Gå til innhold
Arkivverket

[#42151] Jacob Andreas Børgesen Eeg (1715-1787), fut i Romsdal : etterkommere?


Gjest Kristin Øveraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Øveraas

Jeg søker etter etterkommerinformasjon etter Jacob A B Eeg og hans kone Elisabeth Leganger. Har funnet noen lister på frisøk, men de ser svært ufullstendige ut. Er spesielt interessert i å finne ut om det fins et maleri av ham bevart noe sted. Forfedrene er forøvrig godt dokumentert i Gjermundnesboka (1989).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å forenkle leting i kirkebøkene for Veøy fant jeg dåpen til de fleste barna på FS.Anna Sylvia 30/1 1739 -- Børge 14/2 1740 -- ikke funnet Erik og Anne Katarina -- Drude Kirstine 31/8 1749 -- John Ramsey 3/10 1750 -- Martinette Christine Schultz 2/7 1853 -- Karen Elisabeth 19/8 1759 -- Lars Barkow 19/10 1755 -- ikke funnet Gjertrud. Alle sto oppførst som Jaobsen/(datter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Ser ikke bort fra det. Spørsmålet mitt var mer overordnet - om noen tilfeldigvis allerede hadde etterkommerlisten satt opp. Godt mulig at det ikke fins noen etterkommere etter dem i dag, slik at ingen har gjort dette. Takk for tips uansett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser av lenken i innlegg 2 at Jabob Eeg's sønn Børge f.1740 var ''g.m. sin kusine Riborg Schultz, Datter af Kapt. Jørgen Schultz og Johanna Krantz Eeg''. Var det Jørgen som var Børge's morbror eller var kona Johanna Børge's faster ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børge's bror Lars Barkow (Eeg) f.1755 var ''g.m. Riborg Kristine Schultz''. Samme dame som var g.m. Børge ?Børge's og Lars' søster Martinette f.1753 var ''g.m. Foged Jacob Schultz paa Toten''. Var Jacob en (nær) slektning av Jocob Andreas Børgesen Eeg's mor Anna Cathrine Mortensdatter Schultz (1687-1727) ? (Hennes far Morten var fogd i Romsdal før svigersønnen Børge Eeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Det står en del om denne familien i Bjørn Austigards artikkel ''Gjermundnes 1500-1900'' i ''Gjermundnesboka'' (Landbruksmuseet på Gjermundnes 1989, s. 41-96).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Ja, det gjør det. Spesielt mye om forfedrene til JAE - dvs. de ulike futene som var bosatt på Gjermundnes bakover i tid. Informasjonen i den boka er delvis hentet fra Romsdal sogelags årsskrift fra 1923. Det jeg er opptatt av, derimot, er å finne ut om det fins nåtidige etterkommerne etter Jacob Andreas Eeg. Den siden som Berit Knudsens lenke peker til, gir etterkommere ett eller to hakk på vei, og forteller om en del blindveier som en kan droppe å se mer på, men det er fremdeles et langt sprang fram til nåtiden. Jeg ser for meg at det er en stor jobb å lete videre framover i tid på måfå på jakt etter barn jeg ikke vet om fins. Det er derfor jeg lurer på om noen kjenner til etterkommeroversikter som andre allerede har satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var foreldre til ektefellene kaptein Jørgen Schultz og Johanna Krantz Eeg ? (Disse var foreldre til Riborg Schultz, som var g.m. sin fetter Børge Jacobsen Eeg f.1740).Var det samme Riborg som (senere ?) ble g.m. Børge's bror Lars Barkow Eeg f.1755 ?Hvordan var ev. slektskapet mem ovennevnte Schultz og fogd på Toten, Jacob Schultz, g.m. Børge's og Lars' søster Martinette f.1753 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kristin Øveraas

Ja, dette siste er det nok også interessant å se nærmere på under et eget innlegg, men mitt spørsmålet gjelder kun hva som fins av direkte etterkommere etter Jacob A Eeg, ikke hans forfedre eller side-slektninger.Vi får se hva som dukker opp med tid og stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du søker etter 'direkte' etterkommere går jeg utfra du da mener mannssiden.Jeg har en datter til av Jacob Andreas B. Eeg og Elisabeth Leganger.Johanne Henriche f. 3/7 1769 i Molde? Hun ble gift på Grønland med dansken Johan Christian Steen f. 1764 Kolding. Deres datter Johanne Christine Steen f. 27/8 1804 Christians Haab, Grønland ble gift med Thomas S. Natvig (1803-1890) fra Kristiansand, og deres etterkommere lever i dag.Opplysningene fra Grønland er funnet i en bok av Grønlandsmisjonæren H. Østermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kristin Øveraas

Jeg oppdaget nå at jeg har brukt et uttrykk ovenfor som jeg ikke burde bruke (etter å ha lest deler av innlegg 40400...) For ordens skyld: Jeg er ute etter enhver etterkommer etter J.A.Eeg, være seg kvinner eller menn. Jeg brukte i vanvare uttrykket 'direkte etterkommer' der jeg burde ha skrevet 'etterkommere født innenfor ekteskap'. Jeg tviler nemlig på at etterkommere født utenfor ekteskap har overtatt arkivmateriale eller portretter etter Jacob.Folk med lokalkunnskap fra Vestnes vil vite grunnen til å tenke på å skille på dette. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kunne du utdype dette, som ''folk med lokalkunnskap fra Vestnes vil vite'', men altså ikke vi andre, om hvorfor barn født utenfor ekteskap ikke forventes å ha overtatt arkivmateriale eller portretter etter Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Øveraas

Nei, det som du kommenterer, har ikke med lokalkunnskap å gjøre. Det er min generelle antakelse rundt hvordan arv ble håndtert før 1800. Jeg anser det usannsynlig at de (hvis de fantes) på noe vis var med i skiftet. Særlig ikke når mannen hadde 11 ekte barn.At Jacob kan ha hatt uekte barn i bygda, derimot, eller at han i det minste ble beskyldt for det, vet den som har lest bygdebøker og kirkebøker fra Gjermundnesdistriktet. Etterkommere etter disse påståtte barna ligger utenfor mitt spørsmål.Men skulle en 'ekte' Jacob-etterkommer en gang lese denne debatten, så er det kanskje interessant for denne å få vite om de lokale spekulasjonene, ja. Herved er det derfor informert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.