Gå til innhold
Arkivverket

[#42121] Rasmus Rasmussen, f i Bergen 1819, flyttet til Buksnes før 1850


Gjest Kim Unstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kim Unstad

Tippoldefar het Rasmus Rasmussen og var født i Bergen. Han ble gifte med Ane Olsdatter i Buksnes (Petvik) den 1.11.1850. Mener det må være den Rasmus Olai Rasmussen som ble født julaften 1819 og var sønn av Hotboist/grenader Rasmus Nielsen Nubben f 5.januar 1789 og Berentine Evertsdatter f 18 september 1789. Nubben-navnet er blitt nevnt i slekta. Det kompliserer litt at det var minst to andre Rasmus Rasmussen, hvorav en med samme mellomnavn etter det jeg husker i farta.Har funnet ut mye om foreldre/søsken på digitalarkivet, forutsatt at jeg har rette mannen, men lurer på følgende: Kan noen hjelpe meg med aktuelle skifter? Finnes det et register over utflyttede der Rasmus Rasmussen er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge skannede kirkebøker for Buksnes, klokkerbok 1818-1853 post 16 folio 393 giftet Rasmus Olai Rasmussen fra Bergen 23 årgammel seg med Anne Kirstina Olsdtr. 23 år gammel. De oppholdt seg på Petvig. Dessverre var ikke fedrene nevnt i klokkerboken.Om alderen er korrekt så må Rasmus være født ca.1827. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kim Unstad

Som nevnt i innlegg 1 er det Rasmus Nielsen Nubben (Nobben) som jeg tror er min tipptippoldefar. I tillegg til Nubben-navnet (Nubben ligger vel ute ved Statsarkivet i Bergen?)vektlegger jeg det faktum at Rasmus døpte en av døtrene for Berentine, som sin mor. Jeg er likevel ute etter en bekreftelse på at det er rett Rasmus, gjennom eventuelle skifter eller register over utflyttede. Hvis det siste skulle finnes, ville jeg dessuten få vite når han forlot Bergen.Hartvig Jentoft i Petvik hadde to jekter. Jeg regner med at Rasmus Olai Rasmussen er kommet til Lofoten i ei av disse jektene, for å ta seg arbeid.Har funnet 11 søsken til Rasmus i perioden 1810-1830. Han ble født i 11-199, som ligger ved Sydneset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En henvendelse til Statsarkivet i Tromsø om oppslag i ministerialboken vedr. ekteskapet i 1850 vil trolig avdekke navnet på Rasmus Olai sin far. Det er trolig en enklere vei å gå, all den tid vi ikke vet når han kom til Buksnes. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Det er helt greitt Kim, men har du funnet ut noe mere? Alltid interessant å høre at man har fått svar på det man lurer på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kim Unstad

Hei igjen. Har ikke funnet noe i kirkebøkene, men derimot fått i hende et skriv min fars onkel skrev i 1974. Muntlig overlevering sier at Rasmus kom til Ballstad i Lofoten med ei tørrfiskjekt i som 18-åring. Kirkebøker er mangelvare for perioden i dette området. Prestegården i Buksnes brant ned i 1899 hvis jeg husker riktig, og med den mye slektshistorikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.