Gå til innhold
Arkivverket

[#42257] Grenser mellom skibsred/sogn / bygdebøker i Norhordaland


Gjest Ottar Eliassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Eliassen

Ser at det til tider kan vere vanskelig å skille disse tingene. Er det muligåfå laget 'kart ' over disse tingene? Har selv stor lokal kunskap, men 'gamle' Lindås komune har blitt delt, sokn har blitt forandret. Det jeg etterlyser er: Grenser i mellom nåverende komuner og tidligere sogn/skbsred/bygdebøker. Disse tingene overlapper hverandre en del plasser, dette gjør at vist en ikke har god georrafisk kjenskap til området, blir det vanskelig formange å søke, da grensene har forandret seg gjennom årene. Ser dette lett i scannede kirkebøker. Kan dette vere en fornuftig ting å jobbe med? mvh oe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo OttarJeg kan ikke svare i detaljer her, men det er endel kart over området når det gjeld Hordaland. Du finn dei under Nyttige lenker [url="http://digitalarkivet.no/norkart/>http://digitalarkivet.no/norkart/Grensene i bygdebøkene kan jeg ikke svare på, men under beren bibliotek finn du lister over alle gårdene i Hordaland og S&F slik at de kan hjelpe deg frem til hvilken bygdebok som er aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Ikkje for å gjera forvirringa total. Men eg vil berre gjera oppmerksam på at sjølv om lekkja til Bergen Offentlig Bibliotek er nyttig, eg har brukt den mykje, er det mangen gardar som er plassert i feil kommune der også.Det gjeldt for mangen av gardane langs med Osterfjorden, og som har høyrt til Lindås i meir enn 40 år, Det står at dei ligg i Osterøy.Det gjeldt alle (eller nesten alle?) som tidligare låg i Hosanger som Romarheim, Bjørsvik, Molvik, Ostereidet osv. Mens for gardane i tidligare Hamre varierar. Du finn gardar som Eikanger og Hjelmås osv. oppført under Osterøy. Mens Leiknes og Gjervik korrekt er oppført i Lindås. Det virke som at gardane som tilhørde Eikanger og Vassbygda skulekrinsa er oppført feil mens dei lenger ute i fjorden er rett. Kan ikkje sei eg misunner dei som eventuelt skall laga den etterlyste oversikta.MVH Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I Norsk Lokalhistorisk Institutts kildeutgaver av skattematrikkelen 1647 er det kart med tidligere tiders administrative grenser. Jeg har bind VI (Vestfold), og der viser kartet de administrative grensene ca. 1650, 1900 og 1971 med lensgrenser, skipreidegrenser, sognegrenser og kommunegrenser til disse tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I Kulturhistorisk vegbok for Hordaland (dei har den nok på biblioteket) finst det nokre kart over sokne- og skipreide-inndelinga, men dei er ikkje detaljerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei! Takk for posetive innlegg. Til Marit: Å lage en slik ovrersikt, og som blir brukervennlig, er vel nermest umulig;)) Siden jeg skrev dette innlegget har jeg sett litt: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_special=sokn>Lenke Hvordan denne vil se ut hadde vert fint å vist. På denne kan en søke på gr./br.n. Lenke Tror det finnes lignende for hele landet. Ved hjelp av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Apropos veibok.I kartbok for Vestlandet fins det også er “gamle” kart. Om det også “gamle” kart i sisteutgåva av boka veit eg ikkje heilt, men vil tru det. Kan kjøpast på mangen bensinstasjonane, i Hordaland og Sogn og Fjordane.MVH Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Det forsvant litt i det forrige innlegget mitt. Kunne det vert en mulighet for å scanne kartene i de forskjellige bygdebøker, og legge dem ut på nett? (Er klar over opphavsrett.) Eventuelt skrive inn gårdene på et kart. En kunne da bemerket vilken område de komm innunder ide forskjellige år. Noen som har noen tanker? mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.