Gå til innhold
Arkivverket

[#42234] Etterkommere til Morten Helsing og Ragnhild Wold gift 1797 i Kristiansund


Gjest Magne Nesvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Nesvold

Jeg prøver å få en oversikt over etterkommerne til kjøpmann Morsten Olaus Olsen Helsing og hans 2. kone Ragnhild Wold. Til tross for at de tydeligvis har en forholdsvis stor etterslekt ser det ut som om disse er lite omtalt både i litteratur og på nettet. Mine opplysninger stammer derfor stort sett fra folketellinger og fra et par nettsider. Derimot har jeg undersøkt kirkebøkene for Kristiansund og funnet dåpen for alle (tror jeg) deres barn.Morten Olaus Helsing ble født 1759 i Kristiansund. Faren var snekkermester Ole Mortensen Helsing og moren var Johanna Catharina Bie. Morten Helsing giftet seg 1. gang med Johanna Margaretha Thode. Jeg har ikke undersøkt deres etterkommere, men dersom noen har noe om dem er de velkomne til å komme med det.Ragnhild Bersvendsdatter Wold ble født 11.mai 1771 i Ålen, Sør-Trøndelag. Hennes foreldre var lensmann i Ålen og Haltdalen Bersvend Andersen Nesvold og Berit Olsdatter Reitan. Noe om hennes forfedre er debattert her: Lenke. Hun flyttet til sin farbror, bakermester Svend Vold i Kristiansund. Svend Vold var for øvrig gift med Ragnhilds svigermor, Johanna Catharina Bie (i hennes 3. ekteskap). Ragnhild ble gift første gang 5.aug 1792 med kjøpmann Christen Hansen (død 18.2.1796) i Kristiansund. De hadde så vidt jeg kan se tre barn sammen:1. Else Cathrine f. 17.3.1793. I live i 1801 2. Bersvend Christian f. 14.4.1794 d. 3.6.1794 3. Johanna Boletta f. 29.7.1795 d. 1.8.1795Hva som skjedde med Else Cathrine vet jeg ikke, kanskje noen har informasjon om hennes videre skjebne?Morten Helsing og Ragnhild Wold ble altså gift 8. juni 1797. Ragnhild var mildt sagt en produktiv kvinne, og fikk så vidt jeg kan se til sammen hele 15 barn (inkl. en dødfødt sønn) i sine to ekteskap. Morten og Ragnhild fikk følgende barn og barnebarn:4. Johan Christian f. 30.8.1798. Gift med Mathea Benedicte Brodtkorb i Kristiansund.Minst 3 barn:4A. Ragna f. 18334B. Johanna Mathea f. 18374C. Martin f. 1840 g.m. Idunna Urania Tønnesen fra Bodø 5. Johanna Cathrina f. 11.9.1799. Ikke nevnt i FT 1801, men kan ikke finne at hun bli begravet i Kristiansund før 1801. 6. Barbara Thode f. 22.10.1800 Gift 1823 med Jørgen Bernhoft, prest til Ringebu. Hun var visstnok enke da hun giftet seg med Bernhoft.5 barn: 6A. Ragna f. 1825 i Sunndalen g.m. prest til Melhus Johan Christopher Bernhoft.6B. Elisabeth Johanne f.1826 g.m. kaptein Peter Christian Conradi6C. Emilie f. 1828 død samme år.6D. Emilie f. 18306E. Jonas Angell Ferdinand f. 1834 7. Regina Boletta f. 21.5.1802. Gift med NN Lindahl. 8. Mortina f. 23.7.1803 d. 1875. Gift med kaptein Ebbe Carsten Tønder Astrup.6 barn:8A. Hans Rasmus f. 1831 d. 1898. g.m, Augusta Elisabeth Lindequist. ”Industrigründer” og statsråd. Bygget opp en stor formue og var i en tid en av Norges rikeste menn.8B. Palle g.m. Anne Margrethe Ellingsen i Gildeskål, Nordland.8C. Morten g.m. Lovise Schjoldberg. Kjøpmann i Kristiansund8D. Thomas8E. Emilie8F. Ragna 9. Bernt f. 24.9.1804. Ukjent skjebne. 10. Sophia f. 15.3.1806 Gift med sokneprest til Kristiansund Jens Christian Schaaning. 11. Svend Vold f. sep.1807. Ukjent skjebne. 