gerald Lien

Min oldefar Ole Amundsen Li/Lie /Lien var i følge opplysninger ved min bestefars fødsel i Molde i 1891, født i N-Fron 1848.Vi har ikke lykkes i å fiine ut noe som helst om Ole, kan du hjelpe?Med hilsen Frank Gerald Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Bjørg Brynhildsen (213)Det kan se ut som Ole og Helene gifter seg i 1786, og da er fødselsdato til Ole oppgitt til ca 1759. Da er i tilfelle alderen ved FT 1801 på den Ole du fant på Hoff Lille feil.Jeg skal sjekke bygdeboken for Stange neste uke, og jeg treffer stadig vekk forfatteren til denne boken også, så vi løser kanskje dette.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Bjørg Brynhildsen:Nå har jeg bladd i både Stange og Romedals-boka uten å finne spor etter Ole Halvorsens opphav. Desverre.Frank Gerald Lien:Ingen Ole Amundsen er født i Nord-Fron 1847-1849, men jeg har en mistanke om at det kan være i Sør-Fron. Der er det en Ole Amundsen f 1848. Har du navnene på etterkommerne til Ole for evnt å finne noen spor i navneoppkallingen?Frank Roland:Jeg klarer ikke å finne ekteskapet, men kan bekrefte Ingebret og Oleas fødsel og dåp.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Lars !Tusen takk for bryet med at du svarte meg !Jeg har vedig få opplysninger om Inger. Hva kunne du trenge ? Inger Johansdtr.Evenstad er konfirmert 19.10.1879. Har fått opplyst at ei Inger Johansdtr.Nygården f.1865 utf.til Hamar ca.1882. Er veldig usikker på om dette er den samme.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Britt:Er du sikker på at 'Evenstad'-navnet er tatt med fra Elverum? Det finnes noen Evenstad-gårder i Elverum i 1865, men det finnes ingen Johannes der. Når hun er konfirmert 1879, så er kanskje mulig at hun er født før 1865, og den eneste Inger jeg finner i Elverum er denne: Lenke.Jeg kan selvfølgelig begynne å lete i innflytterlister fra 1882, men problemet er at selv om hun påstås å ha flyttet til Hamar, så kan det like gjerne ha vært Stange, Romedal, Furnes, Ringsaker eller Vang, og innflytterlister fra den perioden er meget mangelfulle. Det som også er rart er at jeg ikke kan finne henne i FT 1900 (det er mange Inger Johansdatter, men ingen Evenstad). Hun har derfor sikkert giftet seg og tatt mannens navn, eller så er hun død. Men det jeg i første rekke lurer på er om Evenstad var 'medfødt', eller hvor dette navnet kommer fraMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen Lars ! Lenke du viser til er den pesonene jeg leter etter. Om hun tok med Evenstadnavnet da hun flyttet er jeg veldig usikker på. Den Inger Johansdtr.Nygaarden som vi har funnet utflyttet til Hamar er ettter navnet muligens gift. Hun flyttet ca.1882 stt.av 30.06.1885 (reg i 1888 ). Men om dette er riktig person er jeg veldig usikker på. Når det gjelder navnet Evenstad - kommer dette nok fra at hennes oldefar het ' Even ' Pederesen F.1781 Døpt 28.10.1781, han var igjen sønn av Peder Eriksen Siljuberget F.1758 i Risberget, og Peder fra sønn av Erick Henriksen Sijuberget F.1735 i Juvbereget Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Lars Ove, har du hatt mulighet til å ta en nærmere titt på en innførsel foretatt (sannsynlighvis 1768) i formynder-rullene (overformynderiet) for meg? Desverre er det dårlig stillt med informasjon om hvor jeg første gang fann opplysningene. Jeg har sakset ut tre innlegg i Tema 44285 som forklarer problemstillingen:Innlegg 24. Jeg har også ett annet notat som jeg har skrevet uklart ved. Hadde ikke tenkt å ta det med, men her er hva jeg noterte: Skifte? 1768 etter Ane Pedersdatter Kongsparten i Sel annex. Som enkemann har jeg skrevet Ole Østensen. Jeg har notert at det står Guttormsen i overfomynderiet, mens det står Østensen i skifteprotokollen. Hans barn er Tord Olsen 23år, Ole Olsen 20år, Mari Olsdatter 30år gm Iver Olsen Stordal, forlengst død. farbror Østen Kjørren, bror Peder Olsen. Når jeg ser notatet nå skjønner jeg ingenting, men kanskje noen andre får noe fornuftig ut av det. Ser iallefall ut som om jeg har vært i både skifteprotokoll og overformynderiet da jeg var på Statsarkivet Hamar. Håper noen har mulighet å sjekke dette på statsarkvet slik at vi får det riktig.Innlegg 26. Kommentar til (24): Ja, jeg tror også at du har vært både i overformynderiets- og i skifteprotokollen, og antagelig blandet sammen to slekter, men dette var likevel svært spennende notater! Jeg er rimelig sikker på at 'hans barn' Tor Olsen 23 år, Ole Olsen 20 år og Mari Olsdtr. 30 år, var barna til Ole Guttormsen som kom til Revshaugen under Slette i Heidal. Han var bror til Østen Kjørren, og dermed blir det riktig at sistnevnte var farbroren til disse barna.I kirkeboka finnes Tor Olsen døpt 1745 i Heidal som Ole Guttormsens barn, og Ole Olsen likeledes innført som døpt i 1748. I 1768 var de altså hhv 23 og 20 år gamle, slik du har notert.En eldre bror av disse to, Guttorm Olsen, er også oppført i kirkeboka som Ole Guttomsens barn døpt 1743 i Heidal. (Mer om disse guttene i tema 40089 Lenke ) Hvorfor han er utelatt i dine notater, kan kanskje skyldes et rotete oppsett i den originale protokollen?Søsteren Mari som var 30 år i 1768, kjente jeg ikke til. Hun ble antagelig døpt 1738, og er dermed ikke kommet med i den eldste bevarte kirkeboka for Vågå som starter i 1739. Men hun er høyst sannsynlig en datter av Ole Guttormsen, oppkalt etter sin farmor.(Er du enig, Kai ?)Jeg kjenner ikke til navnet på Ole Guttomsens kone, men i dine notater går det fram at hun het Anne Pedersdtr. Dette med forbehold om at Ole Guttomsen ikke er blandet sammen med Ole Østensen Kongsparten.Du nevner en bror Peder Olsen. Ikke lett å skjønne hvem han skulle ha vært broren til. Dersom det faktisk er slik at kona til Ole Guttormsen het Anne Pedersdatter, ville antagelig disse to etter oppkallingstradisjonen ha hatt en sønn Peder, sannsynligvis født mellom 1738 og 1743 uten at jeg har klart å finne ham døpt. Han kan også være født før Mari.Det jeg imidlertid tror, er at du først har vært inne i overformynderiets protokoll, og funnet opplysningene knyttet til Ole Guttormsens dødsfall i 1766. (Han står oppført i gravferdslista kun som Ole Guttormsen 60 år gammel, gravlagt juni 1766, og kan lett forveksles med andre Ole Guttormsønner, men alderen stemmer veldig godt her, og dødsfallet underbygges av notatene dine.) Deretter har du vært inne i skifteprotokollen i håp om å finne utfyllende opplysninger, og blinket ut dødsfallet til Anne Pedersdtr. gift med Ole Østensen Kongsparten, som den nærmeste og mest relevante skiftesak.Hvis du ikke har et entydig notat om at Ole Guttormsen var gift med ei Anne Pedersdatter, er jeg redd verken Anne Pedersdtr. eller Peder Olsen har noen tilknytning til Ole Guttormsens slekt.Men disse notatene dine er som sagt, veldig spennende. En nærmere sjekking av overformynderiets protokoll kan kanskje slå fast hvem Ole Guttormsen faktisk var gift med, samt gi en fullstendig oversikt over samtlige av hans barn.Her på brukarforumet har vi en hjelpsom sjel som tar på seg oppslag på statsarkivet på Hamar for oss som bor langt unna; Lars Ove Wangensteen - tema nr. 42095. Hvis du har en god kildehenvisning til disse notatene dine, så er han sikkert villig til å sjekke opplysningene på nytt for deg.Innlegg 27. Når det gjelder overformynderiet så er vel dette en innstans som tar vare på umyndiges midler? Det jeg iallefall ser er at det blir opprettet formyndere, gjerne ved ett skifte. Det er vanlig at en i overformynderiprotokollene (formynderrullene) følger forløpet inntil den umyndige blir myndig. Det hender derfor, at det kan komme til at en formynder dør, for deretter å bli erstattet med en ny. Dette føres gjerne på den opprinnelige siden, slik at det gjerne blir noen overstrykninger, i tillegg blir den nye formynderen ført inn. Det at Peder Olsen blir ført som bror er egentlig ikke usannsynlig. Han kan ha vært myndig ved det tidspunktet skiftet ble holdt. Kanskje han ble ført inn som ny formynder etter hvert. Den eneste måten å finne dette på er selvfølgelig å sjekke denne originale innføringen på nytt. Det eneste jeg har å forholde meg til er årstallet 1768 og at det sannsynlighvis er funnet i en formynderprotokoll (overformynderiet). Personalet på Statsarkivet vet ganske sikkert hvor de finner dette materialet. Jeg tror det ligger i Sorenskriver arkivet.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Britt Ringstad: kan du ta kontakt med meg på : lowangen@online.no ?Torkild: Jeg svarer deg under ditt tema 44285Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Eide

