Gå til innhold
Arkivverket

[#42187] Kvinesdal i Vest-Agder: Jeg gjør bydebokoppslag for deg


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Har du slekt ifra Kvinesdal er du heldig,Bygdebøkene for Kvinesdal er meget gode og gir fyldige personomtaler. Jeg gjør oppslag for deg! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guttorm Haaversen

OK. I vår slekt har vi klart å komme tilbake til slutten på 1400, begynnelsen på 1500.Jeg er på jakt etter mer info om en person med Fornavn : Thorkild/Thorkel/Torkel Etternavn: Gunnarson ? Sted: Rafoss ? Han er født ca 1440Han er far til Gasse Torkelsson. Begge er nevnt ( Gasse utførlig ) i http://www.genealogi.no/kilder/agder_1500-60.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Hei Jan Frode, Jeg har en kar, som jeg lurte på om du kunne se etter. Aanon Garsen. Han giftet seg med Ane Michelsdatter i Landvik, AA 1782. Men ingen av disse to er fra Landvik. På FS. fant fant jeg en Aanon Garsen f. 1844 i Kvinesdal. Det hadde vært fint om du kunne kikke etter ham og evt. henne Mvh Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Du må kanskje vente på Eiken bygdebok. Den er underveis til å bli gitt ut nå, - innan ett år , trur eg.Familysearch VRI Batch nr. C422872 (1709 - 1788) står som Kvinesdal. Det dekker daværende Øvre Kvinesdal prestegjeld (Hægebostad, Eiken og Fjotland sokn) og Nedre Kvinesdal prestegjeld (Liknes og Feda sokn).Gar Ånensen, f. 1714, er fra Hobbesland i Eiken [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=27928359&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet er mulig han er far til Ånen Garsen, f. 1740 på Vatne i Eiken LenkeStåle Garsen Vatne, f. 1755 Lenke aleine på Vatne i FT-1801 LenkeÅnen Garsen, f. 1744, ser ut til å vere fra Hægebostad sokn, etter plasseringa i LDS VRI databasen LenkeÅnen Garsen i Eiken får et barn 1760 LenkeÅnen Garsen gifter seg i Eiken i 1765 Lenke- mens barna blir døpt i Hægebostad Lenke GAHR 1766 Haegebostad, - AAMUND 1769 Haegebostad, - OLE 1774 Haegebostad, - TARGIER 1777 Haegebostad, - ASGIER 1779 HaegebostadEg trur det er to Ånen Garsen. Men kven det er som gifter seg Anna Ommundsdatter, og kven det er som reiser til Landvik, det tør eg ikkje gjette på.Navnet Gar er veldig lokalt. Det var mye brukt i Eiken og Hægebostad, utvandra til Risør Lenke og Spind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, ikke skal det være enkelt... Forresten, tusen takk, Harald. Det er nok det som er sjarmen med slektsforskning. Det er som ett puslespill, og plutselig har man biten som mangler. Da gir man seg i kast med en ny nøtt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Guttorm Haaversen (2)Gase Torkelsson er far til Lensherren og Væpneren Stig Gasesson Bagge og Åse Gasesdotter gm Torger Berntsson (Bendtsson?) Augland i Toridal.Gase var en tid på Halshaug eller Vestre SKogsfjord i Halse (Mandal), DN 22, nr. 236: Finn Rempe var ført til Mandal til Gasse (Torkjellsson?) og fikk ikke lov til å gå lenger enn til Halse kirke.Petrus Valand har i AHÅ nr. 45 1967 denne artikkelen: Vestre og Østre Skogsfjord i Halse - Var Gasse Torkellsson (Bagge) av Skogsfjordætt.På Skogsfjord finner man i 1485 Torkel Sveinsson og sønnen Gunnar Torkelson som får kongebrev på Vestre Skogsfjord, og som antagelig rydder gården ut fra et vitneprov tatt opp på Halse kirkegård i 1587. Gase er vel sansynligvis sønn av Torkel Sveinsson.AHÅ nr. 44 1966: Kristian A. Bentsen: Vestre Skogsfjord i Halse - Fakta og fabuleringer om gården og folket gir også en del innspill om folket på Vestre Sgogsfjord, og han har også samlet dokumenter som ikke er publisert (Deponert