Gå til innhold
Arkivverket

[#42139] Konstabel Nils Jacob Jacobsen Austad i Risør ca 1885


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

I følge kildene (Skanna kirkebøker) for Risør får konstabel Austad sønnen Robert Kristian i 1885 og datteren Maren Marie i 1887. Da kalles han konstabel Nils Jacob Jacobsen. Kona er Anne Helene Rolfsdatter. Han får nok barn også før denne tiden i Risør. Opprinnelig er han fra Siljan (Slemdal) i Telemark hvor han blir gift. I 1890 skal han ha fått en sønn i Utah. Etterkommere av ham er mormonere. N.J. er bror til min oldemor. At han var konstabel var helt nytt for meg. Jeg antar at man med dette mener at han var politikonstabel? Noen som kjenner til ham? I følge 'familietradisjonen' rømte han landet. Hvorfor?En sønnesønn av N.J. Austad var tv-personligheten og ambassadøren Mark Evans Austad. Han var relativt kjent tv-personlighet på 40 og 50 tallet før han på 60-tallet ble politisk aktiv. 1. desember 1981 ble han utnevnt av president Reagen til USA's president til Norge, en stilling han ikke hadde i altfor mange år, 2-3 år. Han døde i 1988. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Ja, jeg har sett arbeidet til Ken og har vel og bidratt til litt av det selv. Er vel mest interessert i å vite om konstabel Austads tid i Risør og om det ligger noe idet at han 'rømte' landet.I familysearch fikk jeg i morges en indikasjon at hans kone er fra Risør (f. 1858). Jeg fikk aldri sjans til å sjekke det i Skanna Kirkebøker da tjenesten var nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg legger en lenke til Robert Kristians dåp i 1885: Lenke. Det er ingen holdepunkter knyttet til faddernavnene som umiddelbart kan plassere Anne Helene Rolfsdtr. genealogisk. Det er slett ikke sikkert hun var fra Risør. Jeg finner henne i hvert fall ikke der i ft. 1865. Og noteringene i FS har ingen kildereferanser.De skannede kirkebøkene for Risør starter dessverre ikke før i 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hun kan vel kanskje være fra områdene rundt? Rolf er mer vanlig der nede enn i Telemark hvor Rollef er mer brukt. Jeg er på jobb og rekker dessverre ikke lete etter henne mer før i kveld, men vi bør jo finne henne i 1865?Ken Harper kaller henne Helena, men det er vel bare en amerikanisering av navnet? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den nærmeste jeg foreløpig har funnet i 1865, er denne Anne H. Rollefsdtr. fra Brunlanes: Lenke. Ingen aktuelle i Risør eller nærområdene, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Hei! Vet ikke om dette hjelper, men jeg reagerte litt på at Kjøpmann M Markussen var fadder til Robert Kristian. Familien Markussen var en stor skipsrederfamilie fra Dypvåg sogn som ligger i Tvedestrand kommune. På Dypvåg har familien også familiegravstedet. Det peker kanskje på en forbindelse til Dypvåg eller Tvedestrand?Sophus Jensen har skrevet bygdehistorie for Dypvåg, så disse kan kanskje hjelpe litt?Andrea Halvorsen kan nok være et Risør-navn for det er ganske stor Halvorsen-slekt der fremdeles (jeg kommer fra Risør).I tillegg kan det kanskje være snakk om brannkonstabel i stedet for politikonstabel? men Konstabel A Sørum er ikke et Risørnavn - det er et ukjent navn, hvilket peker mot en politisammenheng..Når det gjelder Rolfsen, kan jeg egentlig bare tenke meg en familie i byen. Det var skomaker Rolfsen som var fra en ganske stor familie. Det er jo ikke umulig at det er en forbindelse med skomakeren. Jeg husker desverre ikke fornavnet hans, men mener det kan ha vært Jens Rolfsen.Vet ikke om dette hjalp, men gav kanskje noen holdepunkter? hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. I følge Familysearch (IGI) heter kandidaten i Brunlanes Helvig til mellomnavn. Kan vel da sannsynligvis eliminere henne.IGI holder fast på en fødselsdato 18.06.1858 i Risør for Anne Helene Rolfsdatter.Robert Kristians søster Maren Marie døpes i 1887 i Risør. Her er lenken til denne dåpen LenkeNoen hint man kan få hos fadderene her?