Gå til innhold
Arkivverket

[#42237] Vågan, Nordland Maren Marie Johansdtr.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Maren Marie Johansdatter er fødd 25.11.1852, konf. kirkebok. Foreldre oppgis til Johan Jacobsen Vågan og Pernille Christensdtr (Kristensdtr.) Familien finner jeg igjen ved f.t. av 1865 hvor Johan er 51 år og Pernelle er 43. Er det noen som kan gi meg tips hvem som er disse to sine foreldre?Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Igjen takk Carsten. Kikket litt på f.t. for Waagan 1801, uten å finne denne denne Jacob Nødtler Nielsen eller hans hustru Aadshilde Jacobsdatter. Problemet er jo ofte forandring i både etternavn og tildels i fornavn. For prøve å sirkle litt i område, finner kansje et sted jeg kan lande på.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif odland

Dette gikk jo unna i expressfart, .Aashille Jacobsdatter finner jeg som underbudeie ved f.t. i 1801 og 17 år gammel. Den eneste Jacob som kan være en aktuell far, må da være Jacob Jæger Justesen.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Skifte etter Pernille Christensdatter, Vestpollen, 26. juni 1808: Enkemannen ½ bo. 1 Søn : Christen Hansen 2 ' Eilert - ' - 3 ' Wilatz - ' - 4 Datter Nella Catarina Hansdatter 5 - ' - Berret - ' -Aktiva 212 - 2 - 3, Utgift 35 - 1 - 2, Netto 177 - 1 - 1|Sølv: 3 sølvskeer 5 Rdr, 2 sølvsker mrk H.O.S., 1 sølvbeger 2 Rdr 1 kåpe m/1 sølvhager 3 RdrSjøredskap: 4 Torskegarn, 7 Sildgarn, 1 Dybsagn med sten, 1 Ottring m/behør, 1 Færing, 1 færing m/behør 6 Rdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I følge skifte etter Jakob Ballesen, Liland i Austnesfjorden, død 26. mai 1792, hadde han 5 barn., den yngste het Aarsille Jakobsdatter, f. i 1784. Jeg mener bestemt at hun er den samme Aadsille vi finner på prestegården i Kirkvågen i 1801. Med hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Håkon.Sammen med opplysninger fra Carsten har jeg fått ufattelig mye nytt stoff om min slekt, egentlig fra Melbu i Hassel. Maren Marie Johansdatter, er min oldemor, hun ble gift med Nils Olsen på Haug i Melbu, fødd 21.mai 1852, han mangler jeg dødsår på, trolig død kring 1940. Jeg har heller ikke funnet vielsåret til mine oldeforeldre. Men jeg anntar at de har blitt viet midt på 70 tallet et sted.Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja nevnes ikke Aarshille som underbudeie i 1801, og 17 år? Et annet spørsmål, vet du om der finnes bygdebøker for Hassel og Vågan?Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Vågan har ikke bygdebok. Jeg er med i et utvalg som nettopp har avsluttet forprosjekt og overlevert kommunen. Så får vi se hva som skjer videre. Hadsel har begynt på sitt prosjekt, tror det er kommet ut to bøker, men det er ikke gårds- og slektshistorie så langt. med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for din tilbakemelding Håkon.Sitter med en kopi av et utklipp fra 'Lofotposten' fra 12.4.-1940.Artikkelen som her var skrevet, omhandler min oldefar Nils Olsen Melbo, forfatteren av denne artikkelen refererer til en bygdebok for Hadsel. Der for tenkte jeg kansje at de kunne være en oppdatert utgave.Min oldefar sin slekt har jeg klart å nøste opp i, men jeg mangler hans dødsdag.Jeg har også på min oldemor Maren Marie sin side fått mye stoff å arbeide med. Takk for god hjelp.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torleif Odland

I følge de notater jeg sitter med, så skal Nils Olsen Haug foreldre være, Ole Martin Eliasen f.19.febr 1822, døpt i kirken på Hadsel, og hans hustru Hanna Jensdatter, trolig fødd omkring 1826.Hennes far og mor er jeg interesert i å vite hvem er. Jeg har en herre ved navn Jens Hansen Hov, som jeg mistenker for å være den rette fader, hennes mor kjenner jeg ikke. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.