Gå til innhold
Arkivverket

[#42137] Ole Siursen f ca 1713-1720, Soknedalen, Rennebu(?), Åsen


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Ole Siursen(Sigurdsen) som sannsynligvis ble født ca 1713-1720. Han ble gift med Maritte Endresdatter Hof(døpt 17.06.1714) den 02.01.1743, og de fikk disse barna sammen:1)Siur Olsen døpt 18.p.trinit(23.09)1742, med faddere Erik Endresen Hof og Siri Dragset. Ved dåpen bodde foreldrene i Presthus i Soknedalen. Han døde før sin far(altså før 1800).2)Even Olsen som ifølge Dagfinn Refseth skal være døpt 07.03.1745, men det finner jeg ikke i den ordinære kirkeboken. Han ble gift den 16.06.1768 i Loe kirke i Åsen i Nord-Trøndelag, med Kirsti Eriksdatter Tømmerås, som var fra Støren. Foreldrene bodde i Stenbroen i Soknedal på den tiden, og de var brukere der fra 1743 til ca 1760.3)Ingeborg Olsdatter Stenbroen døpt Festo Purific Maria(02.02)1747 i Soknedal, og død i 1784 i Åsen i Nord-Trøndelag. Hun ble konfirmert i Soknedal kirke 23.p.trinit(06.11)1763. Hun ble gift med Ellef Nilsen Stensås(ca 1741-gravlagt 29.05.1814 og gravlagt 10.07.1814 i Åsen i Nord-Trøndelag). De holdt til i Tiller i Åsen i Nord-Trøndelag.4)Bereth Olsdatter Stenbroen døpt i Soknedal Dom.Latare(16.03)1749, og hun ble konfirmert i Wang kirke i Åsen 24.06.1768. Gift 31.03 eller 31.05.1784 med Joen Pedersen Drogsethtrøa fra Skatval(født ca 1741). De var bosatt i Drogsethtrøa på Skatval og er å finne der i 1801, men er ikke nevnt under Drogseth i Skatvalsboka såvidt jeg kan se. Hennes faddere i 1749 var Berent Klokker eller Klokkum og Brynhild Hof5)Endre Olsen Stenbroen døpt 2.nat.(26.12)1750. Hans faddere var Berent Klokker eller Klokkum, og Ingeborg Soolberg. Han var gift med Berit Olsdatter, og de var husmannsfolk i Sponen under Reinås i Åsen.6)Joen Olsen Stenbroen døpt Festo anmunt Maria(25.03)1753 i Soknedal kirke, og hans faddere var Thore Hoeggen og Ingeborg Sollien. Joen var frst gift med Ingeborg Andersdatter som var hele ca 50 år eldre enn han!!!!!!!!. De ble trolovet 25.03.1775, men då døde Ingeborg. Joen ble trolovet med Marit Larsdatter Skjesol(døpt 01.04.1753 og død 20.01.1836 og gravlagt 01.02.1836), og den trolovelsen skjedde 12.p.trinit(25.08)1776. Har ikke funnet giftermålet. Disse er blant mine aner. De var brukere i Skjesol i Åsen, men først var Jon bruker i Undlien.Så over til Ole Siursen igjen. Det er en av fadderne her som kan gi spor videre, og det er fadder til barn nr. 5 Ingeborg Soolberg. I 'Folkeliv og Busetnad i Soknedalen' finner jeg en Ingeborg Sivertsdatter Solberg født 1708, og gift med Sivert Olsen Solberg født 1716. Denne Ingeborg skulle være fra Eggen. Kan ikke se at hun er nevnt under Eggen i bind 3 av bygdeboka som jeg har på fjernlån, og der finner jeg heller ingen Sivert. Finner imidlertid denne Ingeborg døpt Johannes Baptista 1708 og hun har faktisk en bror som heter Ole døpt 5.p.trinit. 1716.På denne familien finner jeg ellers:Deter muligens denne Siur Olsen fra Fossum som ble gift Festo Novi Anni 1704 med Beritte Andersdatter Stronstad(??). Barn:1)Anders døpt 9.p.trinit.1704. Da var faren Siur Olsen Eggen.2)Ingeborg døpt Johannes Baptista 1708. Far var Siur Eggen.3)Anders døpt Festo paascat 1711. Far var Siur Eggen.4)Jon døpt Dom. Cantate 1713. Far var Siur Eggen5)Ole døpt Dom.5.p.trinit.1716, og far var Siur Eggen.Dette er muligens barn i denne familien:6)Cari døpt 20.post trinit.1719, og fornavnet på faren er blankt men Eggen står der. Like etter er også Berethe Eggen introdusert.Siur Olsen Eggen var 48 år da han ble gravlagt Dom.expandi 1719, og kanskje var det derfor har presten ikke hadde skrevet farsnavn på barnet over?Altså er Ole Siursen fra Eggen en meget aktuell kandidat til å være min ane, men her er noen andre kandidater:-Siur Hullie fra Rennebus barn Ole døpt i 23.p.trinit.1713. Siur Hullie fra Rennebu fikk også datteren Maritte døpt Dom.2.p.trinit. 