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Politikonstabel og Kommandersergeant' Anders Andersen Sørum bor fremdeles i Risør i 1900: Lenke. Jeg vil nok da anta at det var politikonstabel Jacob Jacobsen Austad også var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Hei igjen!Kikket nettopp på fadderene til Maren Marie, og det var interessant.1. Fotograf Gustav Schønberg var fra Åmål i Sverige, og hans kone Helene Fredrikke var fra Ullensaker. Schønberg virket som fotograf i mange år i Risør distriktet rundt århundreskiftet, og jeg mener at Aust Agder Arkivet i Arendal har overtatt hans fotografiplater. Jeg er usikker på om han har noen etterslekt i Risør. Det er ihvertfall lite sannsynlig at fotografen og hans kone kan gi noen pekepinner på slektskap - det var nok mer sannsynlig et vennskap mellom dine aner og fotografen.2. Madame Markussen må utvilsomt være konen til den Kjøpmann M Markussen som var fadder for Robert Kristian noen år før. Det kan være Jens Martin Marcussen (skipsreder, bor i 1900 i Dypvåg Sogn), og hans kone Ingeborg Louise Marcussen. Begge disse er født og bodde i Dypvåg sogn. Det var vanlig at det lokale borgerskap var faddere for familier som hadde et langvarig anettelsesforhold eller andre bånd til seg.3. Theresie Holt gir jo en hentydning på at hun er fra Holt sogn, og der er også en gård med navnet Holtsmyren. I 1900 bor en Folkeskolelærer og kirkesanger Andreas Feragen (en trønder) på Holtemyren. Om dette har noe med Theresie å gjøre er jo vanskelig å si. Kjenner du navnet Feragen fra andre sammenhenger?4. Smed Thor Tengelsen trodde jeg skulle være enkel å finne, men jeg har ikke mange ledetråder å komme med. Han er ikke å finne i Risør, Søndeled, Dypvåg, Holt og Gjerstad i 1900, selv om det var jernverk i Gjerstad/Søndeled frem til rundt 1885.Men jeg tror dette kan være en feilskrift av klokkeren. I emigrantprotokollen fra Kristiansand emigrerer nemlig 'Smed Tengel Tengelsen' den 13 april 1888. Han er ugift, født i Risør i 1856 og skulle til Boston. Det kan forklare hvorfor han ikke finnes i folketellingen fra Risør i 1900.Hvis dette er samme person, kan det være slektskap med Stina og Anna Tengelsen som er oppført som tjenestepiker fra Lauget i Søndeled og fra Holt i folketellingen 1900. Lauget (Laget) er riktignok i Holt og ikke Søndeled.Summa summarum tror jeg det er sterke forbindelser til Dypvåg og Holts sogn i denne familien. Jeg betviler ikke at Risør er rett fødselssted for Anne Helene Rolfsdatter, men jeg har en mistanke om at hennes foreldre kan ha kommet fra Dypvåg.Det er spesielt forbindelsen til familien Marcussen jeg tenker på, for de var aldri innflytelsesrike i Risør på samme måte som i Tvedestrand og Dypvåg/Holt.Håper dette gav noen verdifulle innspill ihvertfall.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er Thor Tengelsen i 1865: Lenke. Som vi ser er han og (sannsynligvis broren) Anders Tengelsen 'Smedesvender' hos smed Jørgen Olsen i Risør. Sistnevnte har for øvrig ei datter som heter Teresie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En oppføring i FS-IGI (Lenke) har et forslag på foreldre til Anne Helene Rolfs(en): Anders Rolvsen og Maren Pedersdtr. Litt pussig at Rolfsen (-datter) i så fall ikke er hennes patronym, men er opplysningene korrekte, kan jo det tyde på bytilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager mange småinnlegg, men jeg prøver her å 'klippe inn' de av Anders Rolvsens og Maren Pedersdatters barn jeg fant ved foreldresøk i FS:Father: Anders Rolvsen, Mother: Maren Pedersdr Exact Spelling: Off Matches: All Sources - 15 International Genealogical Index - Norway 1. ANNE HELENE ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 01 AUG 1858 Risor, Aust-Agder, Norway 2. MARIE MARTINE PEDERSDATTER OR ANDAR SON - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 05 FEB 1853 Sondeled, Aust-Agder, Norway 3. PEDER MARTIN ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 01 JAN 1863 Risor, Aust-Agder, Norway 4. MAREN ANDREA ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 23 JUN 1867 Risor, Aust-Agder, Norway 5. ROLF MARTIN ANDERSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 29 JUL 1860 Risor, Aust-Agder, Norway 6. MAREN ANDREA ROLVSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Female Birth: 05 APR 1867 Risor, Aust-Agder, Norway 