Gå til innhold
Arkivverket

[#42130] Kristi Endresdt. Bua sitt opphav (Sunnhordland)


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk for det! Og nok en referanse til Ola på Straumøy.Men nå ser jeg at han kan ikke være far til Hans. Regnestykket går ikke opp. Hvis den Olluf som er opsitter på Straumøy ved mantallene 1701 og 1704 er Ola Olsen Straumøy, er han født ca. 1630-31. Akkurat det stemmer fint og er sannsynlig. Broren Peder skal være født ca. 1636.Hans Olsen Straumøy skal iflg. Sveioboka (innl. 15) ha vært 50 år i 1665 - som gir et fødselsår på 1615. Altså kan ikke Ola Olsen Førde være far til Hans Olsen Straumøy.Ola og Hans må ha vært brukere samtidig på Straumøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Sveioboka (innl. 15) : 'I 1657 fødde han 1 hest, 14 storfe, 3 smaler og 3 geiter. Han åtte 8 mrk. smør, 2 spann korn i Økland indre, truleg fått med andre kona'Det står skrevet litt uklart, men hvis det skal bety at det var i 1657 Hans eide jord i Indre Økland, er sanns. Brita Gunnarsdt. død før den tid. Og dermed vil sønnen Lars f. ca. 1661 og kanskje også Marta være barn av Kristi Ingebriktsdt. Økland. og ikke av Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg tror ikke det sto noe om jordeiendom i kvegskatten 1657. Jeg ser ingen sammenheng mellom de to setningene.Dessuten: Ingebrikt Økland levde til 1682. Kristi har neppe arvet noe jord etter faren før den tid.Dersom Kristi skal være mor til Lars som er født ca 1661 må hun være en sprek dame, for hun må også være mor til Simon som er født ca 1690.Hvor Brita Gunnarsd er nevnt i kildene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

He, he. Nei det har sannelig du rett i :))Brita må da være død en gang mellom ca. 1661 (Lars ble født, Marta vet vi ikke) og ca. 1685 (Ingebrikt ble født). Det er jo mange år imellom, så noe særlig til ledetråd kan man ikke kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Nei, det var Elling Vestviks kone Klara som var søster til Hans Straumøy.Om Marta Hansd vet vi at hun var død og hadde tre barn ved skiftet etter Brita Ellingsd Vestvik 1696. Martas datter Haldis får barn 1723 - 36, og bør være født tidlig på 1690-tallet. Martas ene sønn Ola ser ut til å bo sammen med Marta og mannen Hans Kvalvåg i 1701 og er da 7 år.Marta passer åpenbart best i første kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Dette skiftet hadde jeg ikke sett! Her var mye nytt. Utrolig hva som skjuler seg i arkivet :)Er alle disse mosterne altså hel-og halvsøstre av Hans?Hvor går det fram at moren heter Clara?Og vites det noe om Ingemon , far til moster Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er det som står om Ola på side 210 i Sveio I,under bruk B på Straumøy i Valestrand (Sveio) Se vedlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1262.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk! Ola Olsen Rymbareid var åpenbart et blindspor. Men veldig greit å få det fastslått.Hvis Anne Hansdt. virkelig kommer fra Rymbareid-ætt kan det jo evt. være gjennom den mystiske moren Brita Gunnarsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Der ble det visst litt tull med rekkefølgen.Arnfrid: Hvis jeg forstår dette rett hadde altså vår ukjente Olluf en kone som hadde en datter Anne fra før med Ingemund Fossa i Etne. Og i de opplysningene man har om Ingemund er det heller ikke nevnt noe navn på denne kvinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke funnet konen til Ingemund, men jeg kan si at han var sønn av den kanskje mer kjente Tore på Fossa, som eide mer enn selveste Tolleiv på Norheim og hans søster. Det var kun Hans Bugge i Etne som eide mer enn Tore. Ingemund