Gå til innhold
Arkivverket

[#42201] Gamle stedsnavn Strinden (Reitgjerdet, Nastad, Stubtrøen)


Gjest Eirik Tord Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eirik Tord Jensen

Er det noen som vet hvor følgelde plasser lå i Strinden?Lille Reitgjerdet Nastad Stubtrø(en)Skulle gjerne visst hvor disse ligger (finnes ikke i dag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt jeg vet er at det står at de lå i Lade i 1865. I 1900 står det bare Strinda. Lille Reitgjerdet gnr. 51/6 (u/Reitgjerdet) -- Nastadplass 92/1 under gnr. 92 (Leren) -- Stubtrøen gnr. 76/1 under gnr. 76/1 (Stubban) -- Stubtrø gnr. 77/1 under gnr. 77 (Stubban)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Lille Reitgjerdet, parsell av Berg (idag en bydel) like sør for Brøset sykehus, fra 1912 eid av Strinden Teglverk. På Norgesglasset kan du søke etter Berg og Brøset.Stubban er en bydel noe sør for sentrum, og Leira (Leren) er en gård ikke langt fra Nedre Leirfoss i Nidelva. Stubban og Leira finner du på Norgesglasset (Statens kartverk)Alt dette er idag Trondheim by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

I følge Wilhelm K. Støren. Sted og navn i Trondheim: 'Buckhaugen. I 1857 hadde kjøpmann Peter Christian Buck kjøpt en parsell av Berg prestegård og slo den sammen med en parsell av Reitgjerdet som ble fraskilt i 1859. Det ble bygd et gårdsanlegg, og eiendommen fikk navnet Lille Reitgjerdet, men ble stort sett kalt Buckhaugen etter den første eier, som brukte den som landsted.Buck solgte den i 1862 til Peder Jensen. 1912 kjøpte A/S Strindens Teglverk, som eide Reitgjerdet, også denne eiendommen, og de to gårdene har siden vært drevet sammen. Teglverket har tatt ut leire på eiendommen.' Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har et gammelt notat liggende:Kommandersersjant Ole Åland, bosatt i Bergen, kjøpte i 1875 Reitgjerdet gård lnr 201 i Strinda av premierløytnant Stabell. Han videresolgte i 1879 til P. O. Fjermstad. Ålands søster Oline Bergitte Åland gift Meek og hans svoger Ole Johannes Meek (mine oldeforeldre) drev gården i disse 4 år. De var innflyttere fra Volde. Stabell var eier fra 1863 etter kjøp fra Chr. Lassen.Gården Reitgjerdet var udelt til 1865, da det ble avdelt en parsell Karlseng.Avdelt i 1859 Lille Reitgjerdet til P.C.Buck (Bukkhaugen)Avdelt i 1862 2 parseller Sommerro.Karlseng og de 2 parseller Sommerro utgjorde jordveien for Reitgjerdets pleiestiftelse for spedalske fra 1861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Joar Jensen

Hei Eirik TordNastad finnes den dag i dag gården eies av Marit Lindstad. Den ligger på Bjørkmyr i Trondheim, noen hundre meter ovenfor Øvre Leirfoss i Nidelven.M Lindstad tok over gården etter sine foreldre,Håkon og Borghild Dahl.Stubtrøen lå ca. 2 km. nærmere sentrum av Tr.heim. Stedet er nå bygd ut av eneboliger og heter Stubban, tror ikke husene på gården står i dag.Mvh Per Joar Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Buckhaugen For mange år siden..(Mange er 35) Minnes jeg den Gården..Les husene.Det var lekeplassen til oss gutta. Det ble som tidligere nevnt tatt ut leire for brenning av tegel på området. Det var spennende og klatre opp i vognene som gikk i en sløyfe rundt eiendommen, og videre bort til tegelverket. en farlig lek? Ja. Minnes hoved huset stort og hvitt. Nå er det revet og bygd eneboliger i rekke der. Men tar jeg ikke helt feil, så er det bevart et uthus eller en del av låven til fellesarreal eller lignende. Dette var kanskje en avsporing, men skulle det være av interesse, kan jeg ta et bilde av hvordan det ser ut i dag...( eller om noen dager:-)Med vennlig hilsen Jan Egil Laren Melhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Tord Jensen

Jeg graver i min oldefar sine bevegelser. Bestefar han startet teglverk på Jessheim. Han solgte dette senere til H.C. Furulund. Furulund eide også Alna tegleverk o kjøpte visstnok også teglverket på Strinden. Dette førte til at en del folk fra Ullensaker dro til Strinden for å ta seg jobb på teglverket. En del av disse bodde blant annet på det som den gang het Reitgjerdet og lille Reitgjerdet. Min oldefar bodde på Reitgjerdet, mens min oldemors tante bodde på lille Reitgjerdet (kone til Kristian Tangstad). Det var slik de traff hverandre. Jeg har dessverre ingen bilder av hvordan det så ut den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hei igjen.. Har søkt i noen bilder til, her har du Tegleverket. Flere av husene er i dag kontorlokaler.Om du ser på bilde av Buckhaugen, så ser du tippvognende i forgrunnen.(Trøndersk Bekkvogn)Mvh Jan Egil

bilete1335.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Ett bestemt år kan jeg nok ikke gi deg på stående fot. Men ca 1974 pluss minus 1 År etter minnet. Leter etter bilde av Reitgjerdet. Kommer tilbake til det. (du ser vel litt av Reitgjerdet på Tegelverk bilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Hei. Tar et bittelite forbehold ang Gårdsnumeret ditt Leif, men det her er i alle fall Reitgjerdet som lå under Teglefabrikken. Om dere ser for dere bilde av Reitgjerdet, så er Buckhaugen til venstre over veien ca 200m. Og fabrikken ligger til høyre for samme bilde. Alle bildene er tatt rundt 1950. Hva er din Oldefars videre historie da Leif?Mvh Jan Egil

bilete1356.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.