Gå til innhold
Arkivverket

[#42255] Engel Katrine Kristensdatter, Torsken, Senja


Gjest Anita Aamo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Aamo

Hvem har opplysninger om Engel Katrine Kristensdatter, gift med Peder Olsen, Veimannsbotn på Senja. (Sistnevnte født ca. 1714, død 1788 i Sandsvik,Torsken). Hvor og når er hun født, og hva heter foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg klarte ikke å finne noen Engel Katrine i Torsken i 1763, men i 1769 fant jeg Peder Olsen:Fra Manntallet 1769 Sansvik, Torsken: Sansvig Peder Olsøn oppsitter 52 Gryllefiord Annex No.23Sansvig Engel Maria hustru 56 Gryllefiord AnnexSansvig Jert Persøn barn 18 Gryllefiord AnnexSansvig Eleazer Persøn barn 14 Gryllefiord AnnexSansvig Zebrant Persøn oppsitter 26 Gryllefiord AnnexSansvig Marit Iversdr. hustru 28 Gryllefiord AnnexSansvig Martinus Zebrants. barn 2 Gryllefiord AnnexSansvig Jens Zebrants. barn 1 Gryllefiord AnnexKan du ha forvekslet henne med en senere Engel Katrine? http://jarlegpe.net/d0025/g0000028.html#I31965Jeg går ut fra at det gjelder samme familie som sist jeg prøvde å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Hei igjen.Joda, det er fremdeles mine Senja-aner (og samme familie) jeg prøver å finne noe ut om. Når det gjelder navnet, ser jeg at Jarle Pedersen (jmf. lenken ovenfor) også operer med samme navnet som jeg på kona til denne Peder Olsen , altså Engel Katrine. Jeg tror jeg vet årsaken til det; både han og jeg har brukt Torsken bygdebok som kilde. Her ser man hvor 'farlig' det kan være å stole alftor mye på slike bygdebøker. Som nybegynner m.h.t. slektsforskning var jeg faktisk ikke klar over at manntallet i l769 opererte med navn,og at dette var digitalisert. Dette burde jeg selvsagt ha satt meg inn i. Går ut fra at man kan stole på at det er det rette navnet som er oppgitt i l769? I alle fall;takk for hjelpen! Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tror jeg blir vanskelig.På den linken Åse la ut,står Engel Katrine som navn.På Family search like så.Flere av de senere i slekta får også navnet Engel Katrine.Men i tellinga da som Engel Marie.Men hvem var hun.I den slektsfilen står at hun og barna kunne lese.Ikke mannen.Hvor vanlig var det å kunne lese da?Noen av barna har vel litt uvanlige navn for området.Sebrand,Gjert,Jeppe.De to siste høres veldig danskt ut.Så kansje hadde hun dansk avstamming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Ja, dette ble en skikkelig nøtt. Spørsmålet er stadig det samme: Hva heter egentlig denne personen,og hvem i all verden var hun? Når det gjelder lesekunsten på l700-tallet, kan en vel ikke regne med at folk flest (allmuen) kunne lese i nevneverdig grad før konfirmasjonen ble innført i l736/37. Dette måtte selvsagt få den konsekvens at de fleste etterhvert lærte å lese i alle fall litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at på DIs slektshistoriske kilder.Troms osv. Ligger ute skifter Senjens fogderi fra aktuelt tidsrom.Sto det Moller(Møller)på et av barna som mellomnavn?Husker ikke helt.Da kan de komme fra den slekta. Bergen peker seg da ut her.Også med Engels og barnas foravn.Bergen hadde stor innvandring fra Danmark.Mange fra Bergen kom nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Her er Engel i 1763 SANDVIIGPropriet: Edias Persøn MElse Christoph: KPeder Ediæsøn BMartha Sophia BPeder Olssøn MEngel Gundersdr: KSebraim Pers: BErich Mathiæs: MAne Olsdr: KAne Susanne BSom du ser er hun kalt Gundersdtr.Opplysningene på FS er gitt av en privatperson, et medlem av mormonerkirken. Lurer på hvor vedkommende har hentet sine opplysninger?Det er en skikkelig nøtt du har der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Takk for svar. Her får en kanskje bare kaste inn håndkleet og akseptere at man ikke finner mer ut. Når det gjelder navnene ovenfor, er det muligens en viss grunn til å vært litt skeptisk. Ser blant annet at sønnen Eliaser Pedersen, født l756, ikke er kommet med. Derimot er det oppgitt en sønn som kalles Sebraim (!),noe som umiddelbart lyder en smule rart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Manntallet 1763 hadde bare med barn og andre over 12 år, derfor er ikke Eliaser med. Sebraim er en skrivevariant, ev. fortolkingsvariant av han som heter Sebrand. FS har fire barn med Peder Olsen og Engel som foreldre; Jarle G.Pedersen har jo en flokkø Men ingen av dem ser ut til å være oppkalt etter en ev. morfar (ingen Kristen, ingen Gunder). Her er det bare å lete videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Såvidt jeg har forstått, var det i tidligere tider bestemte oppkallingsskikker i visse strøk av landet; eldste sønn ble oppkalt etter farfaren, nesteldste sønn etter morfaren, eldste datter etter farmora osv. Ser at eldste sønn til Peder Olsen og Engel Katrine har navnet Ole, og det passer jo med overnevnte. Nå er det jo ikke godt å si om det er flere barn mellom Ole Pedersen f. 1739 og Sebrand Pedersen f. l744, men et 'tomrom' på fem år kan vel muligens tyde på at en ikke har oversikt over alle barn? Ellers ser det jo ut til at barna kommer som perler på snor, med to og tre års mellomrom. Konklusjonen blir vel stadig den samme; dette var ei skikkelig nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Hei.Det finnes et skifte etter Peder Olsen, SandsvikPeder Olsen, Sandsvik,Torsken, S&T fogderi, Protokoll nr. 145, Protokoll år 1751-1796, Folio 114bDette skiftet kan bestilles fra Statsarkivet i Tromsø og inneholder sikkert opplysninger om Peder Olsen's arvinger.Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.