hadde trolig en bror Elias.Ingemund er nevnt i NST:Fosse Ingemund, i Etne NST 36: 250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ingemunds kone var Anne, mens broren Elias' kone var Zirj. Elias hadde datteren Zitzsell (kilde 1645).I 1701 er det en Elias (56) og sønnen Johan (14) på Fosse i Etne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om vi roter oss bort nå, men Tore på Fossa var gift med Guri NN og hadde foruten Ingemund og Elias, Tjerand gm Anna Tolleivsdatter Noreim, Rasmus Gravelsæther og Johannes Silda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Man vet jo aldri hvor det kan dukke opp noe som oppklarer et problem, så for meg er det helt greit med noen turer på viddene :))Er det noen som helst sjanse for at Anne fra 1645 er mor til Anna Ingemorsdt. og at hun senere ble kona til vår ukjente Olluf mon tro?Dessuten er det veldig fristende å spekulere på om Brita Gunnarsdt. kan være søster til Maalfrid Gunnarsdt. (Rymbareid)? Men jeg vet ikke av noen passende Gunnar å teste det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis vi tar utg.pkt. i skiftet etter Brita Ellingsdatter Vestvik, datert 17. august 1696. Enkemannen var Hellie Evensen. Så var hennes mor, CLARA, som var SØSTER til1) HANS STRØMØE, SVEIO, som var død, men hadde etterlatt seg 5 sønner og 3 døtre,sønnen Gunder Hansen, som var død, men hadde etterlatt seg barna Tøris, Anders og Marte,sønnen Lauritz Hansen i København,sønnen Hans Hansen Fagerland,sønnen Ingebrigt Hansen,sønnen Simen Hansen,datteren Anne, Endre Bies, sl.datteren Maritte sl. Peder Kiernagles to sønner og en datter.(HVOR er den 3. datteren til HANS STRØMØE (ikke nevnt i skiftet)?)2) BRITTE (OSVÅG, ETNE), sl. Askild Ousvogs i Etne, som var død, men hadde etterlatt segsønnen Mons Ask. Æraas,sønnen Johan Ask. Qualvog,sønne Sl. Olle Ask. Førdals sønn Olle og Mathias Hixdall,datteren Mari Askildsdatter, sl. Even Hansen Støles, død, men hadde etterlatt seg barna Aschild, Tørris og Britte,datteren sl. Anne Askildsdatter, Tollef Ousvogs, død, men som hadde etterlatt seg sønnen Rasmus Brochenes. (BROKENES er nabogård til STRØMØE)3. SOLVEI (Alvei), sl. Sæbiørn Stumos, død, men hadde etterlatt seg (Hvor er STUMOS?)datteren Randi (Østrem, Etne), sl. Erich Østerims, død, men som hadde etterlatt seg datteren Ingeri Erichsdatter.4. ANNE INGEMONSDATTER, død, men hadde etterlatt seg (Dette mener jeg må være konen til TORE FOSSA, ETNE)sønne Toer Hambre,sønnen Tieran Sørim,sønnen Ingemon Dueland,sønnen sl. Gunder Fosse, død, men hadde etterlatt seg en sønn og en datter, Guri, Toer Tesdals, Anne Tolleich Østlebøs og Ingeleif Ingemonsdatter, sl. Hans Fløtte, død, barn. (litt uklart her)5. GIERTRUD (FJØSNE, ETNE) sl. Abraham Fiøsnes, død, men hadde etterlatt segsønnen Gunder Lien i Ølen,sønnen Osmund Kalve i Vichedal,datteren Maritte (Sørem), Pouell Sorimbs,datteren sl. Kari, sl. Johannes Haalands, barn.Det er kun ANNE av CLARAs søsken som står oppført med farsnavn. Kan det bety at hun hadde en anne far, INGEMUND, enn de andre, OLUFF.Nå har jeg ikke ETNESOGA II hjemme, men skal undersøke nærmere der ved første anledning.Kanskje vi også kan finne noe i de tidligste tingbøkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1665:'Anno 1665 den 11 April som war Tache thisdag weret forsamblede paa Houge i Fieldbergs schibbrede med samme forschreffne sex mend, Suend Sanduig, Johannes Killisuig, Peer Sæbøe, Erich Wdbioe, Omund Hammersland, Indre Thindeland och Pouell Østereyede.Huor daa for retten frembkomb Jens Jenssen Giere i Ettne och indlaugde en schrifftelig citation offuer Siffuer Thiæranssen Houge, Ingemund Fosse, Johannes Silde, Elias Fosse, Rasmus