Gå til innhold
Arkivverket

[#42105] Hvor ble det av Amund ,gårdsarbeider på Brandvold 1900.


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Amund Engebretsen Sørjordet født 1872i Sør-Fron døpt 16.juni, finnes som gårdsarbeider på Brandvold nedre og Evjudalen i Nord-Fron i FT 1900, (fødselsår 1871 er feil), men hvor ble han av etter det? Har lett alle steder jeg kan tenke på inkl. kirkebøker for Fronsbygdene, men uten resultat. Har også søkt i emigrantlister, like forgjeves der. Er det noen som er flinkere enn meg som kan/vil hjelpe meg og oppspore mannen. Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Er du sikker på at patronymet var Engebretsen? Det ble født en Amund på Sørjordet den 1.5.1872 , døpt 16.6.1872. Far: Erland Monsen Sørjordet Mor: Ragnhild Johnsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei Ola. Godt at du passer på en fjern og surrete slektning,selvfølgelig har du rett.Men jeg har også sett en Amund med Engebretsen,som etternavn.Og en Amund Erlandsen Odden. Han var bosatt på Hølmyra i 1900, med rett fødselsår.Er nok svigersønn i huset og må ha tatt konas navn. Dette pluss flere andre ble mange Amund`er og jeg har i farten satt feil navn på 'min' Amund. Det er altså Amund Erlandsen jeg er på jakt etter, men han kan ikke være både på Brendvold og Hølmyra samme året hvis da ikke tellingen var så langvarig at Amund rakk å flytte i mellom-tider.Dessuten er det et par småjenter på Hølmyra som vel ikke kan passe inn i saken? Er veldig takknemlig for alle tips. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Ruth.Dette regner jeg nesten med at du har, men han oppholdt seg på Rønsløkken under Roen ved Konfirmasjonen 13/5 1888.Jeg har funnet en Amund f.1872 i Brandbu, men der står det at han er født i N.Fron. Det merkelige er at jeg ikke kan finne hverken vielse eller barna født hverken i Sør - eller Nord Fron. Det er ikke bestandig fødested i FT er korrekte - dessverre!!Det er denne jeg mener: LenkeJeg kan selvfølgelig ha oversett vielse og dåp på disse barna, men jeg har gått gangen i kirkebøker både for Sør og Nord Fron utenom det jeg har på database.Sikkert bare vilspor!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk Lillian. Jada jeg har funnet Am.Erlandsens konfirmasjon,men jeg har ikke funnet han igjen under hverken viede eller utflyttede. Har trålet cd`n med kirkebøker mange ganger til ingen nytte. Håpet er at noen der ute har en opplysning som jeg kan spinne videre på.Er jeg heldig så finnes det etterkommere en eller annen plass, kanskje. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Ruth.Den Cd´n går jo bare til 1900 da og det er faktisk ikke alle som ble telt på FT. Du nevner Brandvold i 1900? Kan ha reist til Amerika fordi om han ikke er utflyttet fra Fron eller finnes i Emigrantprotokollene. Sverige er et annet alternativ. Jeg har funnet folk utflyttet i Ringsaker som faktisk ikke reiste til Amerika - så alt er mulig. Håper noen finner ut av det for deg - skulle jeg komme over noe får du selvfølgelig beskjed her.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Johs. Brandvol

Eg hugsar godt Amund Sørjordet frå eg var barn og ungdom. Han fortalde at i sine yngre år arbeidde han lenge på Nigard Brandvold, seinare og på andre gardar i bygda. Eg kan ikkje hugse at han nemnde at han nokon gong var utanom bygda på arbeid.Amund var ugift, og såvidt eg veit hadde han ikkje avkom.Han leigde eit lite hus i grenda her, der han budde lenge. Dei siste 2-3 åra var han på aldersheimen (Veikle i Kvam), der han døde, truleg tidleg på 1950-talet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Tusen takk til deg Johs.og alle andre som har bidratt i leitingen etter Amund. Når du Johs. Brandvol husker mannen, og at han døde i Kvam da blir jeg virkelig forvirret.Har fått tak i opplysning om at Amund Erlandsen Sørjordet emigrerte til N.Dakota, Amerika 25. sept.1902 sammen med Oline Stenen,(må vel være kona)og barna Anna, Emma og Karen Amundsdøtre Stenen. Det er mye sannynlig at han har emigrert når lillebror Even også reiser over i 1906 med reisemål N. Dakota, men han kan jo ikke ha vært både her hjemme og 'over there'? Hvor mange Amund`er er det egentlig og hvem er den rette Amund?. Kan ikke gi meg til ro nå, nå spørs det om det er mulig og finne fram i denne floken. Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs Brandvol

Eg er rimeleg sikker på at det er 'din' Amund som var på Nigard Brandvold i 1900, og som døde på Veikle i 1950-åra.Dei som emigrerte i 1902 må vera Amund Erlandson Odden, og kona Oline Ellevsdotter, dei som er i Hølmyren i 1900. Det stemmer også med namna på døtrene.Far til Amund Odden var Erland Olsen Stenen, så 'Stenen' kjem truleg frå der. Kor 'Sørjordet' kjem frå, er meire rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei igjen Johs.og takk så langt. Det ser ut til at du har rett,i og med at Brandvol var inne i biletet og du kjenner til det. Da er det berre å avskrive Amunds mogelege etterkomarar som fjerne slektningar. Sørjordet er i Sør-Fron,det veit du sikkert og kjem fram slik: Amunds far, Erland Monsen (min oldefar) vaks nok opp på Skurdalshaugen og vart gift med Ragnhild Jonsdatter Sulengshaugen.I foketeljinga 1865 og 1875 bur dei på ein annan husmannsplass, Sørjordet, som eg forstår er unna Skurdal. Men nå lurer eg på om du og kan veta noko om systera Gina Erlandsdtr, Sørjordet? Eg har funne henne som konfirmant på CD-en,kyrkjebøker for Fron, men seinare ingenting. Nokre meiner at ho og reiste til Amerika, har leita i emigrantlister osb. men har ikkje funne noko. Alle opplysningar er velkomne. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.