Gå til innhold
Arkivverket

[#42204] Julius Parelius Hansen f 1873 - Meløy, Nordland


Gjest Aud Karin Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

Jeg trenger hjelp til å komme videre med hvem Julius Parelius Hansen sine foreldre var. Julius var gift med Ragna Eline f 1872. Har fått opplyst at Julius sine foreldre var Hans Tønsberg Pedersen, f 1853 og Anne B Tørrisdatter f 1848, men jeg vet ikke om jeg er på rett vei og eventuelt hvem Hans og Anne sine foreldre var. Kan noen hjelpe meg med å komme videre. Hilsen Aud Karin Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Den Petter Crøger som var fadder ved Hans Tønsbergs dåp var vel muligens far til Peder Isak Pettersen.Fra W. Brandt, Benkestokkboka s136: Karen Margrethe Hansdatter Tønsberg f 1775 – 1820 – g1 m Jon Pedersen Berg f ca 1771 – 1810 ”boede paa Dalen” – g2 ca 1812 m Peter Petersen Krøger ”der overlevede hende uden børn, og som endnu i 1838 boede paa Dalen” med 1 våg 12 mark fiskes leie….Karen M. H. Tønsberg var datter av Hans Hansen Tønsberg d.y. og Berethe Sophie Nielsdatter Blix. (W. B. Benkestokkboka s136)Det kan se ut til at Hans Tønsberg er oppkaldt etter Hans H. Tønsberg uten å være i slekt med ham.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedesen

Du er på rett vei!Julius Pareli Hansen som ble født i Dalen 28. juni 1873 var sønn av ungkar Hans Tønsberg Schjelderup Pedersen og piken Anne Bertine Nikoline Torrisdatter. De giftet seg i Meløy 31. august samme år.Jeg kan anbefale deg boken: Karl-Ole Torrissen: «»Torrissan» - fra Æsvika i Meløy», se side 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Takk til alle som har kommet med innlegg. Skal nå lese alle. Boken til Karl- Ole Torrisen har jeg bestilt gjennom biblioteket. Men er det flere dere ute som vet mere om Julius Parelius Hansen sin familie og videre bakover så er jeg intressert. Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Tiller

Hei. Julius Pareli f.1873 hadde flere søsken Lotta f.1875, Bernhard f.1876, Ditlev f.1878, Edel f.1880,Thorvald f.1889 og min oldemor Anna Helene f.1882. Deres foreldre var Hans Tønsberg Scheldrup Pedersen Isaksen f.1853 og Ane Bertine Nikoline Tørrisen f.1846. De ble gift i 1873. Hans sine foreldre var: mor: Pedrikke Larsdatter f.1824 som var datter til Ellen Milla Pedersdatter Blix f.1787 og Lars Hansen f.1776.De ble gift i 1806. far: Peder Isak Scheldrup Pedersen Krøger f.1822 som var sønn til Margrethe Hartvigsen f.1797 og Petter Krøger Pedersen f.1785. Ane Bertine sine foreldre var: mor:Hanna Petrine Olsdatter f.1820 datter av Tommina Haagensdatter f.1794 og Ole Pedersen f.1788. far: Tørris Larsen f.1814 sønn til Berit Olsdatter f.1790 og Lars Tørrisen f.1781 (disse kommer fra Namdalseid) Håper disse opplysningene hjelper litt på vei:) mvh Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
Gjest Aud Karin Sane

Er veldig intressert i det du har da jeg holder på å sette opp slekta til en familie. Min mailadresse er: aksan@online.no. Mvh Aud Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tove Karlsen