på SAK).Nå er det vel fortsatt mye å fabulere om vedrørende slekter på denne gården, men jeg har en formening om at Torkel Sveinsson er en ætling/slektning av Torkel 'Kirkebygger' på Skjævesland i Øyslebø, ut fra det ressonnement at gods i Skjævesland finnes igjen hos folket på Augland og hos Gauts-folket på Nøding som også stammer fra Vestre Skogsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Kristian H:Det var flere ætteforbindelser mellom Skjævesland i Øyslebø og Augland i Torridal i Oddernes. Jeg er selv etterkommer av slik forbindelse. Så det at folk på Augland eide part i Skjævesland-gods er vel egentlig ganske naturlig - og pehøver ikke nødvendigvis peke på tilhørighet til Skogsfjord i Halse.For øvrig ser jeg at forbindelsene fra storbønder i Halse og til gårder i mer indre bygder var mange på 1500-tallet. Halse-folk eide bla. hele eller store parter i flere gårder i nordre Hægeland (nå lengst nord i Vennesla).Skogsfjord-folk og Nøding-folk (slektsforbindelser her) satt også med gårdpart i Apesland i Laudal (bare for å ta ett eksempel) fra overgangen mellom 1500 og 1600-tallet.Men dette ble veldig på siden av innlegg nr. 1 Beklager.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

1.DN 22 nr. 367 av 26. mars 1537:Jørgen Nilsson skriver til herr Eske Bille at da han 18. mars skulle avlegge regnskap for leidang, landskyld, sakøre og skatt, ble han alvorlig syk - det kan brevviseren Nils jute bevitne. Han sender Eske angitte mengder gaupeskinn, mårskinn, reveskinn, ulveskinn, beverskinn, oterskinn, deventer og sengeklede, og sender dessuten med Nils jute angitte mengder brød, smør, fleskesider og kjøtt. Kosten var unntatt en hudlaup som var leidang og ett spann som var landskyld. Nils har fått 5 1/2 mark i klede og penger. Leidangen har han, som Stig (Bagge) befalte, overdratt til Christoffer hollender. Han har fått borgensmenn for at den skal betales til 20. mai i engelotter.Brevet er utferdiget på 'Vestherskowsuar' og må ut fra sammenhengen forstås slik at det er Vestre Skogsfjord og at det er Stig som igjen må ut fra sammenhengen være Stig Gassesson Bagge.Indirekte knytter det Stig til Vestre Skogsfjord og hans far Gase Torkelsson.2.Knut IngeIfølge Øyslebøboka ble sammenhengen på Skjævesland gitt opp av Skjævesland-brødrene.Jeg har foreløpig ikke gjort noen nøyaktig gjennomgang, men det som er avgjørende er eiendomsforholdene i OM 1624. Det som kommer senere stammer derfra. Jeg har et 'notat fra et notat' av Erik Torp om laksefiskeriet i Skjævesland ut på 1600-tallet som gir flere spor. Dette dokumentet har jeg tenkt på å spore opp. Jeg har av erfaring sett at han ikke var like nøyaktig i alle sine notater/avskrifter.Jeg har startet på et notat, så får jeg se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hei Jan Frode!Et skudd i blinde: Ein mann ved navn Nils Aamodt (f. ca 1822) budde i 1875 på gården Batalden i Kinn pr.gj. i Sogn og Fjordane. Det står at han var født i Kvennestad pr.gj. Kan det menes Kvinesdal? Kan du finne i BB en person som kan passe til denne Nils Aamodt?Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det finnes en gård ved navn Åmodt i Kvinesdal men jeg kan ikke finne ham der.Har du patronym? