Gå til innhold
Arkivverket

[#42117] Bygdebok- Rødø


Gjest Lena Juel
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Såvidt eg veit(og heller ikkje ved søk på Kvasir) finnes det ikkje bygdebøker for Rødøy.Men det er brukarar her som har kjennskap til Rødøy, så visst du fortel kva du vil vita kan nokon kanskje hjelpa deg.Venleg helsing Mariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann,det er sånn at Thomas Jenssen Juel hadde forretninger der. Og jeg holder på å finne ut en del om bl.a han, så hvis noe vet mer om TJJ, så jo det av interesse. Han er blitt kallt nordlandshandler, men kom slik jeg har forstått det fra Trondheim. Er det noen som vet en del om området Rødøy, så kanskje der også står nevnt noe sted hvem foreldrene til Thomas Jenssen Juel f ca 1630, d ca 1702 og hans kone Maren Knudsdatter d ca 1698.Mvh Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I boka 'Disse tider - disse skikker' av Alan Hutchinson nevnes Tomas Juul. Boka omhandler Rødøy prestegjeld (Træna, Lurøy, Rødøy og Meløy) i perioden 1500-1800. Hutchinson skriver at Trondhjemsborgeren Tomas Juul i Svinvær ble tiltalt for ulovlig vinterleie i 1639. Også hans sønn Jochum Tommesen nevnes som handlende i Svinvær. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Lena.Jeg har registrert ganske mye fra Rødøy så hvis du gir meg noe men flere navn så kanskje kan jeg hjelpe. Jeg har en Thomas Jensen fra Rødøy, han er født i 1856.Jeg har boken 'Disse tider - disse skikker' også og skal se om jeg finner noe.Med vennlig hlsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at der i Svinvær var en Jochum Tommesen Juul som hadde borgerleie på Svinvær, men ellers er det ikke noen Thomas Jensen Juul som er nevnt som handlsmenn.Jeg skal lete litt mer i den boken.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei. Såvidt jeg kan se står det ikke noe særlig mer om Thomas Juul i denne boka, men det er ei fin bok som alle som på en eller annen måte har tilknytning til dette området vil ha glede av. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Før jul kommer min bok 'Røtter i Rødøy'. Her vil det være en artikkel fra Svinvær om det tema du nevner. Bygdebok finnes ikke for Rødøy. Den er påbegynt av meg, og kretsvise hefter vil i første omgang bli utgitt.Vennlig hilsen Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Hei Lenaog alle andre interesserte. Jeg har egen mappe kalt 'Bestilling'. Det er bare allerede nå å sende meg en mail, så kommer boka i god tid før jul i postkassen. E-post: taakvi@online.noMvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Hansen

Svinvær interesserer meg da jeg har mine aner derfra. Finnes det noen grei oversikt av virksomheten der? Er ikke slektsgransker, men har arvet noen svært gamle dokument derfra. Ser at Trond Aakvik skriver om Rødøys historie og vil sende skannet kopi av det jeg har på oppgitt meiladresse til han. mvh Bodil Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.