Gå til innhold
Arkivverket

[#42156] Emanuel Pedersen og hans mors fødested?


Gjest Yvonne Trengereid Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Emanuel Pedersen står i Karmøy bygdebok oppført som født/ døpt i Gloppen, Sogn & fjordane. Dette har jeg også registrert tidligere, men husker selvsagt ikke kilden på det nå.. Jeg hadde også registrert at hans mor Ingeborg Toresdt. (1825-1888) var fra Fosse. Faren fant jeg ingenting på i S & F.Karmøyboka sier derimot at Ingeborg Toresdt. var fra Tjøstholm på Karmøy.Ifølge folketellingen 1865 for Skudenes var Emanuel og hans mor begge født i Høgsfjord.. Er ikke dette stedet i Rogaland?Jeg begynner dermed å bli ganske så forvirret her. Forklaringen på det hele er vel sikkert logisk, men jeg er helt blank jeg nå.Faren het Peder Emanuel Sjursen (1826-1901) og var fra Skudenes. Besteforeldrene og foreldrene hans var alle bosatt i Skudenes (dvs besteforeldrene på morssiden var innflyttet fra Fredrikshald -) temanr. 42143)og det er dermed ingen tvil at han har vokst opp her.. Så hva gjorde han i så tilfelle i Gloppen/ S & F om hans kone også var fra Karmøy? Ettersom det er nevnt at sønnen er født der..Noen med logisk forklaring på problemet mitt her. Hvor skal jeg nå fortsette å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Trengereid Eide

Rune: Tusen takk skal du ha! Da kan jeg nok utelukke Gloppen i S & F da antar jeg. Må derimot innrømme at jeg føler meg litt dum her fordi jeg ikke helt skjønte det siste innlegget.. Var det bare et eks. på Gloppedal/ Høgsfjord? Gjenkjente ingen navn nemlig + at på denne tid bodde de jo ikke lenger i Høgsfjord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Yvonne.Innlegg nr.3 var bare for å vise at Gloppedal lå i Høgsfjord, Rogaland. Her må jo forfatteren av Karmøy Bygdebok tatt feil og antatt at han kom fra Gloppen i S&F. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Yvonne T. Eide

For å fortsette et tema jeg er like forvirret på:Ingeborg Toresdt. skal ha vært født i Høgsfjord, likeledes med sønnen Emanuel. Ettersom hun i bygdeboken nevnes som fra Tjøstholm; vil det si at dette ligger under Høgsfjord? Informasjon jeg har om henne blir da slik: INGEBORG TORESDT. TJØSTHOLM Født 1825 Tjøstholm. Død 07.06.1888 Steiningsholmen i Skudeneshavn. Gift Skudenes i Rogaland r.1844 med PEDER EMANUEL SJURSEN SKUDENESHAVN. BARN: A. Emanuel Pedersen Skudenes 03.12.1844- ,B. Peter Nikolai Laurits Pedersen Skudenes 29.07.1847- G. Ingeborg Regine Halvorsdt., C. Sivert Toldus Pedersen Skudenes 10.07.1849- Rømt 1865 i Schiedan, D. Fredrik Severin Brun Pedersen Skudenes 19.07.1851-27.04.1852, E. Fredrikke Gemalie Pedersen Skudenes 06.03.1853-06.06.1919 Langåker, F. Peder Ingvald Pedersen Skudenes 30.08.1855-f.1865?, G. Petronelle Lovise Pedersen Skudenes 02.10.1860-06.10.1860Er jeg på rett spor her? Hvem var hennes foreldre? Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Yvonne T. Eide