1723-Siur Haugen(???)av Rennebu sitt barn Ole ble døpt 14.p.trinit.1715(det kan være samme mann som over, og at det første barnet Ole har dødd som liten).-Siur Aasenhus sin sønn Ole døpt 4.søndag i advent 1722.Er det noen av disse som er min ane? I såfall holder jeg en foreløbig knapp på han fra Eggen. Jeg er også interessert i å vite om noen av disse kan utelukkes.Hva står det om denne Siur fra Hulie i Rennebu i bygdebøker der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I bygdebok for Soknedalen er det nevnt at det finnes en gård som heter Eggen i Horg, og det er vel egne bygdebøker for Horg? Skulle ønske at noen kunne slå opp i bygdebok for Horg, og se om Siur Eggen med familie er nevnt der(bl.a sønnen Ole døpt 1716). Jeg finner dem ikke under Eggen i bind 3 av bygdebok for Soknedal, og heller ikke under Høsteggen i bind 4.Fadder til min ane Joen Olsen i 1753 var Thore Hoeggen, men Hoeggen er jo ikke nevnt i de bygdebøkene jeg har tilgjengelig. Det kan være den Thore Ingebrigtsen Høsteggen som skal være født i 1720, og med foreldre Ingebrigt Olsen Høsteggen fra Støren født 1681 og Marit Olsdatter født 1696. En av disse kan jo være bror/søster av den Siur(Olsen) som var i Eggen fra 1704 og utover ut fra kirkeboka, og som var far til Ole i 1716. Denne Ingebrigt Olsen Høsteggen skulle være fra Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har vært borti Sjur Hullie før, men uten å finne ut hvem han var. Ved første inntrykk kunne man tenke seg at Hullie var feilskrevet for Bullie. Det er jo en gård i området som heter Buan, og som i dag har en plass kalt Bulia. Finner ikke noe om ham i bygdeboka her.Sjekket kirkeboka for Rennebu og fant et par som giftet seg 6.4.1710: Siur Olsen Birchaas og Bronild Olsdt.. Finner heller ikke disse igjen i bygdeboka, men under en husmannsplass i Bjørkåsen (s. 129, bind III; Rennebuboka) finner jeg en Ola Sjursen Træthaug, f. 1713. Træthaug er også i samme område som Buan (Bulia)og Bjørkåsen.Under Træthaug står det at en Ola Pedersen hadde gården ca. 1700-1715. 1715-1725 var det en Sivert som hadde den. Er dette Sivert Olsen Bjørkåsen, og far til Ole Sjursen som er nevnt i bygdeboka under Bjørkåsen ?Dette blir jo selvsagt bare spekulasjoner, og slett ikke svar på ditt spørsmål. Likevel er det jo en teori som i tilfelle utelukker Sivert Hullie som far til din Ole.Ole Sivertsen Træthaug ble menmlig i 1751 gift med RAndi Gunnes, f. 1717, og denne familien var bosatt på husmannsplassen under Bjørkåsen.Du nevner dessuten 'Høsteggen'. Kan dette være Høgsteggen ? Hvis jeg ikke husker feil er det et navn fra Hauka mellom Soknedal og Budal.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står Høgsteggen i bygdebokas bind 4, og det er jeg som har lest litt for fort når det gjelder dette. Siden jeg skrev første innlegg så har den yngste kandidaten fra Aasenhus født 1722 falt bort, for han ble gift med en annen enn min Ole.Den Ole Sivertsen i Bjørkåsen i Rennebu kan vel ikke være min ane, for den Ole Sivertsen som er min ane ble gift med Marit Endresdatter Hof 02.01.1743, og de var gift enda både ved yngste sønns dåp i 1753 og da de kom til Åsen i Nord-Trøndelag i ca 1765. Marit Endresdatter døde i ca 1768 i Åsen i Trøndelag.Ellers er det veldig mange feil i bygdeboka når det gjelder mine aner i Soknedal ellers, og mor til Marit Endresdatter(Ingeborg Joensdatter Hustøft) har blant annet fått feil mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.