Gå til innhold
Arkivverket

[#42238] Oppsamling av debatter under 'falsk' flagg


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg har med en viss skepsis sett at flere debatter som i utgangspunktet ikke kommer inn under navngitte middelalderslekter herunder Smør-, Benkestokk-, Kane-, Teiste-, Friis-slekt med flere, har endt opp med å debattere disse slektene, med bl.a. referanser til kilder og litteratur på slektenes medlemmer og eiendommer. Disse debattene lar seg ikke gjenfinne ved søk på de slektsnavnene som måtte være av interesse.Det hadde vært fint om ”de faste” deltakerne i brukerforum hadde bidratt med å bla frem en gammel debatt med passende overskrift eller søkeord for så å lenke debatten til et tilhørende tema.Om det ikke skulle finnes et passende tema kan kanskje denne tråden brukes, om tråden ble brukt tilstrekkelig ville det også fungere.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finner fler eandre måter å systematisere på:1) Anvende DIS-Norges 'Slektsforum' ved å velge slekter, adel.2) Redigere innleggene i Brukerforumet (som vi er inne i nå) ved å omskrive overskrifter og stikkord. P.t. kan slik redigering kun utføres av redaktørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei ToreTil punkt 1, det vil ikke hjelpe mye på tilstanden på dette forum.Til punkt 2, ja, og dessverre.Men inntill det foreligger andre muligheter tilgjengelig, er det fortsatt et behov for å finne frem til debatter som omtaler det som måtte være ønsket informasjon og som ikke kommer frem på temasøk.Som referanse på problemet kan jeg vise til ditt eget hjertesukk i innlegg 6 i tema nr 42116 ang. Bernhoft: “ Det viser hvor meningsløst det er å nedlegge arbeidskraft i å svare utførlig i debattene. Man finner jo ikke trådene igjen etterpå. Og debattene må starte på null igjen.“Det er ikke store arbeidsstykke som kreves, det er vel bare holdningen som må justeres?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å animere Oldervoll til å få laget en søkemekanisme som muliggjør søking på ord eller kombinasjoner av ord i selve debatt-innleggene, men han vegrer seg. Synd. Dermed kan det bare (som nå) søkes på ord i selve ''overskriften'' (tittelen) på den enkelte debatt, pluss debatt-nummeret og søkeordene som er lagt inn av 'tråd'-starteren. Svært mangelfulle søkemetoder, med andre ord. Håper Oldervoll vil revurdere sitt standpunkt .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg synes det er helt tilstrekkelig at man kun kan søke på ord i titlene til debattene samt søkeordene som er lagt inn. Men det må gå an å redigere debattitlene og disse søkeordene i etterkant, ikke bare ved start. Om ikke redaktærene vil gjøre dette, kan de slippe andre til som vil legge inn slike søkeord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal ha ''rett til'' å rekvirere endring i debatt-titlene ? Det burde jo ikke være opp til enhver å korrigere disse, og det er jo slett ikke sikkert det er mulig å få opphavsmannen på banen ! Nei, fritt søk på ord i selve innlegge må til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eller: opprett tema for slekter - t.d. Smør som er nemnt i stikkorda ovanfor, og kvar gong ein debatt dreiar frå det opphavlege emnet over til Smør, sluttar ein å debattere det der og går over i 'den offisielle Smør-tråden'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Til innlegg 4: Dermed står vi på stedet hvil.Til innlegg 5: Enig, en mulighet var om vi fikk legge til nye søkeord for hvert innlegg, i tillegg til de opprinnelige, da ville søkefunksjonen fungere mer tilfredstillende. Her kan vel DA si om dette er mulig å legge inn en rute til dette i det nåværende system, for eksempel ved siden av bildeopplastingsruta?Til innlegg 6: Overskriftsendring kan i noen tilfeller være det greieste, men kan nok i andre tilfeller bli mer forvirrende enn opplysende.Til innlegg 7: Enig i at debattoverskrifta som regel bør stå. En søkefunksjon på hele teksten i en debatt er det beste, men det synes ikke DA, og da er vi vel like langt eller kort?Til innlegg 8: en debatt lever sitt eget liv, innleggene kommer ofte som en respons til tidligere innlegg, å bryte den opp i flere fragmenter ettersom den penser innom de ulike slektene vil antakelig ta livet av debatten, og i alle fall gjøre debatten uoversiktlig. Et eksempel: Benkestokk er etterkommer av Smør, i en Benkestokkdebatt vil det dermed kunne bli diskutert Smør relasjoner, og flytte denne debatten til en ”offisiell” Smørdebatt i x antall innlegg for så å returnere til Benkestokkdebatten virker meningslaust. Dette gjelder også Orm, og en slik debatt foreligger da også nå, med innlegg om Smøreiendommer.Til slutt, mens gode løsninger diskuteres opp og ned av staur og vegger letes det etter opplysninger om et tema gitt i et annet perifert tema som fortsatt ikke lar seg gjenfinne på søk. MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg uttalte meg noe kronglete og mangelfullt i innlegg 9 som respons til innlegg 8, sorry.Som et tillegg, så finnes det 2 slekter Smør, en førte våpen med et gull leopardhode under sparre i blått felt (det er mulig Halvard Jonsen ikke førte dette våpnet), den andre førte ni gull liljer i rødt felt, så langt jeg vet er det ikke påvist slektskap mellom disse enda.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...Et forslag til dere med problemer:Gå inn på Google, skriv digitalarkivet og smør , -evt andre søkeord og se om dere ikke er et stykke på vei med å løse problemet.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Uff....Glem forrige innlegg.Jeg burde ha testet ut teorien før jeg lanserte ideen.Er redaktøren snill stryker han det villedende innspillet.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hadde det vært en idé å lage et felt merket 'Se også' som ble stående øverst på sida, ved siden av knappene for temalista, søk og hjelp, hvor man kunne legge ut lenker til andre debatter eller eksterne nettsteder. De siste lenkene måtte da selvsagt navnes før de ble lagt ut. Jeg vet ikke om dette er lettere eller vanskeligere enn å lage et søkesystem som omfatter hele trådteksten, men våger meg i alle fall frampå med forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.