Gå til innhold
Arkivverket

[#42168] Hjelp til tyding av tekst - kirkebok for Eiker 1839


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hva slags attest var det Jørgen Johannessen hadde fått utstedt i Holt Sogn 21. desember 1832? Se vielse nr. 44, siste kolonne: Lenke.Det jeg vet fra kirkeboka for Holt (A-A), er at han den datoen (altså 21. desember 1832) er registrert utflyttet til København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Mette.Mange takk! Hvem denne 'Schøl' har vært, er en gåte. I 1832 overtok nemlig Andreas Faye som sogneprest i Holt. Forgjengeren hans var Nicolai Seiersløv Tvede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Andreas Faye ble vel ikke utnevnt til sogneprest til Holt før 12/3 1833.Lurer på om Ole Herstad Schjøtt var prest i Dybvaag i 1835, men er ikke sikker. Han var gift med Anne Jacobine Olrog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du har helt rett, Berit. Det står Schøt. Og han var nok i Dypvåg i 1832. I hvert fall ble sønnen, Peter Olrog Schjøtt (f. 29/7 1833), født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er for øvrig interessant å legge merke til hvem som var forlovere: F. E. Neumann og Røgeberg ved Wærket. Førstnevnte må være verkseieren selv, Frantz Edler Neumann (1759-1840). Sistnevnte antakelig Juritz Røgeberg (1790-1857), som vel kom fra Kongsberg. Hvilken funksjon han innehadde på Hassel jernverk, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon vedr. Frantz Edler Neumann: I 1839 var han ikke lenger eier av Hassel Verk. Han hadde solgt det til Peter Collett allerede i 1809, men var fortsatt der selv også, muligens i en form for forvalter-stilling. Collett var død i 1836, og verket hadde i 1839 tyske eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et interessant poeng her: Jørgen Johannessen var sønn til 'masovnsmorderen' Johannes Larsen fra Nes verk, som i 1819 ble dømt til døden, men senere benådet i Høyesterett ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=25654&sok=oddbj%F8rn+johannessen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke). En av de voterende dommerne der var verkseier Peter Collett ved Hassel Verk, venn og 'Eidsvolls-kollega' av verkseier Jacob Aall ved Nes. Kan noe av forklaringen på at Jørgen Johannessen kom til Hassel ligge her? Han må i så fall ha kommet før 1836. Hans opphold i København inneholdt nok former-/støper-utdanning, sannsynligvis hos Jacob Aalls samarbeidspartner, Henrich Meldahl, som drev et 'moderne' jernstøperi på Vesterbro. Sannsynligvis var oppholdet finansiert av Aall.Jørgen Johannessen flyttet i 1842 fra Hassel til Ulefoss, der han ble /formermester/støperimester - og i 1856 flyttet han videre til Havstad ved Arendal, der han etablerte sitt eget støperi: Havstad Jernstøberi. Se Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, når det gjelder Collettene, er det viktig å holde tunga rett i munnen! Det var flere Peter Collett, og det var et par Colletter på Eidsvoll - men Peter Collett på Hassel Verk var ikke blant dem. Bekjentskapet med Jacob Aall står likevel fast. Peter Collett var sønn til Peter Collet sr. på Buskerud gård (fra dennes andre ekteskap). En halvbror av ham var bergråd Christian Ancher Collett på Kongsberg (fra farens tredje ekteskap) - og til sistnevnte dediserte Jacob Aall avhandlingen OM BJERKVÆRKSVÆSENET, FORNEMMELIGEN MED HENSYN TIL NORGES JERNVÆRKER (1833) ('Kjære Ven og Kollega!').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'8 Do' må bli 8 Sep 1837 (siden foregående barn blir døpt 5 Sep). Farsnavnet er jeg også usikker på, men foreslår følgende: Engel Johansen Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne noteringen er vel da interessant: Lenke. NB! Det er selvsagt ikke henne Frantz Neumann gifter seg med, siden hun dør som liten. Men det ser ut til at paret døper ei ny Marthe Margrethe i Fet 27. februar 1793. Og det stemmer jo bra med alderen 44 år ved vielsen i 1837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel Marthe Margrethe Strøm, 8 år gammel, i ft 1900: Lenke. Ikke så lett å finne henne, for mora har giftet seg på nytt som enke. Og som om ikke det skulle være nok: Faren må ha blitt enkemann mellom 1791 og 1793. FS oppgir nemlig 'Else Marie Nielsen' som mor til Marthe Margrethe 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het Peter Collett (1766-1836) (f. i Modum ?) sin 1. kone ? (2. kone var Maren Christine Holmboe og 3. Johanne Henricke Ancher).Forøvrig :a) Peter Jamessøn Collett (1694-1740) kjøpm. i Christiania (s. av James C. og Karen Leuch)b) Peter Petersøn Collett (1740-1786) proprietær Buskerud gård (s. av ovennevnte)c) Peter Jamessøn Collett (1757-1792) (farbror av sistnevnte) yrke ?d) Peter (Christianssøn ??) Collett (f.ca.1800) (s. av Christian Ancher C. ?), far til Jonas Peder Severin Collett (1830-1904) telegraf-intendant i Christianiae) Peter Jonassøn Collett (f. 23/12-1887) (s. av sistnevnte)... og sikkert mange fler .... (Hvilke Collet'er var på Eidsvoll i 1814 ?)Og det største spørsmålet i ovenstående er altså: - Hvem var foreldre til d) Peter Collett f. rundt 1800, antakelig bosatt i Eiker, far til Jonas Peder Severin Collett (1830-1904) ? Var denne Peter kanskje sønn av den i innlegg 12 nevnte bergråd Christian Ancher Collett (1771-1833) på Kongsberg ? (CAC var tidligere bergemester ved Bolvigs jernverk i Solum, Telemark, og han var g.m. Anne Karine Bie fra Kongsberg. Disse hadde i alle falle døtrene Marianne (f.ca.1800) og Johanne Benedicte f. 1802).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Huff! Jeg roter meg stadig bort i feil hundreår (ft. 1801, selvsagt).Ellers har du vel giftet bort feil Peter Collett i innlegg 18 (1. avsnitt), Per. Det var vel faren, dvs. proprietær Peter Collett på Buskerud gård som var g.m. Maren Christine Homboe og Johanne Henricke Anker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(18:) Unnskyld, c) Peter Jamessøn Collett (1757-1792) var selvsagt ikke farbror, men brorsønn av forannevnte b) Peter Petersøn Collett (som altså var PJC's farbror) !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok dessverre jeg som har villedet litt her (innlegg 12). Et eller annet sted har jeg de angivelige tre ekteskapene fra, men jeg vet ikke hvor. Jeg er nå i hvert fall ikke i stand til å finne mer enn to ekteskap: 1) Maren Christine Holmboe. 2) Johanne Henriche Anker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.