Gå til innhold
Arkivverket

[#42259] Antall dåpsvitner


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Polden

Når eg no går ut ifrå at dåpsvitner og fadrar er det samme, so vil 4 og vera for lite. 5 er eit mykje brukt antall, men eg har og sett oppføringar med 6 fadrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dette gjelder dåpsvitner ved hjemmedåp, se side 31 i Kyrre - der det IKKE er forklart hva dåpsvitne er.Forøvrig er det plass til åtte faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Et dåpsvitne vil jeg tro er selvforklarende. De var vitner til hjemmedåpen. Slik jeg forstår kommentaren om 1877-skjemaet i Kyrre s. 31 så skulle det registreres hvem som stod for hjemmedåpen og to dåpsvitner. Kyrre har åpnet for at det kan være tre slike vitner. Hvis det viser seg at det også dukker opp et fjerde vitne, skal vi notere oss det til neste versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Gitt at fadder innebærer bla å være 'vitne ved dåp' er vel ikke dåpsvitne særlig selvforklarende i denne sammenheng.4 vitner er ganske vanlig i en bok fra ca 1850. Uansett hva 'instruksene' måtte si er det hva prestene har ført som må være bestemmende for hva som skal kunne registreres ihht Kyrre.Det viser seg at det i den aktuelle boka også er ført 5 vitner, så forespørselen min endres derfor til å gå fra max 3 vitner til max 5 vitner.Det er uholbart at vi skal måtte vente på en versjon 2 av Kyrre for å løse slike problemer, slikt må man få på plass raskere - det er ingen grunn til å vente. Moderne standardiseringsorganisasjoner har mekanismer som håndterer slikt så og si løpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er Bente Kopperdal Hervik og Lars Nygaard som har laget Kyrre og jeg kan ikke gå inn og endre på standarden uten at de har fått sagt sitt. Bente er i permisjon og tilbake i februar.Inntil videre syns jeg du skal justere ditt databaseoppsett slik at det samsvarer med kilden du registrerer, så får Kyrre komme etter i versjon 2.Slik jeg ser det var dåpsvitners rolle kun å bevitne dåpen som foregikk hjemme, slik at en kunne ha en evt. stadfestelse seinere i kirken. Fadre har utvidet rolle i forhold til barnet de er faddere for, de er ikke bare vitner til dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Da har jeg implementert 5 vitner, det burde ikke være noe problem verken for Augustus eller DA å håndtere 5.Vedr. siste avsnitt, så har du rett - jeg skrev BLA. å være vitne ved dåp. Dette er greit for oss som kjenner kirkebøkene på kryss og tvers, men ta en kikk i Historisk leksikon, der er den 'første' forklaringen på fadder 'vitne ved dåp' - når denne 'kompakte' forklaringen brukes som betegnelse på en fadder blir det uklarheter, og var antakelig bakgrunnen for innlegg (2). For de lesere av Kyrre som ikke har like stor erfaring med kirkebøkene ville en parentes med (ved hjemmedåp) etter rollen vitne klargjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.