Gå til innhold
Arkivverket

[#42097] Lusia Pedersdtr Glasmager, Røros, død 1848. Søker aner.


Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Lucia har jeg som datter av Peder Pedersen Glasmager og Berit Olsdatter Colberger, gift 1751.Colberger- slekten er sikkert av tysk opprinnelse og du finner vel noen i manntallet 1701. Min kunnskap om denne slekten er noe perifer.Glasmager-slekten går ut fra Erich Olsen som var glasmager av yrke i 1701 Lenke Lucias far var, tror jeg, sønn av Peder Eriksen i manntallet som var gift med Kirsten Pedersdatter Commandant. Jeg håper nå dette stemmer! Har en del rot i mine ting, da jeg driver med en viss omlegging.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Peder Pedersen Glasmager kaller seg også Galåen. Dermed er vel dette Lucia født 1755 LenkeErich Olsen med yrke Glasmager i 1701 slo seg ned i Galåen noe sør for Bergstaden. Hans sønn Peder Erichsen står under Østre Galåplass (RB bind 3 side 82).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Jacob Mogensen Katz f. 1686 var gift med Anne Olsdatter Galaaen, f. 1692. Hennes foreldre skulle være Ole Eriksen Glasmager f. 166? og Sara Andersdatter, f.1659.Far til Ole Eriksen var Erik Olsen Glasmager f. 1631. Barn: 1. Sara, 2. Beret.Peder Eriksen må da være bror til disse to. Er det noen som har navn på flere søsken her?Med vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis du ser på lenken i nr 4, ser du at Erich Olsen Glasmager var 50 i 1701 og sønnen Olle 20.Den Olle Erichsen du søker, er Olle Erichsen Nordfjord i 1701 Lenke Han bosatte seg i Galåen, og familien hadde dette som bosteds/slektsnavn. Ole Erichsen Galåen døde i 1736 71 år og kona samme år 77 år.Denne feilen i Rørosboka b 3 har også forplantet seg til bind 5 som kom ut ca 20 år etter b 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.