Har du mulighet til å slå opp i Ministerialbok nr.4 for Gjerdrum side 439 og se etter om det står noe om Ole Østensen der? (I denne lenken Lenke er det en henvisning til Mini.4 side 439 under Ole Østensen.)Om du også kunne slå opp om Ole Østensen kom til Gjerdrum i 1814 som soldat, og giftet seg i 1815 med Gunhil Jensdtr. f 1796,d 1830, hadde det vært supert. (Disse kirkebøkene er ikke lagt ut.)Jeg har også fått tips om å søke i militære ruller for Gjerdrum- og Hof,Hedemark for å evt. finne ut om han ble overflyttet til Gjerdrum fra Hof, men aner ikke hva som finnes. Hvis du har tid til å se hva slags militære fortegnelser som finnes fra ca.1795-1820, hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Lars OveJeg er interessert i alle navn og i hvilken sammenheng de opptrer i skifte og formynderrullen. Jeg ser du har mulighet til å legge ut bilder. Det hadde jo vært glimrende hvis du har mulighet til å legge ut bilde fra innførslene i skifte og formynderrullen. Dette er nok ikke noe omfattende skifte så jeg regner med alt får plass på to bilder.Ellers får du ha lykke til, beklager den dårlige kildehenvisningen. Uansett hvordan det går, tusen takk hjelpen.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tiril Eide:Kirkebøkene fra Gjerdrum er desverre ikke på SAH. De er i Oslo. SAH har bare Hedmark og Oppland, så hvis du finner ut om han kom fra Hof, så har jeg en mulighet til å hjelpe deg med dåpen, men da må jeg nok ha et ca-årstall. Det kan være flere Ole Østensen fra Hof.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Eide