EMANUEL PEDERSON SKUDENES Født 02.12.1844 , døpt 29.12.1844 Gloppedal, konfirmert 30.10.1859 Falnes. Rogaland. Død ? Gift Skudenes 17.04.1868 med BRITA RASMUSDT. HØYE Ifølge bygdebok: Emanuel var matros og verkstedarbeider. Trolig bodde han på Steiningsholmen.BRITA RASMUSDT. HØYE Født 30.11.1840 Høye i Avaldsnes. Rogaland. Død ? Gift Skudenes 17.04.1868 med EMANUEL PEDERSEN SKUDENES. BARN: A. Reinert Bertoldus Pedersen Skudenes 29.09.1868- ?. G. Anne Dortea Tørresdt. B. Ingeborg Emalia Pedersen Skudenes 13.05.1871-1903 Bergen (min ane) C. Petronelle Lovise Pedersen Skudenes 14.10.1873-? D. Peder Emanuel Pedersen Skudenes 05.02.1896-? Ifølge bygdebok: Reiste til Amerika i 1896. E. Ingvald Severin Pedersen Skudenes 06.06.1878-03.06.1899 Ifølge bygdebok -) Druknet utenfor FæøyJeg har prøvd å søke i FT 1900 etter ekteparet men finner ingen av dem. Har også prøvd å lete under døde/ begravede etter 1896 & fremover i tid (1900 pluss )ut ifra info i DIS ( se under).Kopi DIS- Norge: Skudenes prestegjeld har hatt disse soknene: Fra 1600-tallet til 1848: Falnes, Ferkingstad, Åkra og Bokn. 1848-1887: Falnes, Ferkingstad og Åkra 1888-1980: Falnes og FerkingstadKommer bare ikke videre her. Hjelp mottas med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hjelp til tyding kirkebok ved vielsen til Petronelle Lovise Pedersen i innlegg 9: brudgoms stedsnavn = Herstad? Hva står det etter brudens fars navn? Vigenæs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Anne: Ser nå at i FT 1900 (som du la lenke til) at Brita er bosatt ved Vigsnæs kobberværk. Da stemmer det delvis det jeg tydet ut av skriften på brudens far i innlegg 13. Ser det dermed som svært sannsynlig at dette er rett familie & at de m.a.o. har flyttet på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Her er en oversikt av slekten, som er hentet fra Karmøy slektsforum.side.716-Sk. (Karmøy bygdebok)Skh-45. Peder Emanuel Sjursen født 2 mars 1826, død 16 Okt.1901 sønn til Sjur Pedersen Nornes og Peronelle Lovise Brun 'Skh-44 Gift med Ingeborg Toresdtr født 1825, død 7 Juni 1888, på Steiningsholmen datter til Thore Thoresen og Brita Knutsdtr 'Tjøstheim-Ao 9Barn:a) Emanuel født: 3 des.1844 gift med Brita Rasmusdtr 'Skh-46b) Peter Nikolai Laurits født: 29 Juli 1847 gift med Ingeborg Regine Halvorsdtrc) Sivert Toldus født: 10 juli 1849 Rømt 1865 i Schiedand) Fredrik Severin Brun født: 19 juli 1851 død 27 April 1852e) Fredrikke Gemalie født: 6 mars 1853 død 6 Juni 1919 på Langåkerf) Peder Ingvald født: 30 aug.1855 død før 1865.?g) Petronelle Lovise født: 2 Okt.1860 død 6 Okt.1860 (4 dager gammel.) *** Peder Emanuel var matros. I 1872 sies det at han rømmer båten i New York. Eldste sønn er født i Gloppedal, Han bodde ved 'Mollikken' på Steiningsholmen i 1851 og 1888.-------------------------------------------------------------------------------- side.717-Sk. (Karmøy bygdebok)Skh-46. Emanuel Pedersen født 3 des.1844 i Gloppedal, konf. i Falnes 1858 sønn til Peder Emanuel Sjursen og Ingeborg Toresdtr 'Skh-45 Gift 17 april 1868 med Brita Rasmusdtr født 30 Nov.1840 datter til Rasmus Rasmussen og Bertha Einarsdtr 'Høye-Ao 26Barn:a) Reinert Bertoldus født: 29 sept.1868 gift med Anne Dortea Tørresdtrb) Ingeborg Emalia født: 13 mai 1871c) Petronelle Lovise født: 14 okt.1873d) Peder Emanuel født: 5 febr.1876 'til Amerika 1896e) Ingvald Severin født: 6 juni 1878 død 3 Juni 1899, 'druknet utenfor Fæøy' *** Emanuel er matros og sansynligvis bosted på Steiningsholmen.--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

10) Ingeborg Torsdatter er fra Gloppedal u/Birkedal tidligere Forsand nå Gjesdal kommune. Det er bygdebok herfra. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

For å oppsummere litt av min oppfatning :o)Vielse Peder Emanuel & Ingeborg: de giftet seg i Strand 07.04.1847. Jeg leser brudens far som Thore Gloppedal. At alderen til brudgommen er 21 år & bruden som 29 år. Er det riktig tydet så langt? *** Da blir mine tanker slik:Ingeborg må ha vært født r.1818 & er altså da endel år eldre enn sin mann. 2. Hvorfor gift i 1847? -) 3 år etter eldstesønnens fødsel & samme år som barn nr.2 ble født? Hadde det med matrosyrket å gjøre? At han rett & slett var til sjøs i dette tidsrommet ( var jo ikke uvanlig med lange seilingsperioder) Er dette også grunnen til at eldstesønnen er født i Gloppedal? At Ingeborg flyttet med sønnen til Skudenes først da hun giftet seg med barnets far? *** Noen som har bygdeboken Anne nevner i innlegg 17 & som har mulighet til å sjekke hva som står om familien der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Ingeborgs dåp side 23 nr 35: LenkeRett tyding? ev. trenger hjelp til tyding!! : Ingeborg ble døpt 14.09.1817. Far: husmann Thore Bjørnson. Mor: Gunild ?dt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ministerial nr.36 Lenke Kanskje litt lettere å lese navnene på fadderne her.Nr.32/ 2. desember 1844 Emanuel Peder Emanuelsen/ 29. desemb. uekte barn/ Faderen unkarl Peder Emanuel .... fra Skudesnæs havn og pike Ingebor Thorsd. Gloppedal/A.... Peders M/N?aatland, Thoston Thors Gloppedal, Anna ..... Bir..., Berthe Olsdt. ..kland.Ingeborgs dåp: 14. sept./ Ingebor Thorsdatter Gloppedahl/ 5. oktober/ Husmann Thore Bjørnson og Gunild Liørsdatter Gloppedahl./ Peder ..aatland, Michel og Sirie Gillie, Anna ..aatland, Siri Gloppedahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hei. Berit. Tusen takk! Jeg søkte på gården Gloppedal i FT 1865 for Høgsfjord, bare for å se hvem som befant seg der da. Det dukket bl.a. opp en Anne Tjølsdt. på 45 år. Kan dette være en slektning? (Kiøld/Tjøl) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.