Gå til innhold
Arkivverket

[#42153] Hvem er foreldrene til Ole Salvesen Solie/Soelgaard


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Hei!Kanskje noen nå kan hjelpe med følgende problem:Tønnes Andreas Olsen ble født i Kristiansand 20.7.1796 og døde der 24.2.1870. Hans første kone Nicoline Bergithe Nicolaisdatter Ramsland fikk jeg flott hjelp med i Debatt nr. 40654.Tønnes’ foreldre var Ole Salvesen og Tarjer Torbiørnsdtr.I 1801 var Tarjer enke og bodde i Oddernes, hvor hun var veverske, se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=146&teljing=ft1801&filnamn=f11012.wc2&amt=10&funnenr=187>Lenke .Tarjer og Ole ble gift i Landvik 11.12.1774, jf. FamilySearch VRI LenkeTarjers foreldre finner jeg i Landvik og Oles foreldre peker med stor sannsynlighet på å være Salve Olsen Haaland/Solli og Gunhild Kittelsdtr. Igland, også fra Landvik. Tveite som har skrevet bygdeboka om Landvik sier at han mister sporet av ekteparret Salve Olsen Solli og Gunhild Kiddelsdtr. i 1761. Til da har de jf. både Tveite og FamilySearch flg. barn: Vital Records Index / Norway - 5 Select records to download - (50 maximum)1. Kittel SALVESEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 18 Sep 1754 Hommedal, Aust-Agder, Norway2. Anders SALVESEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 16 Nov 1756 Hommedal, Aust-Agder, Norway3. Anders SALVESEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 13 Jan 1759 Hommedal, Aust-Agder, Norway4. Gunild SALVESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 27 Apr 1760 Hommedal, Aust-Agder, Norway5. Marthe SALVESDATTER - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 18 Apr 1762 Hommedal, Aust-Agder, Norwayprev | next Prepare selected records for download Return to top of pageMEN, som det ses, ingen Ole Salvesen blandt barna. Faktisk finner jeg ikke en rimelig Ole døpt noe sted, iallfall ikke via FamilySearch!Altså, Tveite mistet altså sporet av familien i 1761. I 1765 finner jeg en en Salve Olsen Sollie i Dronningens gate 57 i Kristiansand (Karl Leewys verk om Kristiansands bebyggelse i bd. 10, s. 65). Dette kunne jo være tilfeldig, men at det faktisk er tale om samme Salve Olsen Sollie som den Salve Tveite mistet sporet av i 1761 i Landvik bekreftes av to dåpsinnførsler på FamilySearch under Kristiansand: Gunnild Magrethe døpt 1765 med Salve og Gunnild som foreldre jf. lenke Lenke og Nils døpt 1767 med samme foreldre jf. lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!En mulig vei til å finne ut hvem foreldrene/faren til Ole Salvesen var, er vel å sjekke vielsen mellom Ole og Tarjer Torbjørnsdtr. - dette var altså i Landvik (Hommedal) 11.12.1774. Er det mulig at noen har tid til å sjekke dette for meg på arkivet?Har ikke fått med henvisningen til mitt tidligere tema i denne saken - da med hovedvekt på hvor navnene Solie/Soelgaard kom fra. Soelgaard er fortsatt et mysterium jf. forrige debatten Lenke, spesielt innlegg 9. Solie/Solli er forklart forutsatt Ole faktisk var sønn av Salve Olsen Haaland/Solli og Gunhild Kittelsdtr. Igland.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, det finnes en Ole Salvesen, døpt 11 Sep 1757 i Hommedal, Aust-Agder.Foredre: Salve Christopherson & Gertrud Guttormsdr LenkeDu har ingen alder på din Ole Salvesen?I 1774 var jo denne Ole bare 17 år... kanskje Tarjer hadde kommet i 'uløkka'..? :-)//Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Salve Christopherson & Gertrud Guttormsdr står også registrert med sønnene Guttorm døpt 12 Sep 1751 og Christopher døpt 12 Des 1754.Er det navn som går igjen? Ole & Tarjer har jo også en sønn med navn Christopher, men jeg kunne ikke se noen 'Guttorm' i din oversikt ovenfor...