Gå til innhold
Arkivverket

[#42245] Slekten Tuchsen (Tuxen) i Bergen har du den i dine grener kan jeg kanskje hjelpe


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg sitter på mye informasjon om en av Tuchsen slektene i Bergen.Det er 2 hovedgrener av Tuchsen slekten i Bergen som begge stammer fra Tyskland uten at det er vpåvist noen forbindelse mellom dem.Dog går noen fornavn igjen i de Begge to. Har du slekt Tuchsen i Bergen kan jeg kanskje hjelpe deg.Jeg må legge til at en del av dem havnet i Sogn og Fjordane,bl.a i Indre Holmedal,FDjaler og Vik i Sogn. Kanskje kan vi hjelpe hverandre også? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victor Dahl

Jeg har Johan Friderich Tuchsen fra Fjaler født i Bergen 1723 i mine data. Hans barnebarn Johan Friderich Tuchsen fra Øen var gift med en datter av min 3. tippoldefar.mvh victor dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ja han var prest i Indre Holmedal og det står en god del om ham i boken til Lampe. Da vet du kanskje at hans far Johan Friedrich Tuchsen var født ca. 1690.Det står at han var født i Lubeck,Tyskland, men en Samuelsen dro ned dit uten å finne noe mer om han der.Han var forøvrig g.m Barbra Hansdatter Schnell, de hadde mange barn. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe. (Hvordan kommer du fram til det ?) Elias Peter (Petrus) Tuxen f.1718 (i Bergen) er bror av omtalte Friderich Tuchsen (prest i Fjaler / Ytre Holemdal) født i Bergen 1723 (ref. innlegg 2), som altså har et barnebarn Johan Friderich Tuchsen fra Øen. Leddet jeg spør etter er (selvsagt ?) foreldrene til sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg missforstod ditt spørsmål. Jeg trode du mente bindeleddel mellom en kjøpmann i Bergen Johan Friderich Tuchsen og Lubeckeren. Kjøpmannen er sønn av Elias Peter Tuxen. Nei jeg har intet bindeledd mellom Styrmand Johan Friederich Tuchsen og den militære Johan Friedrich Tuchsen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du angi levetid for de to du her nevner: a) Styrmand Johan Friederich Tuchsen, og b) den militære Johan Friedrich Tuchsen i Bergen ?Skulle en av disse være det i innl.#2 omtalte barnebarn Johan Friderich Tuchsen fra Øen som var gift med en datter av Victor Dahl's 3. tippoldefar ?Jeg kjenner til seks (fem ?) JFT :1) JFT 1660-1730 garnisonskomm. Bergenhus (farfar til 4)2) JFT 1690-1749 skipper, Bergensborger (far til 3) (farfar til 5)3) JFT 1723-1776 sognepr. Yt. Holmedal (bestefar til 5, ref. innl.#2) (sønn av 2)4) JFT 1732-1764 kaptein, død i Christiania (sønnesønn av 1)5) JFT f.1743 kjøpmann i Bergen (sønnesønn av 2)5) JFT 'fra Øen' (barnebarn av 3, ref. innl.#2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, sistemann skal være 6), jeg gjengir dem pånytt :1) JFT 1660-1730 garnisonskomm. Bergenhus (farfar til 4)2) JFT 1690-1749 skipper, Bergensborger (far til 3) (farfar til 5)3) JFT 1723-1776 sognepr. Yt. Holmedal (bestefar til 6, ref. innl.#2) (sønn av 2)4) JFT 1732-1764 kaptein, død i Christiania (sønnesønn av 1)5) JFT f.1743 kjøpmann i Bergen (sønnesønn av 2)6) JFT 'fra Øen' (barnebarn av 3, ref. innl.#2)Og spørmålet mitt er fremdeles: Hva heter leddet mellom 3) og 6) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

1) Styrmand-senere Kjøbmand Johan Friderich Tuchsen 1690-1749 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=bedo1668&gardpostnr=22044&merk=22044#ovre>Lenke2 den militære Johan Friedrich Tuchsen Johan Friedrich Tuchsen ble født 26. desember 1660 i Kolberg, Pommern.Død 19/12-1730Fenrik ved Sach's gev. infanteri bataljon i Danmark 1685. Sek. Løytnant ved samme bataljon 1686. Bataljonen ble utviklet i 1688 til et infanteri regiment Premier Løytnant ved dette regimentet 1689. Kaptein og kompanisjef der 11/1-1690. Kom så til Norge som major og sjef for garnisonskompaniet på Bergenhus 8/9-1694. Oberstløytnant der 1/8-1704. Interimskommandant på Bergens festning og fremdelessjef for garnisonskompaniet 8/9-1712. Generalmajor 11/10-1728. Død 19/12-1730. Kommandant på Bergenhus festning 1712 - 1730, avløst av General Hans Jørgen Weinmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Ifølge kirkebogen bærer en Charlotte Amalie Tuxen i 1748 et barn til dåben i Korskirken i Bergen.Jeg finder hende hverken døbt, viet eller begravet i Bergen. Heller ingen oplysninger om hende i Tuxen - kilder på nettet.Nogen der ved, hvor hun kan høre til?Mvh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Ved søk på Familysearch over hele verden finner jeg bare EN Charlotte Amalie Tuxen:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Denmark :Charlotta Amalia TUXEN Marriage: Spouse: Peter Nicolai GRYNER Marriage: 18 Nov 1793 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkSource Information: Batch Number: M202046 Source Dates: 1722 - 1813 Film or Fiche Number: 44332 Collection Details: Vor Frue; Den Danske FolkekirkeJeg vet selvsagt ikke om dette er 'den' rette person. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har søkt her på fornavn og forskjellige varianter av etternavn men finner ingen mor til et barn døpt i Bergen ved navn Charlotte Amalie Tuxen. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(8:) Bindeledd mellom styrmand, senere kjøpmann og borger av Bergen, Johan Friederich Tuchsen (1690-1749) og 'den militære' generalmajor og garnisonskommandant på Bergenhus 1712-30, Johan Friedrich Tuchsen (1660-1730) fra Tyskland, er vel mest sannsynlig at førstnevntes far er sistnevntes bror. Av navnene på førstnevntes sønner skulle en tro at dennes far ville hete Elias Peter eller Johan Fredrik. Generalmajorens far heter nettopp Elias Peter.Men dette har altså intet å gjøre med mitt spørsmål vedr. innlegg 2, om hva det heter, dette barnet (NN) til sogneprest i Fjaler og Yt. Holmedal, Johan Friderich Tuchsen (1723 Bergen - 1776). Denne (NN) har altså igjen sønnen 'Johan Friderich Tuchsen fra Øen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Til indlæg 13 og 14:Charlotte Amalie Tuxen var, som jeg skrev, den som bar barnet. Efter min erfaring var det oftest voksne kvinder, der bar børnene, hvorimod det gerne kunne være unge piger, som 'gik hos'. Jeg tror, at denne dame var for gammel til at gifte sig i 1793.Til gengæld blev en Fraulein Charlottha Maria Tuxen 67 år gl. begravet i 1773 - i Oldenburgs murede grav i Mariakirken.Det kan måske være et tilfælde af fejl navn - men hvilket navn er da det rette? : )Mvh. Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.