Gå til innhold
Arkivverket

[#42243] Gullikstad, Røros


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Marit Pedersdatter Gullikstad f ca 1648, død 1729, gift med ertssjeider ved Arvedals gruve, Mons Pedersen Jemt - Mons kalt Rugeldalen ved sin død i 1729 (bodde vel der da - i Kroken Søndre tidligere).Jeg regner ikke med at noen har opplysninger fra Jemtland om Mons, men hva med Marit Pedersdatter Gullikstad? Disse er anene mine to ganger.Et sted har jeg notert følgende om Marit:'var antakelig søster av Gulli Pedersdatter på Nyplass f ca 1642, gift m Ingebrigt Iversen Bachen fra Rørosgård'Jeg vet at Astrid Ryen hadde en kommentar til dette siste en gang, men jeg klarer ikke finne det nå. Det er mulig at vi har hatt noe om Marit tidligere her i Web-debatten, men finner ikke noe aktuelt ved å søke på Gullikstad/Gullichstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Arnstein.Rugeldalen er navnet på dalen som begynner ved Kroken i Glåmos og går nordover. Folk som bodde i Kroken og også lenger nord på 1700-tallet, hadde i kirkeboka som bostedsadresse Rugeldal eller Rueldal. Mons Pedersen Rugeldal bodde i Kroken.Gullikstad har fått sin navn etter en Gullich som levde i Rørosområdet fra 1620-tallet. I koppskatten 1645 nevnes en Joen Gullichstad og hustru. Sistnevnte finnes i prestens manntall 1664 som Joen Gullichsen 56 år. I fogdens manntall samme år nevnes Jens Jonsen som kanskje var sønn til Jon Gullichstad.Jens er den som nevnes fremover på 1670-tallet. (Kilde: Prytz: Bosetning i Røros prestegjeld 1610 - 1710).I 1701 finnes en Olle Gullichstad 40 år, som sannsynligvis er den samme som Ole Jensen Gullichstad som døde på 1730-tallet. Han har ingen tilknytning til dem som bodde på Gullikstad i 1701, men kanskje til dem som bodde der før?På den ene Gullikstadgården i 1701 bodde Søfren Ibsen med fam., og han var selveier. På den andre bodde Harald (Olsen) Gullichstad (Jens Bing eide denne gården) som først på 1690-tallet ble gift med Guri Lødensdatter som var Marit Pedersdatters barn i første ekteskap med en Løden NN. Jeg vet ikke om noe annet som knytter Marit til Gullikstad enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er i hvert fall hva jeg klarer å bidra med foreløpig. Men jeg har tenkt på sikt å sjekke opp skiftet etter Mons og Marit i 1729. Det kan være ting som står der som ikke er kommet til uttrykk i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Mine notater fra skiftet etter Mons i 1729: Skifte holdt 16. mars 1729 på husmannsplassen 'Roggerdahlen' under Rørosgård, eid av Brostrup Irgens' enke Anna Margarethe Wesling. Mogens Pedersen hadde vært gift med Marit Pedersdatter, som døde like etter ham. Deres felles barn: 1. Peder Mogensen 2. Løden Mogensen, død, etterlot barna Anders (14 år), Marit (11 år) og Anne (7 år). I tillegg hadde Marit dattera Guri Gullichstad fra et tidligere ekteskap. Jeg fant ingen opplysninger om hvem Marits første mann var. Boet eide intet jordegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei!Ser at dere har Gullikstad, Røros i denne debatten. Ettersom jeg leter etter aner på Gullikstad/Rugeldal, så tillater jeg meg å legge inn en etterlysning her.Beret Andersdtr Gullikstad døpt 1 nov 1778 g. 7 feb 1802 i Røros m. Peder Johannesen (Lødding) døpt 5 jun 1775. Vi finner paret i Lødingen, Kvæfjord og Dvergberg i Nordland og Troms, før de returnerte til Røros. Hennes opphav var Anders Tarvaldsen Gullikstad og Kirsten Moensdtr Rugeldal.Jeg ønsker all mulig opplysninger om de sistnevntes aner.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.