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei igjen,er dette din Tarjer, så er vel ikke aldersforskjellen så stor mellom de? Denne Tarjer var 20 år ved bryllupet i 1774.Targier Torbiornsdatter, døpt 14 Apr 1754, Hommedal, Aust-AgderForeldre: Torbiorn Taraldson & Anne Christophersdr LenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Tusen takk for innsatsen, Jan Peter! Sundt å måtte snu og kikke på vanetankene - det har lett for å kjøre i gamle spor når problemet har eksistert lenge.Det er den riktige Tarjer du har funnet. Samme foreldre har også en senere Tarjer til dåpen 1766, men hun blir for ung i forhold til vielsen, første barn og også til alderen oppgitt i FT1801.Desverre kan jeg ikke finne 'din' Salve Christophersen og Gertrud Guttormsdr. med de nevnte barna Ole, Guttorm og Christopher i Landvikbøkene siden vi ikke vet hvilken gård de hørte til. Guttorm ser ut til å ha vært brukt en del som navn, men ikke, som det fremgår nedenfor, hos Ole Salvesen og Tarjer Torbjørnsdtr.'s barn. Gertrud er heller ikke brukt. Mht. fødselsår ville jeg tro at 'min' Ole Salvesen er født i midten av 1750-årene eller kanskje litt tidligere, så på den måten virker Ole som du nevner som et rimelig forslag.Noe jeg først ble oppmerksom på nå etter dine innlegg om alder og vielsesdato er at det går 6 år fra Ole Salvesen og Tarjer Torbjørnsdtr. gifter seg og til første sønn blir født i Kristiansand (en Salve). Så derfor sjekket jeg mer bredt - og det viser seg at de faktisk har hatt tre barn født i Landvik først:1 .Torbiorn Olesen - Vital Records Index 29 Mar 1775 Hommedal, Aust-Agder, Norway2. Gunnild Olesen - Vital Records Index 25 Dec 1776 Hommedal, Aust-Agder, Norway3. Salve Olesen - Vital Records Index 02 Apr 1779 Hommedal, Aust-Agder, NorwayDa de som nevnt får enda en Salve født i Kristiansand i 1780, må dette bety at de flytter fra Landvik til Kristiansand en gang i 1779-80.Barna døpt i Kristiansand er som nevnt i innlegg 1 (men nå i kronologisk rekkefølge):4. Salve Olesen Solie, 29.8.1780 5. Tarald Olesen Solgaard, 13.3.1783 6. Anne Olesdatter Solgaard, 7.8.1785 7. Gunild Olesdatter Solgaard, 21.11.1787 8. Christopher Olesen Solgaard, 28.12.1788 9. Gunild Olesdatter Solie, 18.8.1791 10. Tønnes Andreas Olesen Soelgaard, 20.7.1796I 1801 er Salve, Anne, den yngstfødte Gunild og Tønnes Andreas hjemme hos moren (de er nå bosatt i Oddernes).Faren Ole Salvesen lever altså omkring 1795-1796, når Tønnes Andreas blir unnfanget, men er død i FT1801. Dette er også årsak til at jeg ikke har fødselsår på Ole. Desverre er Kristiansand ikke dekket i de skannede kirkebøkene så tidlig enda.En av de vesentligste grunnene til at jeg fortsatt tror mest på at Oles foreldre er Salve Olsen Haaland/Solli og Gunhild Kittelsdtr. Igland er at navnet Solli da blir forklart. Den formodede faren Salve Olsen bruker som nevnt navnet Solli når han og familien kommer til Kristiansand, jf. innlegg 1.Som det kan ses ovenfor er det også bare når Ole og Tarjers første barn blir døpt i Kristiansand i 1780 (pluss ved en datter døpt 1781) at Ole kaller seg Solie, ved de øvrige barnedåpene står han som So(e)lgaard, noe som kan tyde på at dette siste er et navn han har tatt/fått i Kristiansand etter 1780. Det samme gjelder den formodede