Gå til innhold
Arkivverket

[#42242] Claus Sommer gift med Eva Koch på Røros


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Trenger årstall på proviantskriver Claus Sommer når han var født og død evt ekteskap med Eva Koch Jeg har så mange som heter Claus Sommer på programmet mitt så det kan være en fordel å få den riktige Claus Sommer da med evt foreldre. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv  Skjerve

Jørgen Nilsen Brandt, forvalter Kvikne Verk, hadde en datter Kirsten Jørgensdatter Brandt fkr 1650, bosatt Hov, Orkdal g 1681 på Hvaler med Hans Christoffer von Grabow.Finnes på min Hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(4:) Såvidt jeg vet var Eva Koch f.1644 fra Kongsberg, og datter av Hans Koch som kom derfra til Røros som stiger. Hun hadde brødre Hans f.1648 og Adam f.1658 som begge ble stigere på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Eva's bror Adam Koch stiger på Røros var også g.m. en Kirsten Jørgensdatter Brandt (1653-1743). Kan forvalter Jørgen Brandt ha hatt to døtre med (nesten; jeg mente Grabow's het Kristine) samme navn, er det samme dame med to ektemenn, eller er det en helt annen dame ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ifølge bygdebok for Innset: 'Av deres (Brandts) barn kjennes kun to døtre. Kristine g 1681 med kapteinløytnant H.J.Grabow-----Den andre, navnet kjennes ikke. døde som barn mens de bodde på Storindseth. Liket ble balsamert ------'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerve, har du gjort deg noen tanker om denne Kirsten Jørgensdatter Brandt (1653-1743) som skal ha vært g.m. Adam Koch, stiger på Røros ? Kan Kirstine (g. Grabow) ha vært gift to ganger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lei Skjerve

Det er første gang jeg hører om denne forbindelsen.Ifølge Ovenstad fratrådte H.C.Grabow 30/9 1713 sin stilling som sjef for Meldalske kompani. Hans eventuelle enke vilde da ha vært i 60-års alderen. Jeg har notert meg at hun i 1699 solgte gården Blåsmo i Orkdal til fogden Jørgen Pedersen From

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine kan vel ev. ha vært gift med stiger Adam Kock (f.1658 ?) først (ca. 1680?), og så med Grabow i 1681 ? Når levde Grabow ? Hva står om Kirstine i kirkeboken ved vielsen i 1681 ? Jeg har dessverre ikke kilden for opplysningen om ekteskapet med Adam. Det kans selvsagt være feil, eller gjelde en annen dame ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Kan Eva s far(Hans Koch) være fra Herjedalen,Jemtland, Sverige født ca 1613.Så noe om det på FS. Eva skal etter de opplysningene være født på Røros.Dette til opplysning. Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Opplysningene om at Kirsten Jørgensdatter Brandt ble gift med Adam Koch stammer ifølge mine notater fra Rørosboka Bind V. Dessuten er det i skifteprotokoll nr 5 for Røros nevnt skifte etter 'Adam Kock med Hustru Kiersten Jørgens Datter Brant' (Jeg har foreløbig ikke sjekket dette skiftet). Så vidt jeg kan se ble deres sønn Thomas Henric født 1692, hvilket skulle bety at det her er snakk om to forskjellige kvinner.Jeg mener for øvrig at jeg også har sett navnet Kirsten Jørgensdatter Viken på Adam Kochs kone, men kan ikke finne igjen hvor denne opplysningen stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Rolf Magne: Volker Seresse mener med 'betraktelig sikkerhet' at Hans Koch (eller hans forfedre) innvandret fra Tyskland. Navnet er derimot så vanlig i Tyskland på denne tiden at det er vanskelig å bestemme hvilken del av Tyskland han kom fra. (Volker Seresse:Tysk Bergverkstradisjon ved Røros Kobberverk 1671-1685.) Han kom til Røros fra Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.