Gå til innhold
Arkivverket

[#42098] Barnehjem i Eidsvoll/Feiring


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Noen som vet om Borgen Barne- skolehjem lå i Eidsvoll/ Feiring i begynnelsen på 1900-tallet? Evt. andre barnehjem ? Og dessuten..., om det går an å finne ut hvem som bodde der?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I Eidsvoll bygds historie 1914-40 (utgitt 2002)s. 150-153, er Eilert Sundts barnehjem omtalt. 'Villa Granli var det gamle konrmagasinet som hadde stått på Tiendebuflaen ved Eidsvoll kirke. Det ble tatt ned og flytta i 1890-åra (huset brukes i dag som et motivasjonskollektiv for ungdom). Her ble barnehjemmet Eilert Sundt opprettet.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Kanskje det var her Mathilde Kristiane Martinsen, f. 11.12.1900, ble brakt 24.11.1913 når hun, ifølge fattigstyretprotokollene ble brakt til 'skolehjemmet' ? Men jeg har hørt at Borgenhagen i Feiring tidligere også var barnehjem ? Hva kan være rett her?Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg vet bare om ett sted i Eidsvoll som ble kalt Borgen. Det var et hus som lå i 'Badebakken', like nord for Eidsvoll kirke, men jeg har aldri hørt om noe barnehjem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.