Her er litt flere forfedre av Hanna Petrina OlsdatterHanna Petrina Olsdatter 1 var født i Holand i Meløy den 6 desember 1820. Hun døde i Brasetvik i Meløy den 26 mai 1864. Hun var datter av Ole Pedersen og Thomina Haagensdatter. Barn med Hanna Petrina Olsdatter og Torris Larsen 1. Ane Bertine Nicoline Torrisdatter , Født: Holand i Holandsfjord, 7 juni 1846 2. Thomine (Albertine) Christine Torrisdatter , Født: Braset i Holandsfjorden i Melø, 22 mai 1852 3. Anton Daniel Berg Torrisen , Født: Braset i Holandsfjorden i Melø, 2 februar 1854 4. Isak Johan Torrisen , Født: Braset i Holandsfjorden i Melø, 1 november 1860 5. Johan Jacob Torrisen , Født: Braset i Holandsfjorden i Melø, 18 april 1862 6. Lorents Olai Torrisen , Født: Holand i Holandsfjord, 6 august 1844, Død: Forliste i Vestfjorden på overfarten til Lofoten., 23 januar 1875 7. Tobias Berg Torrisen , Født: Holand i Holandsfjord, 13 mai 1848Ole Pedersen 2 Ole Pedersen var født i Sommerseth i Holandsfjord i 1787. Han døde Som kårmann på Holand i Holandsfjorden i Meløy den 31 mai 1854 Barn med Ole Pedersen og Thomina Haagensdatter 1. Erik Andreas Olsen , Født: Holand i Meløy, 1819, Død: av alderdom i Holand, 21 mai 1903 2. Hanna Petrina Olsdatter , Født: I Holand i Meløy, 6 desember 1820, Død: Brasetvik i Meløy, 26 mai 1864 3. Beret Maria Olsdatter , Født: I Holand i Meløy, 13 februar 1823 4. Anders Christian Olsen , Født: I Holand i Meløy, 11 juni 1824 5. Jacobia Andrea Olsdatter , Født: I Holand i Meløy, 20 april 1827, Død: Av spedalskhet i Vasdal., 9 november 1860 6. Peder Johan Olsen , Født: I Holand i Meløy, 5 juli 1829 7. Andreas Martinus Olsen , Født: Holand i Meløy, 6 mars 1831, Død: Druknet på vei hjem fra kirken., 9 november 1884 8. Jacob Peder Olsen , Født: I Holand i Melø, 20 oktober 1833, Død: Halvkandnes i Holandsfjorden i Meløy, 17 juni 1872 9. Mathias Norum Olsen , Født: Holand i Melø, 1 mai 1838Thomina Haagensdatter 3 Thomina Haagensdatter var født i Norbostad Næsna i 1794. Hun døde i Holand som kårenke den 6 oktober 1874. Hun var datter av Haagen Gregussen og Gjertrud Maria Pedersdatter. Giftet seg i Meløy i 1818 med Ole Pedersen.Peder Jensen 4 Peder Jensen var født ca 1742. Han døde på Sommerset i Meløy i 1802. Barn med Peder Jensen og Berith Eliasdatter 1. Karen Pedersdatter , Født: Sommersædt i Meløy, 1777 2. Susanna Pedersdatter , Født: Sommersædt i Meløy, 1779 3. Ole Pedersen , Født: Sommerseth i Holandsfjord, 1787, Død: Som kårmann på Holand i Holandsfjorden i Meløy 31 mai 1854 4. Anna Pedersdatter , Født: i Meløy i 1775Berith Eliasdatter 5 Hun døde i Holand i Meløy (69 år gammel) den 30 mai 1821. I 1775 giftet Peder Jensen seg med Berith Eliasdatter, bruden bodde i Støtt i Meløy og brudgommen bodde i Gåsvær i Meløy.Haagen Gregussen 6 Haagen Gregussen var født på Nordbostad i Næsna i 1765. Han døde på Nordbostad i Nesna den 23 mai 1820. Han var sønn av Gregus Ørgesen og Marith Larsdatter. Barn med Haagen Gregussen og Gjertrud Maria Pedersdatter 1. Lars Haagensen , Født: Norbostad i Nesna, 1793 2. Thomina Haagensdatter , Født: Norbostad Næsna, 1794, Død: I Holand. Hun var Kårenke, 6 oktober 1874 3. Gregus Haagensen , Født: Norbostad i Nesna, 1795 4. Maren Johanna Haagensdatter , Født: Nordbostad i Nesna, 1798, Død: Nordbostad i Nesna, 1804 5. Randina (døpt: Ragnild) Haagensdatter , Født: Norbostad i Nesna., 1801, Død: Grønø (76 år og husmandskone), 20 april 1876 6. Jacob Petter Haagensen , Født: Nordbostad i Nesna, 1803, Død: Nordbostad i Nesna, 1803 7. Karen Maria Haagensdatter , Født: Norbostad i Næsna, 1806, Død: Spilderen i Meløy, 14 september 1892 8. Peder Haagensen , Født: Nordbostad i Nesna, 1808Gjertrud Maria Pedersdatter 7 Gjertrud Maria Pedersdatter var født Valle i Nesna 1768. Hun levde i 1820. Hun var datter av Peder Jacobsen og Maren Jonsdatter.Gjertrud og Hågen giftet seg i Nesna Kirke den 20 mai 1793.NB.Opplysningene er hentet fra Ministerialbøker for de aktuelle stedene.Ellers så er denne siden bra http://www.slekt.net/index.php (Mye slekt fra Nesna og andre steder på Helgeland)Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fortsetter litt videre her. Det er skifte i Walla i Nesna på far til Gjertrud Pedersdatter i 1799, og det var Peder Jacobsen. Han var da gift med Olina Jacobsdatter. Barn:-Gjertrud Pedersdatter gift med Haagen Gregussen Nordbostad-Paulina Pedersdatter 16 år.I 1769 er det skifte i Valla på mor til Gjerttrud, og det var Maren Jonsdatter. Gjertrud er da eneste barn.Det vil si at datteren Paulina som er nevnt i Peders skifte hadde en annen mor, og det er skifte i Valla i 1782 på Anna Maria Poulsdatter som var mor til Paulina som da var 15 uker. En Peder Jacobsen i Valla er også nevnt i skifte etter konen Karen Larsdatter i 1781, men der er det ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kilde til det jeg skrev var selvfølgelig de utmerkede skiftene som Svein Edvardsen har gitt ut: 'Skifter fra Nesna 1686-1780', og 'Skifter fra Nesna 1780-1810'. De kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek. Opplysningene burde sjekkes med kirkebøkene, og jeg kan gjøre det i neste uke hvis det er interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Hei Anne Lise Tusen takk for opplysningene. Nå er jeg kommet veldig lang, og jeg er veldig intressert hvis du kan sjekke det for meg. Mvh Aud Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Hei Tove. Tusen takk for de opplysningene om forfedre av Hanna Petrine. Dette var mye nytt. Nå kom jeg et stykke på vei. Mvh Aud Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Aud Karin: Nå ser jeg jo at det meste av det jeg kan finne for deg i kirkeboka for Nesna står på Frode Holthes hjemmeside som Tove la ut link til, så da er det jo ikke vits i at jeg leter opp det samme i mikrofilmer på biblioteket. Frode Holthe er en svært sikker kilde, og jeg har hatt kontakt med han på mail tidligere flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.