broren, Anders Salvesen, jf. innlegg 1, som bare opptrer som Solie ved første barns dåp i 1782, og ikke ved de to senere barnedåpene, hvor også han heter Soelgaard.Anders Salvesen blir for øvrig gift med Inger Olsdatter i Kristiansand 17.10.1780 Lenke .En mulig forklaring på at Ole og Tarjer flytter til Kristiansand fra Landvik kunne være at Ole fra før har hatt forbinnelse med byen - som det fremgår av mitt første innlegg bodde Salve Olsen Solli og kona Gunnild Kittelsdtr. i Kristiansand fra iallfall 1765-67 og antakelig lenger.Oppkall er også en av grunnene: Døtrene til Ole og Tarjer heter Gunild og Anne, hvilket passer med at de er oppkaldt etter hhv. (formodet) mor til Ole (Gunnild Kittelsdtr. Igland) og mor til Tarjer (Anne Christophersdtr. Hørte). Sønnene heter Torbjørn (etter far til Tarjer, Torbjørn Taraldsen Gurrebo/Gurreboeie), Salve (etter formodet farfar), Tarald (etter morfars far) og Christopher (etter mormors far). Anders Salvesen Solli/Soelgaard har også en datter Gunhild, hvilket understøtter at han og Ole kan ha hatt en mor med dette navnet. Tønnes Andreas 'svever' litt fritt, men som barn nr. 10 blir antakelig oppkall mindre påtrengende.Som nevnt i et tidligere innlegg så kan muligvis sjekk av kirkeboka for Hommedal ved vielsen av Ole Salvesen og Tarjer Torbjørnsdtr. i 1774 gi oppklaring på hvem Oles far var og om Ole bodde i Landvik på den tiden han giftet seg eller kom fra Kristiansand. Ut- og innreisenotater i hhv. Hommedal og Kristiansand rundt 1779-80 for familien kunne også gi mer innformasjon. Og så finns det jo faddere, spesielt til barna som ble døpt i Kristiansand - her ville det jo gi god sikkerhet hvis enten Salve Olsen, Gunnild Kittelsdtr. eller noen av deres barn opptråtte som faddere.Men så tidlige kirkeboksinnføringer er ennå ikke blitt skannet for Kristiansand og slett ikke for Landvik, så det blir å vente foreløpig eller håpe at noen orker å bruke tid på å sjekke noe av dette :-)Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gine Olsen

Hei!For å følge opp på innlegg 3 og 4 av Jan Peter Wiborg, så har jeg nå funnet ut hvem Salve Christophersen og Gertrud Guttormsdr. er: De hører også under Hørte-ætta, jf. Landvik II, s. 97: Salve Christoffersenvar født ca 1717 og foreldrene var Christoffer Andersen Hardeberg (ca 1666-1744) og Siri Salvesdtr. Helleland (ca 1677-1726). Salve ble gift 1749 med Gjertru Guttormsdtr. Rodalen. Mer er ikke opplyst, utover at Tveite mener at de må ha flyttet ut da de ble gift, hvilket ikke kan være tilfellet da altså tre barn er registrert døpt i Hommedal, jf. ovennevnte innlegg. Rodalen må være underbruk til en annen gård. Ekteparet er heller ikke nevnt med barn i boka, så det er ikke umiddelbart mulig å se om de har hatt barn ved navn Ole eller Anders, selv om en sønn ved navn Anders kunne være rimelig siden det altså er navnet på farfaren. Såvidt jeg kan regne ut er Salve Christoffersen tremenning til Tarjer Torbjørnsdtr.'s mor, Anne Christoffersdtr. Hørte.Men som sagt mener jeg at det foreløpig er mest som støtter at Ole Salvesen Solie/Soelgaard er sønn av Salve Olsen Solli. Det vil forhåpentlig bli avklart når det blir mulig via de digitale kirkebøkenen å sjekke vielsen mellom Ole og Tarjer Torbjørnsdtr. i Landvik (Hommedal) 11.12.1774 (hvis ikke noen innen da har funnet tid til å løse gåten for meg ved oppslag på Statsarkivet). Her bør Salves fars navn vel være oppgitt. Jf. også innlegg 6.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.