Gå til innhold
Arkivverket

[#42164] Bygdebokoppslag for Hamre i Hordaland Haldor Larsen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg trenger hjelp til et bygdebokoppslag for Hamre prestegjeld i Hordaland. Det gjelder denne sønnen Lars Haldorsen f.på Nepstad i Hammer Lenke Hva sier bygdeboken om hans foreldre- men først og fremst hvem ble han gift med.Fikk han barn? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Har ikkje bygdebok å slå opp i, men her er ein svært god kandidat på Lars som gift mann. Med ei mor som heitte Maila, er det vel ikkje utenkeleg at dei dotter blir døypt Maila? Sjå 1865-teljinga for 1253 Hosanger: LenkeMarianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Marianne har funne rette familien, bygdebok for Alenfit bind 2 s.454. Far til Lars: Haldor Larsson frå Røskeland, mor ikkje oppgitt.mvhGeirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Med fare for å hugsa feil: Haldor kom frå Røskeland til Nepstad, iflg Alenfit 2. Eg trur desse gardane er omtalt i Alenfit 1 (som omtalar eit litt vidare område enn Alenfit 2, siste boka avgrensar seg til Seim sokn).Når det gjeld Lars Haldorson si kone Ingebjørg Larsdtr, sjå tråd 42163, skal svara deg der.mvhGeirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Giftermaal til Lars Haldorsen og Anna Larsdtr: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=98&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=3382&merk=3382#ovre>LenkeGiftermaal til Michel Siursen og Kari Nilsdtr finner jeg ikke i Hamre.Fant dette på FS som jo må sjekkes: Lenke Kan dette så være deres giftermål i Haus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I så tilfelle finner jeg en Siur Örjensen gift förste gang i 1742 med Mageli Johannisdtr Herfinndal som kan være mulige foreldre til Michel Siursen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=141&filnamn=hausvgd&gardpostnr=1118&merk=1118#ovre>LenkeMulig kandidat til Örjen, han gifter seg ihvertfall med en pike fra Vaksdal, Berete Mogensdtr Waxdall:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den samme vi finner i 1701 som tjener på Indre Boge? LenkeI såfall har jeg en Mikkel Örjansson Boga gift med Anna Anfinnsdtr Steinsland (fra Samnanger, har mer om henne) ca 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Glemte å legge til at både Mikkel og Anna (10) har jeg som döde i 1697. Noe som kan kanskje forklare at dersom de hadde en sönn så måtte han ut og tjene hos andre? Har ikke noen kilde for dette siste. Anna Anfinnsdtr er söster til en av mine tipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.