Gå til innhold
Arkivverket

[#42143] abraham brun/ petronelle lovise wahlmann


Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Utdrag fra bygdebok for Karmøy:Abraham Brun født ca 1731, død 1823, (innfl.1785 fra Fredrikshald) Foreldre ukjent Gift 1g. med Sofie Ulrikke Weltzin , (ellers ukjent) Foreldre ukjent Gift 2g. med Petronelle Lovise Wahlman født ca 1743, død 1849 Født, døpt, konf.og ekteviet i Fredrikshald.) (OK)Barn 1. ekteskap: a) Johan Ludvig Brun sjømann b)Martha Marie BrunBarn 2. ekteskap: c) Martha Marie født: ca 1767 d) Sofie Ulrikke født: ca 1775 død 4 Des.1859, Ugift e)Jens Ploug født: ca 1783 f)Martine Helene født: ca 1787 g)Petronelle Lovise født: ca 1794*** Abraham Brun kom som tollbetjent til Skudeneshavn i 1785, med kone og flere barn, de to yngste er født i Skh._________Spørsmålet mitt blir da: Hvor finne flere opplysninger på nett?... Fredrikshald er navnet for Halden i gamle dager etter det jeg har skjønt og er jeg ikke helt blåst så ligger det igjen i Østfold..Kanskje noen kan bidra med litt mer info enn meg her.. På denne tiden er vel ikke disse etternavnene så normale heller ettersom de flest het -sen eller -dt. Noen som kan puffe meg litt igang her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Slektsnavnet Wahlmann kommer fra Sverige. (Acestry com) eller på CD. Slekta finnes i Eidskog og Porsgrunn-Skiensområde. Den slektsdelen har kommet via Østfold. Carl HÅkonson Wahlmann er opphavet til slekta i Eidskog. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Sophie Ulrikke høre til her?Fra slektsfil utlagt på Family search.Johan Ludvig Weltzin f.1709 Brandenburg Preussen.D.1764 Hjelmeland.Gift 1735 Lyngdal med Susanne Jacobsdtr.Smith f,1713 Kvavig Lyngdal.D.1793 Ramelia Lyngdal.Barn.Sophie Ulrikke f.1734 ramlia Lyngdal.Vestfold.Jacob,Johan Ludvig,Hans Christian,Mogens Wilhelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så at Abraham og Petronelle hadde en sønn Jens Ploug.Søkte på Ploug FS.Den eneste Ploug som kom opp så tidlig som det her er snakk om,hette merkelig nok Abram og Jensen til etternavn.født 1675 og var gift med Anne Margrethe Simonsen Ploug i Kragerø.Om det har noen sammheng med vår Abraham vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Takk for alle innspill. Min ane av barna er forøvrig den yngste: Petronelle Lovise Brun.Nina innlegg 5- m.a.o. er Ploug både etternavn og fornavn da? Iføge Karmøy- boka: Martha Marie (1. ekteskap)- bosatt Christiania Martha Marie + Martine Helene + min ane - bosatt Skudeneshavn. Jens Ploug står det ingen info om, Sofie Ulrikke nevnes ikke med bosted men står oppført som ugift. Kan vel tenkes at hun ble boende hos foreldrene e.l. i Skudeneshavn.Marie innlegg 3: du har nok funnet den yngste Martha Marie ettersom det var to med samme navn. En fra hvert ekteskap..Finnes det noen form for bygdebok e.l. som kan lånes på biblioteket fra dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Fant nettopp dette:Bruun (Brun), Abraham, født 1732 i Norge. Rekognosering i Sverige under svenskenes innfall i Norge. Tollbetjent i Kopervik 29. aug. (11. juli) 1782, Skudeneshavn 14. april 1783, overtollbetjent sammesteds 1816. Avskjed 7. juli 1819.Kilde: Tollere 1563-1886 genealogi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke Ploug som fornavn.Men de brukte før å ta med et kjent familienavn på noen av ungene.Om de hadde det navnet i slekta fra før.De tok da også gjerne fornavnet på personen de oppkalla.Her, Jens Ploug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det fantes også en annen Abraham Brun som var i Østfold en tid, men han var eldre så jeg lurte på om det kanskje kunne være en slektning. Kanskje han flyttet til Vestfold?Ovenstads militærbiografier: Brun, Abraham.