Gå til innhold
Arkivverket

[#42271] Hvor kom skomaker Niels Solberg fra ?


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Skomaker Niels Solberg gifter seg i Laurenti kirke Tønsberg 27 mai 1806 med Karen Andersdatter .Ved vigsel er begge oppgitt til å ha Tønsberg som bustad.De får barna ; 1) August Fredric f 6.05.1807 , han dør i 1808 ,2) Augusta Marie f 06.08. 1809 3)Caroline Dorthea f 24.03 1811 , 4) Nicoline Jeremine f 25.09 1816 . Alle barna er født mens familien har Tønsberg som bopel. Niels Solberg dør i 1834 i Bragernes , og jeg finner en Niels -Valentin Solberg i Bragernes ved 1801 tellingen -skomaker svend -alder oppgitt til 21 år . Videre er det i Bragernes i 1801 en Claus Solberg alder 53 år som er skomakermester og hans kone heter Maren Nilsdatter -alder 66 år.Hennes fars navn kan være en indikator på at de kan være Niels sine foreldre .Men er det dem. Og hvor kommer Karen Andersdatter fra ?Takknemlig for tips som kan hjelpe meg videre.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

Familien skifter bopel i tiden før 1823 , for da blir Augusta konfirmert i Skoger og søsteren Karoline finnes blandt konfirmantene i Skoger 1824 og i 1826 må familien ha flytta til Bragernes for kirkeboka for Bragernes opplyser at Caroline dør 18 november 1826.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Hei Gunn , henvisningen til 1801 tellingen har jeg også sett på, lurer på om dette er 'min mann '. Takker for henvisningen til Karen Andersdatter , det er mulig det er henne , Karen og Nils gifter seg i Laurentis kirken i Tønsberg.Navn på faddere ved barnas dåp i Tønsberg bør kunne gi en pekepinn om dette kan stemme .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Takk Gunn , underlig at jeg ikke kunne finne denne Stoltenberg selv i 1801 tellingen.Jeg blir stadig mer sikker på at Karen Andersdatter må ha sitt opphav i Tønsberg .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

To av døtrene er konfirmert i Skoger kirke, Buskerud .Nils Solberg er slutter av yrke når han dør i 1834. Er det noen som kjenner mer til dette? Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.