Gå til innhold
Arkivverket

[#42244] Slekten Lohmann i Bergen-har du den i dine grener kan jeg kanskje hjelpe deg


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg sitter på mye informasjon om Slekten Lohmann i Bergen.Jeg presiserer Bergen.Dersom du har en Lohmann i din gren og ønsker å vite mer så kan jeg kanskje hjelpe deg.Kanskje også du sitter med informasjon så kan vi utveksle med hverandre. Ellers er jeg intressert i å komme i kontakt med alle som på en eller annen måte har info om denne slekten som bodde i Bergen fra ca. medio 1700 tallet.På 1700 tallet kalte en forfar av meg seg for Kloman og Klouman , senere brukte han bare Lohman- han sløyfet kort og godt K'en.Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja, dette må være Enken etter Styrmand Isack Esaias Lohman f. 1800. Karen Sophie var født Christensen f. i Bergen med Far Christen Olsen Hope fra Gloppen i Sogn og Fjordane.Dette var intressant! Jan Frode Johansen e-mail jafjohan@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Har du noe informasjon om Escel Lomand gift med 1. Boel Nielsdatter og 2. Boel Meyer. Han får også et barn med en Anne Danielsdatter Lenke .Tror at Anne Danielsdtr må være en fadder ikke moren. Mvh Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Heia Greta. Trur presten rett og slett har skrevet feil i kirkeboken.Kirkebokavskriften er iallefall rett. Og det er denne datteren som nevnes i skiftet når Boel Nilsdatter dør. De tre andre må være døde. Se Arkivforum 44846. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Jeg har følgende i tillegg til Elsebe Magrete, registrert døpt og begravet i Nykirken (alle er bare registrert som Eskild Lohmans barn ved begravelsen)Anne Marie dpt. 27.11.1719Nilsche dpt. 16.4.1720Anne 26.9.172526.11.172019.6.172128.6.1726Men det må være disse tre som ikke er nevnt i skiftet etter moren.hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det stemmer.Så gifter han seg igjen med Bodil Jansdatter Meyer i 13/4-1728 og får to barn med henne: Nicolay i 1729 og Anne Magdalene i 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Boel Nielsdatter og Bodil Jansdatter Meier er da sannsynligvis firmenninger. Boel er oldebarn til (Anne?) Michelsdatter og Bodil (Boel) er oldebarn til Agnethe Michelsdatter, begge døtre av Michel Jacobsen og Sødske (Sophie) Jansdatter (Schrøder?). Mvh Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Hei Greta,Har du også leddene mellom Michel Jacobsen og Bodil Jansdtr. Meyer, med kilder ? Hun er, sammen med sin første mann David Isaksen Middelthon, en av mine aner.hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Michel Jacobsen og Sophie Jansdat er notert med seks barn: Jacob,Jan,Karen,Agnethe,Helvik og en ukjent datter.Agnethe Michelsdatter var gift med en Jan Meyer som døde etter 1682. Vi har foreløpig funnet to barn (det skal være flere) Jan og Mari. Denne Jan Jansen var gift med Margrethe Nilsdatter Bager Fire barn notert : Jan,Bodil,Nils og Agnethe.Jan gift med Cathrine Esman,Bodil gift med David Isachsen Middelthun,Nils og Agnethe gift med Jan Andersen Luth. Bodil ble annen gang gift med Escel Lohman.Denne Mari var og gift men vet foreløpig ikke med hvem. Hun hadde og et barn. De ble myrdet 18/12 1680 i Mogensløp,Østrem kirke. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Terje. Hvordan vet du at Mari Jansdatter Meier var gift? Trodde at hun kanskje var ugift mor siden hun bodde alene med barnet på en 'øde øy'. Eller er det noe jeg har oversett her? Lenke Mvh Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk for opplysningene.Men Jan Meyer g.m. Agnethe Michelsdtr var vel død før 1681, da løytnant Nils Larsen kaltes Maris stefar i januar 1681 i tingboken (lenke i innlegg 14)Ville det at Bodil Nilsdtr og Bodil Jansdtr var firmenninger være grunnen til at Bodil Jansdtr og Eskild Lohman måtte ha kongebrev da de giftet seg.Jan Meyer og Margrete Nilsdtr hadde vel ihvertfall fem barn. I koppskatt 1689 hadde de to sønner hjemme, Erik og Joen. De bodde i rode 4.Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Denne delen av Lohmann slekten tror jeg ikke har forbindelse til min Lohmann slekt i Bergen. Slekten min forandret nemlig etternavnet frsa henholdsvis Klouman/Kloman til Lohman på slutten av 1700 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Michael Moum

Vet du når Oline Marie Lohmann døde? Hun var datter av Isach Isachsen Lohmann (1761-1840) og 2. hustru Oline Marie Lund (1782-1804).Oline var gift 16/7 1821 med kjøpmann Jacob Rosenvinge Lockert Ringkjøb (1790-1832?). Har 2 barn; Hans 1828 og Hans 1830. Hadde de flere barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Desverre Michael , jeg vet det ikke men jeg har mye info om slekten da dette er min farmors slekt. Du kan kontakte meg på e-mail jafjohan@start.no for utveksling av informasjon og filer. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Oline sin 2. mann var enkemann mesterskredder Jens Fyhnboe Willmann fra Orkdal. Hans første kone var Cathrine Maria Tøgersdatter Alvig (1787-1836)og hadde med henne 10 barn. Det var ingen barn i ekteskapet mellom Oline og Jens.I FT 1865 er Oline hos sin stesønn Christian Bjørn Willmann på Gudvangen i Aurland (S&F) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Harald Grøtting

Hei, jeg leter etter en Per Lohmann (Lohman el. Loman), norsk desertør, d. i Gåsborn i Värmland 19.mai 1780, 55 år gammel. Han har en datter som ofte skriver seg Johanna Pedersdtr. Har du vært borti noen Peder Lohmann som deserterte?Hilsen Harald Grøtting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.