12. Margaretha f. 24.11.1808 d. 16.4.1809 13. Nicolina f. 7.4.1812. Gift med undertollbetjent Hans Peder Walther i Kristiansund.Minst ett barn:13A Hans f. ca 1840 14. Niels Thode f. 6.6.1813 d. 18.9.1813 Denne oversikten er ikke komplett, og består kanskje også av feil. Håper derfor noen har utfyllende kommentarer til denne oversikten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert flg. barn av Morten O. Helsing: 1. ekteskap : Niels Thode Helsing f.1785, Ole Morten Helsing f.1790. 2. ekteskap: Henrik C. Thode, Johan C. Thode, Barbara Thode Helsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du angi foreldrene til Jørgen Bernhoft, prest til Ringebu (g.m. nr. 6), og prest til Melhus Johan Christopher Bernhoft (g.m. nr. 6A), og kaptein Ebbe Carsten Tønder Astrup (g.m. nr. 8) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei Per.Foreldrene til Jørgen Bernhoft g.m. Barbara Thode Helsing var Jonas Angell Jørgensen Bernhoft f. 1767 på Støren (døpt 8.feb), og Abigael Jensdatter Lemvig. De ble visstnok separert i 1800. (Kilde: Otto Jørgensens nettsider.)Foreldrene til Johan Christopher Bernhoft g.m. Ragna Helsing Bernhoft var Carl Henrik Johannes Bernhoft (magazinforvalter Røros) og Cicilie Katrine Lysholm. Kilde: Otto Jørgensens nettsider.)Ebbe Carsten Tønder Astrups foreldre var sogneprest til Grytten, Hans Rasmus Astrup, og Pauline Susanne Tønder. Ebbe Carsten var for øvrig ordfører i Bolsøy 1846-1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Jeg kan nevne at Jonas Angell Bernhofts foreldre var sogneprest i Støren Jørgen Christophersen Bernhoft (død 1768) og Anna Elisabeth Plathe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Henrik Christian Thode står nevnt som 'Deres Søn' i FT1801 (Lenke), men det er feil. Jeg har sjekket kirkeboken, og der står det at hans foreldre er Morten Helsing og Johanna Margaretha Thode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(4:) Ragna Jørgensdatter Bernhoft f. 1825 og hennes ektemann Johan Christopher Bernhoft er dermed tremenninger.Kan Pauline Susanne Tønder være datter av sogneprest i Nesset, Romsdal, Jermias Nielsen Tønder (1728-1820) og Maren Friis Jensd. Lemvig (1730-1803), og dermed oppkalt etter sin (fadder?) farbrors ektefelle Susanna Pauline Borchmann Angell (1739-1823), g.m. Ebbe Carsten Nielsen Tønder (1726-1785) ? Eller var hun kanskje datter av sistnevnte, ev. i et ekteskap nr. 2 ?Og Pauline's ektefelle, sogneprest i Grytten, Hans Rasmus Astrup (f.ca.1755?) kunne kanskje være sønn av res.kap. i Os, Hordaland, Hans Nicolaison Astrup (1719-1769) (fra Spjelkavik på Sunnmøre) og Gjertrud Garmann Nielsdatter Leganger (1730-1768) ?En annen som jeg har trøbbel med å plassere (foreldre ?) er sokneprest til Kristiansund Jens Christian Schaaning, g.m. Sophia Mortensdatter Helsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til Per i (8) siste ledd: Presten Jens Chr.Folkman Schaanning f. 1804 var sønn av Peder Christian Schaanning (f. 1769 i Danmark, død 1832) og Anne Cathrine Folkman (1778-1854) som igjen var datter av prokurator og tollskriver Folkman Arntsen Freck (1745-1809) og dennes første av tre ektefeller, Anne Bolette Lange (1748-1785)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Takk for nyttig info.Per (innlegg 8): Pauline Susanne Tønder f. 8. mars 1768 var datter av Ebbe Carsten Nielsen Tønder og Susanna Angell.Hans Rasmus Nilsen Astrups f. 12.9.1754 foreldre var prest til Ørskoug Nils Astrup og Gjertrud Brandahl.Det bør bemerkes at kilden til dette er Otto Jørgensens hjemmeside, så jeg har ikke sjekket primærkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.