7. Anna Helena - International Genealogical Index / NO Gender: Birth: 18 JUN 1857 Of Reesor, , Aust-Agder, Norway 8. Rolf Martin - International Genealogical Index / NO Gender: Birth: 03 JUN 1860 Of Reesor, , Aust-Agder, Norway 9. Maria Martine Steen Matthews - International Genealogical Index / NO Gender: Birth: 06 JAN 1853 Sonlove, , Aust-Agder, Norway 10. Peter Martin - International Genealogical Index / NO Gender: Birth: 26 NOV 1863 Of Reesor, , Aust-Agder, Norway 11. Maren Andrea Rolfsen Christoffersen - International Genealogical Index / NO Gender: Birth: 05 APR 1867 Of Reesor, , Aust-Agder, Norway 12. Rolf Martin Rolfsen - International Genealogical Index / NO Gender: Male Death: 12 MAY 1923 13. Helena Ane OR Helma Rolfsen - International Genealogical Index / NO Gender: Female Birth: 18 JUN 1858 Risor, Aust-Agder, Norway 14. Peter Martin ROLFSEN OR PEDER MARTIN ROLVSEN - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 26 NOV 1862 Resor, , Aust-Agder, Norway 15. Anne Helene Rolfsen - International Genealogical Index / NO Gender: Female Birth: JUN 1858 Risor, Aust-Agder, Norway Matches: International Genealogical Index/Norway - over 15 Return to top of page

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Hvis dette er riktig, het Anne Helene derfor Andersdatter, og ikke Rolfsdatter.Da kan man finne mer info om familien:I boken til Kjell M Nilssen Øster Riisøer 'Strandsidere og arbeidsfolk' side 67 skriver han om de som bodde i Tangengaten, gammel matrikkel nummer 226 (revet 1915)SITAT Hans Evensen overtok huset etter sin fars død (i 1812) og han ble i 1818 gift med Anne Helene Jensdatter, datter av Jens Pedersen Sanden - Narmannsvik, og Ellen Andersdatter. Hans Evensen var los og døde på sjøen i 1824.De fikk fire barn: Even født i 1818 (d. 1832), Karen f 1821, Hans Even f 1824 og Hans f 1825 (druknet under losing i 1845, sammen med sin stefar Anders Rolfsen, som kom fra Kastellveien 2).Enken, Anne Helene giftet seg igjen i august 1826 med los Anders Rolfsen, sønn av los Rolf Rolfsen Fiesund (Søndeled). Anders var flyttet til Risør og hadde i 1815 kjøpt Kastellveien 2.Barna var: Rolf, f og d 1827, Jens Peder f. 1828, død året etter, Ellen Margrete f. 1830 og Rolf Martin f. 1834, d. 1864.Ellen Margrete giftet seg i 1852 med los Peder Tolesius Pedersen og overtok Kastellveien 2 i 1857 og flyttet dit. Deres slekt fortsetter der, (de hadde blandt annet en datter Anne Helene f. 1857, men hun het jo Pedersen).Anders Rolfsen var i 1854 eier av matrikkelnummer 226 og leiet det bort til sin svoger Knud Evensen en tid senere. Etter at hans første kone (Anne Helene Jensdatter) døde i 1856, hadde han giftet seg igjen med Maren Martine Pedersdatter fra Åkvåg i Søndeled, 42 år gammel i 1865.Deres barn var: Anne Helene 8 år i 1865, Rolf Martin 6 år, Peder Martin 4 år og Maren Andrea som ble født etter 1865. SITAT SLUTTJeg tror vi har funnet familien her!Anders Rolfsen døde i 1880 og hans enke Maren Martine var blitt mormoner, og flytte til Utah i 1882 sammen med sine fire barn (Øysteins kommentar: dete må være med unntak av Anne Helene som jo ble gift med Austad og fikk flere barn i Risør).Så kommer noe interessant: Huset deres var deretter eid av en innflytter (Hr Holt) som senere ble politikonstabel i Risør, gift med en av byens damer og hun ble kjent senere som 'Madam Holt'.Tangen er en bydel i Risør og der finnes en benk som heter 'Madam Holts benk'. Oppkalt etter fadderen til Maren Marie som hadde kjøpt huset til Maren Marie besteforeldre!Historien fortsetter på side 68:Carl Bernhard Johansen Holt var i huset i 1843 og har trolig kjøpt av Anders Rolfsens enke før hun reiste til Utah (i 1882). Holt var født 1849 på Nes i Øvre Romerike og var vel helst militær utdannet siden han i 1885 oppgav å være sjersant og politikonstabel. Han ble beskikket som politikonstabel i Risør 15 august 1875 og kom hit fra Kristiania. Hans hustru, Gunvor Teresie var født 1857 (dette er madam Teresie Holt), og var datter av matros Carl Andreas Pettersen og hustru Hege Bering. Disse bodde i 1865 i Tangengate 25 med barna Petter 13 år, Carl Anton 2, Torine 5 og Gunvor Teresie. Madam Holt døde i august 