- Sersjant ved Cicignons gevorbne infanteri regiment. - Sek.løytnant ved Krags nye men straks igjen reduserte regimentet 1/8 1710. - Ansatt igjen som sek.ltn. reforme ved Smålenske nasjonale inf.regt.s reserve til 3/8 1711, da han ble virkelig sek.ltn. ved det fra s.d. nyopprettede S. Jarlsberg og Laurvigske reservekomp. - Avgått fra tjenesten før 25/9 1716, da hans ettermann blev utnevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det skal ikke være lett. Abraham Brun visstnok født i Fredrikshald ca 1732 (?) , kan være Abraham Brun Tosterød (det siste gårdsnavn) som døper barnet Immanuel 18.4.1773 i Berg kirke ved Halden. Mor og hustru Sidsel Maria Walmen. Faddere: Ole Schou, Ole Løcke, Madam Grønlund, Jomfru Schou, Marthe Walmen.Gården Tosterød ble solgt i 1787 av en Henrik Wolman, (mulig borger fra Fredrikshald) til en Lyche. Opplysningen her er hentet fra boka Kirker og kirkegods i Berg av Ivar Sætrang. Berg er i dag innlemmet i Halden, og lå nesten helt inn i byområdet. Det er ikke uvanlig at de som var født i Berg brukte Fredrikshald som fødested ved senere anledninger.Wolman, Walmen eller Wahlmann er sikkert det samme navnet her. Prestene skrev navn stort sett som det ”behaget” dem. I byen fantes det samtidig en Henrik Valman som har fått en gate oppkalt etter seg, Valmanbakken. Denne Valman skal ha vært høker eller kjøpmann nær inntil denne bakken, som lå i en av innfartsårene for Dalslandsvenskene på den tiden.Sidsel Marie Walmen (Walman?) passer jo ikke helt inn her, kan Abraham Brun ha giftet seg tre ganger?? Søster av Petronelle?To barn til funnet døpt i Berg, nå har Abraham ny hustru, Pernille Henrichsdtr og de bor på gården Sønstegaard:Henrich døpt 23.4.1780 Faddere: Peter Tønnesen, Niels Bøel, Oleana Hals, Dorthe Hansdtr, Kari HaderslevHellene 3.6.1781 med foreldre som over. Faddere: Peder Svalsgaard, Jens Berg, Anders Jørnegaard, Malene Boberg, Cathrine Thuesdtr.Henrichsdatter indikerer på Henrik Valman mener jeg, og det kan jo da være ”din” Petronelle Wahlmann. Du skriver at fødsel, konfirmasjon og vielsen til Petronelle er ok. Hvor har du funnet dette?Det som er tilbake av kirkebøker i Frhald etter flere bybranner finner du her LenkeJeg har ”feid igjennom” kirkebok døpte Frhald etter Johan Ludvig Brun og Marthe Maria, men ikke funnet dem. Kan de også være døpt i Berg? Jeg har dessverre ikke disse bøkene fra denne perioden.Sophie Ulrikke Weltzin var visstnok datter av Johan Ludvig von Weltzien født ca 1709 i Tyskland, og hustru Susanne Jacobsdatter Smidt Kavik (1713 - 93). Denne Sophie Ulrikke skal ha hatt en bror, Joachim Frederich, som giftet seg med Sidzelle Christine Ploug født i Stavanger 1730. Dette kan være årsaken til at dette Ploug-navnet ble tatt med i et av barna til Abraham. Noe av denne Weltzinslekta ligger på websider.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Liv - etter å ha lest igjennom innlegget ditt har jeg for øyeblikket bare et '0j' å legge til. Utrolig hva du har funnet ut da! Da jeg skrev dette med at data om Petronelle var ok, var det kun kopiering fra Karmøy-boka der dette av en eller annen grunn sto tilføyd i parentes under hennes navn. Så hvor 'ok' det er, vet jeg ikke.. Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.