Gå til innhold
Arkivverket

[#42239] Peder Westbye, Sandvigen, Asker omk. 1800


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Jeg ønsker å finne flere opplysninger om min titpptippoldefar Peder Ellingsen Westbye, f. omk 1756. Særlig hvor han er født og når.Han drev muligens et gjestgiveri i Sandviken, Asker, og også var det en Peder Westbye som kjøpte en del Sandviksgrundene i 1822.Vet noen om det finnes kilder her som forteller mer om disse tingene, kjøpskontrakter, bevilgning eller lign?Jeg har tidligere hatt et tema 25935, der jeg har forsøkt å finne min tipptippoldemor.Legger ved hva jeg har av mulige opplysninger: Bærum, En bygds historie 1920 Bind 1: I 1822 solgte Peder Anker en del av Sandviksgrundene (Tilhørende Løkke/Okshoved i dag Blommenholm) til en Peder Pedersen Westby.Dette solgte han i 1840. (Men jeg tror at min ane het Ellingsen (FT1801 og døde i 1828)) Det står også skrevet: 'Videre som en herlighet til Sandviksgrundene av et hus beboes av Peder Vestby saavelsom av Malmpladsen og et par smaa løkker, som Peder Vestby far til bruk sam en sjøbod som Bærums Verk ejer, en aarlig leie av 4 rdl 2 ort', Videre et avsnitt: Familier som bor i Sandviken 1801: Peder Ellingsen Westbye med familie. Går utfra at overnevnte opplysninger tilhører samme familie, dette også fordi alle faddere i datteren Johannes's dåp er fra nabogårdene. Et annet avsnitt Peder Vestby driver gjestgiveri i Sandviken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Peder Ellingsen Westbyes sønn Peter Christian Westbye er vel identisk med Peder Pedersen Westbye. Ved sønnens vielse i 1832 er fødestedet oppgitt til Christiania: LenkeJens William Westby (2 år i 1801) gifter seg i 1828. Hans fødested er oppgitt til Westbye.Kanskje du kan finne flere spor etter Peder E. Westbye i Christiania eller Vestby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for svar!Peder's vielse i Garnisonsmenigheten, Aker 08 nov 1793 gir dessverre ingen svar. Finnes det en plass/gård i Askertraktene som heter Vestby?Min tippoldefar, Jens William Westby,skal være født 25 mai 1799 på Westby i Bærum.Hans bror,Peder Pedersen Westbye, har jeg klar finne til dåp.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei igjen!Jeg har kilden: 02 Asker Mini I 3 1767-1807 på Jens's dåp. Har forsøkt FS men har brukt etternavnet Westbye og ikke fått treff. Skjønner nå at jeg må forsøke Pedersen. Man lærer stadig noen nytt.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Elling Nilsen var ny! Fornavnet passet bra, men etternavnet Nilsen?Hmm.Det er litt urettferdig at du får til å søke på FS med navnet Westbye, når jeg har forsøkt over lengre tid!! Takk til deg!:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er tydligvis utbredt oppkalling blant barna til Peder og Andrea. Det er ikke usannsynlig at datteren Anne Sophie er oppkalt etter sin farmor (mormoren het Inger).Far til Peder Ellingsen Westbye het sannsynligvis Elling, kanskje han het Pedersen stil etternavn (Peder og Andreas eldste? sønn kan da ha vært oppkalt etter sin farfars far).Elling Pedersen og Anne Andersdatter døper datteren Inge 30. oktober 1763 i Sørum. LenkeKirkebøkene for 1731-1758 er gått tapt, men kanskje du finner en Peder Ellingsen i konfirmasjonlistene rundt 1770-75?I 1801 finnes det to Vestby-gårder i Sørum.Dette er et 'skudd fra hofta', men jeg ville sjekket konfirmasjonslistene etter en Peder Ellingsen, samt Elling og Annes bosted ved datteren Inges dåp i 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo!Igjen kan jeg bare si tusen takk for at du bruker tid på meg. Jeg har fått nye innfallsvinkler som jeg gleder meg til å ta fatt på!God i geografi er jeg ikke,men Sørum ligger da i området, Fetsund, Aurskog? Andrea Nilsdatter Jølsen stammer opprinnelig fra Jølsen Gård på Fetsund, men foreldrene bosetter seg i Aurskog Høland. Så du skal se at 'sørumsporet' ikke er så dumt.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berhelsen

Hei Siri!Takk for tipset! Når jeg går inn på nettet ser jeg at det faktisk står skrevet mer om Malmskrivergården.Har nå også funnet flere i denne slekten (dessverre ikke de jeg leter mest etter) som gjør at jeg også føres til Gjettum Gård.Så det blir nok en søndagstur til Bærum.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristin Berthelsen

Hei Kjetil!Nå har jeg fått bekreftet at 'Sørum-sporet' er hva jeg har lett etter!... og at Elling Pedersen og Anne Andersdatter er mine aner.Gjennom god hjelp her i Forumet har jeg fått en avskrift fra en familiebibel som bekrefter dette.I innlegg nr 10 sier du at det fantes to Vestbygårder i Sørum 1801. Kunne jeg igjen få et lite kurs i å søke?Tusen takk for all god hjelp og engasjement til alle som har hjulpet meg!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.