Gå til innhold
Arkivverket

[#42140] Jørhen Vise og Marianna Jensdatter, Skålvær.


Gjest Robert Monsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Monsen

Kan noen gi meg opplysninger om Jørgen Vise og hustru Marianna Jensdatter, som bodde på Skotsvær(Skolsvær?) i 1845, da deres datter Maria Elerine ble døpt i Alstahaug kirke det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Carsten! Takk for tipsene. Mon tro om denne Marie Mørk kan være den samme som i FT-1900 Trondhjem da har navnet Marie Bang, og er gift med Anders Bang?Vennlig Rob. Mon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Hvis det er ho Marie Ellerine Wise du mener så har jeg at hun dør på Skotsvær 7.april 1933. Har ikke notert hvor jeg har fått den opplysningen fra.Den Maria Bang som er i Trondheim 1900 er f. 1845 i Alstahaug så det blir vel der vi må lete. Hvem er denne Anders Bang sønn av?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

De bodde på Skotsvær, ikke Skålvær.Etter det jeg har er Marianna Jensdatter f 1806 på Nesna med far Jens Eliasen. Død 6. feb 1893 i Skotsvær. Ble i 1845 gift med Jørgen Olsen Vise, f ca 1820 Hov, Nesna.Marianna var tidligere gift (11. sep 1831) med John Michelsen, som er min tipptipptipp oldefar.Gravstøttene til Marianna og Jørgen står ennå på den gamle kirkegården på Tjøtta. Så de i sommer, men hadde ikke tid til å skrive av info da.De fikk bare datteren Marie Ellerine. Hun ble gift 21. juni 1869 med Hjeronimus Bryggman Mørk, f 1845 i Herøy. Jeg har 9 barn registrert på henne.Om hun senere ble gift med en Anders Bang, vet jeg ikke. I skifte etter moren (Skifter Tjøtta 1881/1920 av Svein Edvardsen) står det at hun er gift med A.B.Mørk på Skotsvær. Jeg tror at det er feiltolket/feilskrevet en A i stedet for H (H.B. Mørk), men det kan jo A.B. for Anders Bang...- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Marie Ellerrine Vise ble ikke gift med Anders Bang, da måtte hun i tilfelle være skilt. Noe hun ikke ble. Folketellinga 1900 lever de i beste velgående på Skotsvær.Hennes mann Hjeronimus Bryggman Hansen Mørch f.23.sept.1846 på Hestad på Dønna, død 9.feb.1924 på Skotsvær. Han var sønn av Hans Smith Paulsen Mørch påHestad (1819-1887) og Johanna Marie Jonsdatter f. på Skotvær 6.sept 1812, d. på Hestad 10.mars 1891 Hun var datter av Joen Michelsen og Marianne Johansdatter.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Har gått gjennom de som er f. i Alstahaug/Stamnes 1845, men det er jo lite opplysninger å gå ut fra. Noen Marie er jo født i denne perioden, men hvis det er fødseldagen 10/8 1845 som står på Marie Bang i folketellinga for Trondheim 1900 så fant jeg ingen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hadde jeg hatt farsnavnet på Anders Bang kunne jeg sett om de var gift i Alstahaug eller Stamnes.Hun kan jo også være fra Alstadhaug, at det er feil skrevet i folketellinga.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Vedr. Barie Bang! Slik det er oppgitt i FT-1900 Trondhjem, er fødestedet for Marie Bang Alstahaug prestegj. Neste trekk blir å finne alle med navnet Marie (event. Maria) som er døpt i det aktuelle tidsrom i de kirker som barn av Alstahaug prestegjeld kunne bli døpt i, som Alstahaug, Stamnes, også Herøy og Dønna, kanskje også event. Nesna, i den aktuelle tid! Vennlig Rob. Mon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Så du hadde lagt inn spørsmål vedr John Michelsens første hustru i mitt tema 41563 (Lenke). Velger å svare deg her da tema 41563 ikke har noe med John Michelsen å gjøre. Håper det er ok.John Michelsens første hustru var Marianna Johansdatter født 1775 på Skålvær. Hun var tidligere gift på Hestun. Dette har jeg fått hjelp til å finne, men fant ikke hvilket tema i farta. Har mer info heime hvis du ønsker.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I innlegg 7. skriver jeg at John Michelsen Skotsvær og Marianne Johansdatter. er foreldre til Johanna Marie Johnsdatter som ble gift med Hans Mørch på Hestad.I skifte etter skipper John Michelsen på Skotsvær 1842 er kone nevnt som Marianne Jensdatter det er hans 2.ekt., dattra Johanna Marie er 29 år fra 1.ekt. Hun er på Øksningen i Herøy. Så nå må jeg prøve å finne ut hva 1.kona heter.De opplysningene som jeg har skrevet i innlegg 7. har jeg fått og ikke sjekket mot orginalkildene.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen!Ser jo Hanne Line har fått hjelp til å finne 1.kona til Michel Johnsen på Skotsvær marianne Johansdatter så da er de opplysningene som jeg gå i innlegg 7 rett.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.