Gå til innhold
Arkivverket

[#42166] Ole Andreas Ødegård f. 24.10.1866 i Romsdalen


Gjest Turid Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Engh

I 1900 bor han i Lebesby i Finnmark. Han skal ha kommet fra Møre og Romsdal til Finnmark som 17 åring. Etter sigende skal foreldrene ha omkommet i en rasulykke og han og søsteren skal ha blitt fostret opp hos en onkel i nærheten av Kristiansund. Er det noen som kan si meg hvordan jeg kan finne hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Romsdalen og ras da tenker jeg i første omgang området fra Åndalsnes til Bjorli. Jeg sjekket derfor kirkebøkene for Kors, Hen og Grytten i Grytten prestegjeld, men finner ingen Ole Andreas født som oppgitt.Han må da være født et annet sted i Romsdalen, men hvor? Navnet Ødegård har han kanskje fra der han voks opp?Du vet ikke omtrent hvor gammel Ole var da raset gikk og havnet på Nordmøre? Du har ingen andre ledetråder enn de du har oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Engh

Dessverre er det alt vi vet. Prøver å finne ut noe via kirkebøker i Finnmark - men mange av de ble brent under krigen. Dette er nok nåla i høystakken. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Engh

Han ble gift i Finnmark, antagelig i Kjøllefjord(Lebesby). Første barn kom 17.09.1901, så han ble vel gift i 1901 med Ida Hansine Nilsen(eller Isaksen). De drev Ødegårdens hotell i Kjøllefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

På denne tida kan vel Romsdal bety alle 3 fogderia: Nordmøre, Romsdal og Sunnmøre som utgjorde Romsdals amt.Bruk av 2 eller flere døpenavn var på denne tida mest utbredt på Sunnmøre. FS viser en Ole Andreas som er født 24.08.1866, på dagen 2 måneder tidligere enn Ole A. Ødegaard. Denne er født i Ørskog på Sunnmøre med foreldre: Berte Johanne Olsdtr. og Lars Larssen.Har søkt fra 1864-1868 uten å finne noen andre der.Hva barnet/barna ble døpt vil vel gi en pekepinn på hva foreldra hette. Hilsen Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turid Engh

Fra Statsarkivet i Tromsø er det opplyst at han het Ole Andreassen Ødegård og var født i Nesset i Romsdalen i 1866 og at faren var inderst. Men hvem var faren???? Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har sjekket Nesset X og Ødegård, men finner ingen Andras som kan passe som far til Ole blant brukere og plassmenn. Ingen Andreas som innerst er nevnt i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Da var han antakeligvis tjener der, eller kun bosatt der i en kort periode. Her må man sannsynligvis undersøke kirkebok for Nesset 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Ole Andreasson Ødegård var noe annet enn Ole Andreas Ødegård, og han var født i Vistdalen i Nesset 24.10.1866. Han står nok i b. 10 av Gards- og ættesoga for Nesset. Dessverre er det noe feil på han der, m.a. ekteskap og fødselsår (1869) som er tatt etter opplysninger fra bygdebokarkivet, beklager.På s. 53 i b. 10 er han med under mora Brit Arnesdtr. Ødegård f. 12.02.1837 (nr. 3 i barnerekka). Hun var g.m. Andreas Martinus Olson (Gauprør) f. 1836 i Eidsbygda (nå Rauma kommune). Brit og Andreas bodde nok bare en kort periode hos foreldra hennes på Ødegård før de flytta til Kristiansund. De brukte Ødegård som slektsnavn, som det står i b. 10. Denne matrikkelgarden hette egentlig ikke Ødegård før de fikk tinglyst navneendring i 1901. Det offisielle navnet var Bersethjell lille. Nabogarden var Ødegård.Andreas finner vi i Kristiansund som enkemann i 1900. Har aldri hørt om noen rasulykke angående denne familien. Det måtte da i tilfelle være mora det gikk utover. På Ødegård i Vistdal har jeg aldri hørt at det gikk noen ras, men de kan jo ha bodd et annet sted i mellomtiden. Ole hadde søstera Berit f. 1863 som vokste opp som fosterbarn på Herut/Brynhjellgarden på Ødegård hos de nye eierne som kjøpte garden etter at bestefaren ikke greidde å sitte med den. Det var også en bror Anton f. 1869, gift og bosatt i Kristiansund.Se bedre i b. 10 s. 53 osv så finner dere her om både denne familien og forfedrene til Brit. Videre finnes Brit sine forfedre i b. 5 og b. 9. i mange generasjoner bakover. Lykke til!Mvh. Randi Ingunn Selnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.