Gå til innhold
Arkivverket

[#42180] Fridrich f. 1782 i bergen ?


Gjest Birger Skjønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Skjønhaug

Søker Fridrich Willhelm Kuntze, han giftet deg i Bergen 29.10.1813 med Anne Helene Andersdatter,sammen fikk de 6 barn, men hvor kommer han i fra ? finner ingen ting i Bergen eller andre steder, noen som har noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dåp 1822 i Domkrk. står han oppført som borger og gartner.Nå ligger ikke borgerboka for den tiden her, men kanskje du skulle prøve med et spørsmål om det på Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo. Ja det stemmer det dere har funnet, jeg har funnet ganske mye rundt Fridrich og hans familie , men ikke hvor han er født/døpt...Har fått et tips om at kanskje Christian Fridrich Kuntze som giftet seg med Helene Rasmusdatter 17.11.1767 kan være hans foreldre, men jeg klarer ikke å få dette bekreftet noe sted.Noen som har tilgang til kirkebøker som kan få dette stadfestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Ja det er mulig det. Den linken var grei nok den, men den kunne ikke stadfeste annet enn samhørigheten mellom de to. Men mange takk alikavel... Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De andre barna er født i Bergen 1816 - 1894. Søk på fars etternavn begynner på- kun- Da får du opp 7 stk. Den 8. har du jo allerede nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo Berit.De barne du refferer til der er barna til Fridrich Willhelm Kuntze f.1782, og de har jeg funnet tidligere. Men det jeg søker er eventuelle søsken til Fridrich Willhelm som mulig kommer i fra Skien, hvor faren heter Christian Fridrich Kuntze hvis de er i slekt.( Christian Fridrich Kuntze giftet seg med Helene rasmusdatter 17.11.1767 )Mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

'Fra det gamle Skien' av I J. A. Schneider er nevnt Kuntze Joh. Fr., Feldberedersvend, 1801, s 221Manntalsliste 1801; 63. Ioh.Fr.Kuntze 35 år Feldberedersvendher er de i DA 1801-telling, men om de har noe med din Friedrisc f 1782, vet selvsagt ikke jegLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Skjønhaug

Hallo Arnfin. bra jobba. Den første linken stemmer bra med de opplysninger jeg har. Men det er nok ikke han jeg søker....men jeg håpet at han jeg søker er faren til denne karen du fant.Den andre linken er nok ikke rett.Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fortell hvordan det går da, Birger...men tror ikke hun er Christens søster, finner at Anders Andersen får to døtre, begge Anne Helena, men ingen flere barn, tror faren var vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Birger Skjønhaug

Hallo.Pusser støv av en gammel sak...det er nå gått et år siden den gang...men jeg er fortsatt på leiting, noe jeg muligens må gjøre i mange år ennå...av tilleggsopplysninger kan nevnes at jeg har funnet foreldrene til kona hans, men der stopper det helt opp....det er kommet til en del nye kirkebøker og annet stoff, men igen ting som har med Fridrich å gjøre, som jeg kan finne i alle fall...Har fått tydet kirkeboka når han giftet seg.. Følgende stod skrevet i kirkeboka : Anmældte sig som Forlovede Gartner Mr. Frederich Wilhelm Kuntze og Pigen Anne Helene Andersen, og begiærede Tillysning til paafølgende Ægteskab. At hverken fra hans Side foregaaende, ey ophævet Ægteskabs Forbindelse, eller noget andet stridende mod de Kongelige Anordninger er til Hinder for dem; samt at de begge have overstaaet Koppe-Sygdommen; forpligte sig undertegnede som Forlovere at indestae for. Forlovere : Dankert D. Krohn og Serelius FrøerupEr det noen som kan hjelpe meg...er han født i norge eller kommer han utenfra....Mvh Birger S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne har du selvsagt fra før; Skien, Vielser 1716-1842:'Trol. 4/11-1767. Cop. 7/11-1767. Christian Friderich Kuntze og Helena Rasmusdaatter. Med Kongelig Tilladelse. Cav: Bent Wettergreen (sign.), Anders Jensen Smith (sign.).' fra slekt.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.