Gå til innhold
Arkivverket

[#42168] Hjelp til tyding av tekst - kirkebok for Eiker 1839


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Larsen

I følge Collettboka fra 1883 var godseier Peter Collett f 14.apr 1740 gift to ganger. Første gang viet 22. febr.1764 med Maren Kirstine Holmboe f.4.febr 1745 d.9.mars 1768. Annet ekteskap, viet 27.juni 1770 til Johanne Henriche Ancher, f, 23. nov 1750 d.29.sept 1812 Han døde 16.mars 1786. Med 2 barn i første og 9 i andre, i tillegg til at hans andre hustru overlevde han, er det tvilsomt om han i det hele tatt ville hatt tid til enda et ekteskap. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Jonas Peter Severin Collett, Telegrafintendant f. på Hassel Verk på Eiker 10. mai 1830. Han var sønn av Tollbetjent Peter Collett og Christine Stillesen.Han ble født i Kristiansand 14. feb 1799 d. chr.ania 1. jan 1875 viet på Hassel Verk 8. aug 1829. Hun var født i Drammen 17. jan 1803, døde 8. jan 1875, altså ca en uke etter han .Disse bodde på Danvik i Drammen.Han var sønn av Høiesterettsassor Peter Collett og Eilertine Severine Bendeke. Han var født 8.aug 1766 viet 6. aug 1794.d.27.juli 1836. Sønn av godseier Peter og Maren Holmboe. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her har vi vel da den senere verkseier på Hassel, Peter Collett, med familie i Kristiansand i 1801: Lenke. Han er altså da 'assessor i stifte retten' (Stiftsoverretten) i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(26:) Fint med avklaringen vedr. antall ekteskap Peter Collet. Det ev. 3. ekteskapet (ref. innlegg 12) skulle altså i tilfelle ha vært FØRST (før Holmboe) og ikke til slutt (etter Ancher). Men det ser altså ut til at han likevel bare var gift to ganger.Og takk til Kåre Larsen for avklaringen vedr. Jonas Peter Severin Collett !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg vende tilbake til denne trådens utgangspunkt: Jørgen Johannessen (se særlig innl. 1 og 11). Ved vielsen refereres det altså til en attest, utstedt i Holt 21/12 1832. Det må være utflyttingsattesten derfra, siden han er registrert utflyttet derfra nettopp den datoen. Destinasjonen er da imidlertid ikke Eiker, men København. Jeg har nå lett gjennom innflyttingslistene i den skannede kirkeboka for Eiker for perioden 1832-1839, uten å finne noe. Sannsynligvis er ikke disse komplette.Jeg vil, som jeg har nevnt tidligere, gå ut fra at han kom til Eiker mens Peter Collett ennå var i live (dvs. senest 1836).Det er en del informasjon i 'underteksten' i det som til nå er kjent, som er interessant. Jeg vil altså gå ut fra at han har oppholdt seg en tid i Henrich Meldahls jernstøperi på Vesterbro for å gå i støperilære. Henrich Meldahl var i mange år Jacob Aalls 'sjefsdesigner' av ovner, og da han etablerte sitt støperi i København, var det med kapitalstøtte nettopp fra Aall. En gjenytelse kan ha vært at Aall da kunne sende talentfulle unge menn fra Nes Verk dit for å lære moderne støperiteknikk.Koblingen mellom Jørgen Johannessen og Hassel verk er interessant på flere måter. De siste årene Collett drev verket, ble masovnen nærmest nedlagt - og ovnsproduksjonen ble mer og mer støperibasert. Til det trengtes det ekspertise. Den prinsipielle forskjellen mellom et jernstøperi og et jernverk, er at et støperi ikke - som de gamle jernverkene - produserer sitt eget jern med utgangspunkt i smelting av jernmalm. Der brukes det 'ferdig' jern/skrapjern, som smeltes om igjen til støpegods. I denne sammenheng er også karriereutviklingen til Frantz Neumann interessant (se Lenke - særlig innlegg 4). Neumann var tydeligvis også en person med nese for framtida.Når så Jørgen Johannessen i 1842 flytter fra Hassel til Ulefoss (og den utflyttingen finnes i den skannede kirkeboka for Eiker), er det for etter hvert å bli støperimester hos Didrik von Cappelen. Også der var man i gang med å legge om til ren støperidrift (faktisk nettopp fra 1842).Dermed var det en meget erfaren jernstøper som i 1856 flyttet videre til Barbu v/Arendal for å etablere Havstad Jernstøberi en bedrift som innen sitt felt i løpet av 1770-årene utviklet seg til å bli en av landets mest velrenommerte.Et spørsmål til slutt (kanskje noen kan ha en og annen kommentar): Finnes det noen dokumentasjon/informasjon om formersvenn Jørgen Johannessens år ved Hassel Verk - utover det som allerede er nevnt i denne tråden. Jeg kan jo nevne at svigerfaren, Ole Jørgensen, var stiger ved Hassel Verks gruver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fornyer det siste spørsmålet i innlegg 31 i denne gamle tråden vedr. Jørgen Johannessens ansettelsesperiode som formersvenn ved Hassel verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(12:) Hvem var Peter Collett (sr.) (1740-1786) på Buskerud gård sin første kone ? (Han giftet seg 2.g. i 1764 med Maren Kristine Holmboe og 3.g. i 1770 med Johanne Henricke Ancher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, dette er jo en gammel tråd, og det er neimen ikke alltid lett å huske hva som tidligere er sagt.Når det gjelder Jørgen Johannessen, har han altså åpenbart gått i former-/støperlære i København. Dit har han ankommet ved juletider 1832, og jeg er usikker på hvor lang den gjennomsnittelige læretida var før 'drengen' kunne tituleres som formersvenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvor kan man lese om 'masovnsmordet', for hvilket Johannes Larsen fra Nes verk i 1819 ble dømt til døden (men senere benådet) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.