Graffuelsetter, Niels ØffreNes, Tholluff Thieranssen Høyland, Anne Gunder Høylantz och Lisbett Effuind Moes, sambtlig brødre och broderbøren, formedelst noget odellsgotz i Houge schyldende ½ løb smør itt aar och 1 wett korn itt andet aar, som er hans møderne godtz, effter derom førtte widnis byrd nu seniste høste ting paa Lunde, huilchet hand formeentte att were rett och nermiste odellsmand till dett at indløse for huis pennge det er wdsatt, och war herom domb begierendis effter sine widnis biurd, och Lougen huad {war} rett wahr.De indsteffntte møtte [och] formentte samme gotz at haffue kiøb for wngefer 35 aar tillforen som forschreffne Jensses moders stiff faders søn Johannes Thorbenssens till deris salig fader Thoer paa Fosse vd giffne kiøbe breff om for melder, och beraabte sig derfor paa widre beuis, begierede dilation och opsettelse till en anden bequem tid.Bleff om sider forligtt med Jens Jenssen at schulle giffue hannem sex rixdaler till paa samme godtz, och for ald hans søgning och rettes affstaaelse. Huor med Jens war benøyett och well till fridtz tog huer anden i haand for retten, och beloffuede39b Jens at giffue dennem it nytt och fuldkommen kiøbe breff for sig och sine arffuinger, w=røgeligen att holde i alle maader. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Stumo ligger i Ølen.Vi ser at tre av søsknene bor i Etne, to i Sveio og en i Ølen. For meg indikerer dette at vi mest sannsynlig finner opphavet i Etne, men det er på ingen måte gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hvis vi tar utg pkt i at Olluf levde i 1645, så har vi disse i Etne:Olle Brite Ramme * Olle Anna Grindem Olle Brite Lilledall Olle Marite datter: Zirj Brendland Olle Giertrud Støelle Olle Grafflssetter Olle Haldis datter: Jnger Ossnes Olle Bierich (Bjørk) eier: Halssnøe Closters Bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mht Hans Strømøens opphav tenker jeg slik (etter to flotte dager i Sunnhordland og Ryfylke men ny inspirasjon); en hypotese kan være at en av Hans' søstre kan ha overtatt farsgården etter en Olle, men hvor og hvem, ..på Osvåg var Olle bruker 1600-1630, så Askjell Olavsson på det ene bruket fra 1630, enken på det andre bruket 1630-1633, så Eirik Olavsson på det andre bruket fra 1630. I 1645 er Erik og konen på det ene bruket og Askild og konen på det andre bruket. Her kan det vel ha vært en generasjon i mellom, slik at Olavsnavnet trolig er fra Askilds slekt. Jeg tror derfor at Osvåg er lite sansynlig.på Stumo i 1645 var Torbjørn og konen Ingebor på det ene bruket (tjenere: Halvor og Synneve) og på det andre bruket var Throels og Toran (tjenere: olle og 2 piker). I 1665 er det en Olluf på Søre Stumo, men ha ser ut for å ha sønner, så jeg tror Stumo er utelukket. Solveis mann, Sæbjørn, var forøvrig bruker på Nore Stumo. på Fjøsne var det ingen brukere ved navn Olle mellom 1563 og 1635. I 1645 var Abraham, Gjertrud og Ragnill på det ene bruket og Johan, Ragnill og Britte på det andre bruket. Jeg tror Fjøsne er utelukket.på Fossa var det ingen brukere ved navn Olle frem til 1635. I 1645 var Elias, Siri og Sissel på det ene bruket og Ingemund og Anne på det andre bruket. Jeg tror Fossa er utelukket.Bruk i Etne med Olle i 1645 har vi i (48), i Fjeldberg er det dessuten mange brukere med samme navn.Så langt. Jeg skal også se litt på brukene i (48) i forhold til i 1635, prøve å finne noen forbindelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje vi skal se litt nærmere på Olav på Høyland, bruker 1633-1635. Etter han kommer Tjerand Torsson, som jeg tror kan være av Fossa-slekten. Deretter Styrk og Gunnar (Rasmussen?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.