Gå til innhold
Arkivverket

[#42202] Nils Andersen, Mo i Rana, død 1793 Brønnøy


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Nils Andersen født i Mo i Rana?, død 1793 på gården Tilrem, Brønnøy, Nordland. Gift i 1766 med enken Margrete Larsdatter (hennes opphav kjent)og overtok bruket Nord-Mo. Flyttet først i 1770 årene til Brønnøy. Barn: Andreas, Doret, Jakob og Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Han var 34 år ved innrulleringsmanntallet i 1769. Verken innrulleringsmanntallet eller Mo Prestegjeld Gardshistorie opplyser noe om hans opphav. Mulig skiftene for Rana kan gi svar, men disse har jeg ikke tilgang til.Jeg har følgende hypotese: I 1769 har han to drenger ved navn Andersen: Andreas, 28 år, fra Øverbekklia, Rana. Han er utelukket. Anders, 28 år, fra Straumdalen, Hemnes er interessant. På Straumdal (gnr 93) finner vi en søskenflokk som bl.a. innholder en Nils, født 1736 - død 1793, og en Anders, født 1741. Her er det mye som stemmer over ens, men det bør dobbeltsjekkes med andre kilder hvis mulig.Bygdeboka for Hemnes finner du på nettet: http://home.online.no/~caolsson/hgsfiles.htmlMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rob. Mohn.

Ja, faren finner du i Hemnes Gård og Slekt, under II,592.2) og moren i samme bok, under II,600.3). Faren, Anders Jensen, drukna på Sjøen 23.06.1784, og er gravlagt 01.08.1784 på Brønnø k.g.RM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen.

Nils Andersen og Margrethe hadde også datteren Karen, f. 1776, død 18.04.1788. Ekteparet kom til Tilrem med bygselbrev, dat. 21/4-1777. Vennlig robmon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

HeiI 1768 ble det holdt skifte etter Dorthe Nielsdatter på Strømdalen: 1. Dorthe Nielsdatter- Hovedperson 2. Anders Jensen- Ektefelle 3. Niels Andersen- Sønn, på Moe 4. Jens Andersen- Sønn, gift, på Sandnes 5. Anders Andersen- Sønn 6. Peder Andersen- Sønn 7. Karen Andersdatter- Datter 8. Sara Andersdatter- Datter. Opplysningene er hentet fra Skifter fra Hemnes/Moe 1686/1780 av Svein Edvardsen.Hvis du sammenligner navnene fra skiftet med Nils og Margretes barn så er det likheter(Dorthe/Dåret, Jakob og Jens).MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

For Bronnoy Bygdebok har vi: Nils Andersen f. 1736 d. 1793 sonn av Anders Jensen (d. 1784 paa sjoen, bosted Tilrem, og h. Dorthe Nilsdtr. Straumdalen Hemnes) g. 1766 Mo i Rana, Margrete Larsdtr. f. ca. 1733 d. 1810 dtr. av Lars Johansen og h. Kirsten Andersdtr. Langvatnes Mo. Margrete var enke etter Amund Jensen Mo. Barna: Anders f. 1768 Mo (gift Bro), Doret Kirstine f. 1770 Mo (g. Somna), Jakob f. 1771 (g. Somna), Jens f. 1773 Mo, (g. Bro), Karen Johanna f. 1776 Tilrem d. 1788 18/4 ugift, druknet paa sjoen med 2 menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Her må jeg få takke for alle bidrag, dette var virkelig flott. Et langt steg videre for meg i å finne mine aner. Tusen takk alle sammen.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Da har jeg vel bare gjort en kobling, med at det i Sømna bygdebok II, side 41 står at Doret Kristine Nilsdatter, f. 1770, dtr. av Nils Andersen og Margrete Larsdtr. fra Mo i Rana, senere Tilrem Brønnøy. Det er sikkert riktig det du sier om hva som står i Rana bygdebok da jeg ikke har den, men tidligere har hatt den til låns.Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.