1928 og Karl Bernhard Holt i 1931. Huset ble revet av hensyn til veien i 1915.Og på side 154 skrives det om faren til losen Anders Rolfsen:SITAT Før han (Rolf Rolfsen Fiesund) flyttet til Tangen var han los på Fie (Søndeled sogn). Han var født i 1772 og ble i 1794 gift med Margrethe Hansdatter, Fiesund født 1765. Da han døde i 1846 etterlot han huset (Kastelleien 2) til sin sønn los Anders Rolfsen, som antagelig bodde der inntil hans kone døde i 1856. Anders giftet seg på nytt i 1857 med Maren Martine Pedersdatter fra Åkvåg (Søndeled) og flyttet til et hus som senere ble revet i 1915 (se ovenfor). Hans sønner Rolf Andersen og brorens, om ved skiftet etter moren hadde fått Kastellveien 2 solgte det senere igjen 1857 til søsteren Margrethe og hennes mann Peder Tolesius Pedersen. SITAT SLUTTI Søndeled boken bind IV vil du kunne lese mer om familien på Fie.Og det morsomme er at mine besteforeldre bor i Kastellveien 5.Risør sentrum brant ned til grunnen i 1861, men husene i Kastellveien ble skånet, og står fremdeles.Jeg tror vi har knekt mysteriet - Anne Helene var datter av los Anders Rolfsen fra Fie og hans andre kone Maren Martine Pedersdatter fra Åkvåg. I god tradisjon ble hun oppkalt etter sin fars første kone.Det jeg tidligere har hevdet om skomaker Rolfsen og antagelser om Dypvåg må derfor være feil. Men - Fie ligger så langt sør i Søndeled kommune at det grenser til Dypvåg sogn. Så forbindelsen er veldig nær.Håper dette hjalp deg i ditt søk.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei. Virker som om problemet er løst. Takk for all hjelp fra dere lokalkjente.Historien om at Austad rømte utenlands har jeg enda ikke fått bekreftet/avkreftet. Var det fordi han var/ble mormoner at han rømte, eller kom han på kant med loven til slutt?Noen som vet hvordan jeg går videre for å finne ut av dette? Politiprotokoller? Rettsprotokoller?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

At han skal ha 'rømt', kan jo være en dramatisering i den muntlige overleveringen. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at hans overgang til mormonerkirken kan ha gjort det komplisert for ham å fortsette som politikonstabel i Risør. Nå var det jo også slik at Utah (som vel ble endelig stoppested) var et fristed for mange europeiske mormonere. Det er dermed ikke sikkert at det har vært snakk om en formell flukt som har satt spor etter seg i rettsprotokollene, med mindre han da har blitt avskjediget.Det som likevel er litt pussig, er at det ser ut til at bare kona og barna er registrert i utvandringslistene.Jeg ville tatt kontakt med Aust-Agder kulturhistoriske senter (Aust-Agder-Arkivet). Staben der er veldig hjelpsomme, særlig dersom du gir dem så mange konkrete opplysninger som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Oddbjørn. Jeg tenkte også på det at det ble problematisk å være mormoner og politikonstabel. Jeg skal ta ditt tips om Aust-Agder-Arkivet seriøst og sende dem en forespørsel.Takk for hjelpa så langt.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Vet ikke om det er av interesse, men Kastellveien 2 er nok det som kan karakteriseres som en av Risørs flotteste eiendommer når det gjelder beliggenhet. Den har utsikt rett ut i havgapet - anbefaler et besøk der neste gang du er i Risør.Lykke til med jakten på Aust Agder Arkivet. Kjell Olav Masdalen har veldig mye kunnskap om Risør og Søndeled, og jeg anbefaler at du avtaler et møte med ham.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Øystein: Du skriver i innlegg 19 følgende: 'Enken, Anne Helene giftet seg igjen i august 1826 med los Anders Rolfsen, sønn av los Rolf Rolfsen Fiesund (Søndeled). Anders var flyttet til Risør og hadde i 1815 kjøpt Kastellveien 2.'Jeg antar det er 1825 han har kjøpt Kastellveien 2. Han er jo født i 1801 (i flg ft1865) så han var vel litt ung til å kjøpe hus som 14 åring? Ville du tatt deg bryet å dobbelsjekke?Takk igjen.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen. Leste meg til i teksten din at det er faren Rolf Rolfsen som antagelig kjøper Kastellveien 2 i 1815. Sønnen overtar ved farens død i 1846. Sorry.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.