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Antagelig dreier det seg om Nils Christian Aamodt, født 1820 ifølge Familysearch:Michal Sevald Pristrup Aamot - Christening: 15 AUG 1784 Kvinesdal, Vest-Agder, Norway Death: 29 DEC 1859 Father: Nils Christian Edvardson Aamot Mother: Elisabeth Cicilie Schancke Spouse: Engel Margrete Christophersen Marriage: 10 NOV 1810Nils Christian Aamot Birth: 11 JAN 1820 Kvinesdal, Vest-Agder, Norway Father: Michal Sevald Pristrup Aamot Mother: Engel Margrete ChristophersenFaren var på Ytre Øye i FT-1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11037&gardpostnr=70&personpostnr=773&merk=773#ovre>LenkeFarfaren er nevnt i tidligare i Brukarforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Vi tar innlegg 14 først. Fra Kvinesdal Bygdebok,gards og ættesoge bd.I s.550 & 551: nr.9. h. Mikal Seval Prestrup Aamodt 1784-1859,g.1810 m engel Margrethe Christoffersdatter Tjørve d.1840.I 1843 ble han gift 2 gang m Anne Malene Johannesdatter Øised (Gyland),d.1871 datter til gjestgiver Johannes Tallaksen.Ho var enke etter brorsonen Andreas Sørensen Aamodt.Mikal PrestrupAamodt var gullsmed og gardbrukar som faren,skreiv Coucheron Aamodt.Han fekk 5 1/2 eng. av farsgarden.I 1824 blei han vald til stortingsmann for Lister og Mandal amt.Han 'erholdt ogsaa Stemme ved senere valg,men naaede ikke op.'Det står vidare:Mens han var på storthinget,vakte han Opsiktsom tandlæge.Han var en flink kvakksalver,laget øjenvand og Gurglevand og kunde helbrede Faldesyge og meget mere.Til at helbrede Faldesyge trængtes ægte perle,som var knust også flise av ælg og Rejnsklove.Kunsten gikk i arv hos slægten Aamodt.Han laget plaster og salve for saar og Bylde.Mikal Prestrup Aamodt hadde ein stor barneflokk,men dei fleste kom ut or bygda.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Innlegg 15: Her hadde du sparsommelig med opplysningewr om vedkommende,Jeg skummwet gjennom Rafoss men fant ham ikke.Litt mer personalia kanskje?? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg anbefaler deg å fjernlåne Kvinesdalbøkene ved henvendelse til ditt lokale bibliotek.Spesiellt under Ytre Øye er det massevis av intressant materiale .Jeg har ikke tid til å gjengi alt her. Lykke til.Du har 'storfolk' i den grenen av slekten! mvh Jan Frode johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Tusen takk Jan Frode og Harald for opplysningene!Men jeg lurer på om dette kanskje ikke er den riktige Nils Aamodt. Det virker litt rart at en fra 'de høyere lag' av befolkningen flytter til Kinn pr.gj. for å bli rik på sildefiske!Men kanskje allikevel? Han var forøvrig bøkker i 1875, og ugift.Vil for sikkerhets skyld prøve å finne om det er et annet prestegjeld med navn som minner om Kvennestad, kanskje i Rogaland, og om det har en gård ved navn Åmot.Nok en gang tusen takk for hjelpen!Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det finnes et område/gård i Sogn som heter Kvellestad (forskjellige 'krinsar', talestasjon mv med dette navnet). Kvellestad lå i Naustdal kommune i 1972 (noe lenger inn i fjorden enn Kinn). En gård Åmot lå også i Naustdal (Norsk stedsfortegnelse 1972). Hvorvidt dette er stedet, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Tusen takk for svar Arnfrid og Arnstein!Til Arnfrid Det er du altså! Har lurt på kor mange Arnfrid Mæland det er i Bergenhus!:) Vil sjekke ut om det kan være Kvinnesland i Rogaland!Til Arnstein Kvellestad i Naustdal er en gård, så jeg tror nok ikke det er snakk om den. Men, skal sjekke ut den muligheten også!Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torbjørn, ja det er meg, men har du funnet Nils Åmot i 1865-tellingen.gårdene Åmot i dag finnes på Vestlandet i Egersund og Sokndal i Rogaland, Naustdal, Gaular og Jølster i Sogn & Fjordane.I Rygh:Aamot Naustdal Førde Nordre Bergenhus amt Aamot Bygstad Indre Holmedal Nordre Bergenhus amt Aamot Helgheim Jølster Nordre Bergenhus amt Aamot Helleland Helleland Stavanger amt Aamot Sogndal Sogndal Stavanger amt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.