Gå til innhold
Arkivverket

[#42100] Giftemål, Askvoll, 1750


Gjest Sturla Binder
 Del

Recommended Posts

Gjest Sturla Binder

Jeg prøver å finne opplysninger om Marthe Jacobsdatter fra Holmedal (sannsynligvis). Jeg har kommet frem til at hun mest sannsynlig ble gift med Ole Nielsen i 1750, men kunne tenkt meg å få det stadfestet gjennom kyrkjebøkene. På ett eller annet tidspunkt må der også ha vært en skilsmisse. Det var jo ikke akkurat vanlig, og må være mulig å spore? (i kapitelbøkene?)Jeg har følgende opplysninger om henne: Hun hadde to små barn og ble legdslem 1756. I fattigstyreprotokollen står det: 'End videre er for got befunden ved denne fatiges indlemmelse, at, efterdi hun er ikke af dette prestegield, og ey mere end 1/2 aar haer har været med sin mand, som var bøygdevægter men hendes opholdssted har været Holmedal, saa maa hun, ifald mangel paa lægder skulde indtreffe, for nermere berettigede vige, og sig til Holmedal begive'.Ole Nielsen var bygdevekter fra Askvold prestegjeld, Øens sogn, garden Laberg. Det kommer ikke frem av bygdeboken for Hyllestad at han var gift med Marthe Jacobsdatter. Den opplysningen har jeg fra familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.