Gå til innhold
Arkivverket

[#42226] Maren Hansdatter, bosatt i Torsken,Senja


Gjest Anita Aamo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Aamo

Hvem var Maren Hansdatter, f. l840, gift med Karl Anton Kristiansen.f. l837 i Barbogen, bosatt i Sandsvik, Senja? Mangler navn på foreldre/hjemplass. Hvor skal jeg lete? Torsken bygdebok antyder at Maren er født i Trondenes, men dette stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være ekteskapsinngåelsen:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway CARL ANTHON CHRISTENSEN MaleParents: Father: CHRISTEN ANDERSENMarriages: Spouse: MAREN KIRSTINE HANSDR Family Marriage: 30 JUL 1867 Eidsberg, Ostfold, Norway Husband Age at Marriage: 21 Wife Age at Marriage: 33Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Marens far er oppgitt til Hans Erikseneller er det bare en tilfeldig navnelikehet her?Odd BredeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Er det denne du mener? Lenke Både i 1865 og 1875 er fødested oppgitt å være Trondenes.Hvis fødselsåret stemmer kan det være yngste datter til Hans Jacob Hanssen f.1788 Rana og hustru Anne Katrine Pedersdtr f.1797, bosatt på Steinneset i Trondenes. Hennes fulle navn er Marit Kjelsberg Hansdtr. Dette ifølge Folk og slekt i Trondenes.Hvorfra har du navnet Maren Hansdtr f.1840?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Maren Hansdatter er min tippoldemor, men av forskjellige grunner har ikke familien visst noe særlig om henne. Det er blitt sagt, feilaktig som det nå kanskje viser seg, at hun ikke var fra Trondenes, men fra Nordland en eller annen plass. Takk for opplysningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Jeg må få korrigere meg selv, etter å ha konferert med andre familiemedlemmer.Denne personen heter selvsagt Marit Hansdatter. Ikke rart at jeg ikke har funnet henne i diverse bygdebøker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det er ikke rart at familien trodde hun kom fra Nordland; faren er jo fra Rana og flyttet til Trondenes. Forøvrig var hun jo lett å finne i folketellingene, både bosted og mannens navn var jo kjent. Lykke til med videre søk bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Tusen takk for all hjelp til å finne nyttig informasjon. Karl fars er oppgitt å hete Kristian Hagerup Johansen, født l8l5 i Frovåg, Tranøy, død l902. Er det noen tips for hvordan jeg skal finne hans opphav? Ved søk i Family Search kommer det ikke opp noe annet enn fødselsår og dødsår. Har også forsøkt å gå gjennom folketellinga av l801, men har ikke funnet ut av det foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde
Gjest Anita Aamo

Takk for svar. Med utgangspunkt i disse har jeg sjekket i 'Folk og slekt i Trondenes', og har funnet familien bosatt i Steinneset i Trondenes (fam. 3594).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.