Takk for at du tilbyr hjelpOle Østensen er født ca.1785. Ifølge kirkeboka for Hof er det en Ole Østensen som blir døpt 17.02.1782 i Våler kirke med foreldre Østen Tollefsen og Kari Olsdatter Amundrud, Våler. Står det noe om han ble konfirmert der?Og om han ble soldat og evt. om han ble overflyttet fra Hof? Hvilke millitære ruller finnes det på Hamar? Kan han være registrert der?Alle opplysninger er av interesse, også om han ble boende i Hof, da må jeg lete på annet hold etter Ole Østensen (Iflg. Gjerdrum BB I side 54 under Rogstadstua var Ola Østensen fra Hof i Solør), Quartermester og Veteran fra 1814, død 02.02.1865 Rogstad eie, Gjerdrum.Mvh Tiril Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Gode Lars Ove,Eg har to nye ''problem'' til deg, Lars Ove. Kan du hjelpa meg?Eg syner til tema #40068 der eg er på leiting etter opphavet (''jentenamnet'') til Helena Olsdotter, fødd i Åmot 1858. Under ein lynvisitt på Riksarkivet i førre veke leitte eg etter fødsli hennar, men fann ho ikkje døypt i Åmot. Kanskje står det noko ved korfirmasjonen eller vigsli hennar?Det andre spørsmålet gjeld ein dåp i Aurdal (Valdres) frå året 1700:Halvor Knutson Faar.Kan du leita fram dåpsdatoen hans?Hjarteleg takk på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

To beskjeder:Tirill: Jeg skal se hva som finnes på SAH Lars: Utfordringen er mottatt! Jeg skal sjekke dette her for degMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Eide

Hei igjen, Takk for at du vil se etter! Jeg har funnet noe mer på nett;Kilde: Riksarkivet, KG II. Ruller. Transkribert av T. Bækkevold.'Compagnie Roulle for Det Elverumske Skieløber Compagnie pro 1810 Prima Plana Hof Sogn Waaler annex 88. Ole Østensen Taarnebye, Fød Aar 1782, høide 62 ¾, Enroulleret 20 Marts 1802, Tjent 7 10/12 Aar, Hiemme'Hva betyr dette? Er ikke helt inne i militære og gamle termer. Noen som vet? Og høyden på 62 3/4 = ? Hva var gjennomsnittet i 1802?Finnes originalen i Hamar? Og står det noe mer der? Er spesielt interessert i evt. overflytting til Gjerdrum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiUten å være hel sikker tror jeg det betyr at han ble dimmitert i 1810 etter 7 år og 10 måneder i det Elverumske Skieløber Compagnie.Høyden er nok i tommer.Og i og med han ble dimmitert, tror jeg ikke han har avtjent noe i Gjerdrum.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Eide

Hvis han ble dimmitert i 1810, ble han kanskje soldat igjen senere?Viser til svar jeg fikk av Carsten Henrik Schanche: Iflg. Gjerdrum BB I side 54 under Rogstadstua var Ola Østensen fra Hof i Solør, f ca. 1785, husmann 1815-1850, d 1865, gift 1815 m Gunhil Jensdtr. f 1796, d 1830. 'Ola Øssensen kom utover her som soldat i 1814' fortelles det. Barn: Jens f 1816, Karen f 1817, Nils (se neste), Anne Marie f 1822, Ragne f 1830, g m Kristian Larsen fra Blånet, tre døde små. Ola ble 2.gang g m enke Anne Halvorsdtr. fra Rogstadeiet.I Gjerdrum, Jubileumsskrift 1914 av Ivar Sæter på s.24, står han som Veteran fra 1814, det betyr vel at han fortsatt var soldat da.Jeg er spent på hva det står i originalpapirene og håper du har tid til å ta en titt.Mvh Tiril Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Eide

Nå har jeg lett opp linken der jeg fant navnet hans Lenke no.88 Ole Østensen. Slik jeg forstår avskriften av dokumentet, er han ikke dimitert(på andre står det spesifikt).Mvh Tiril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.