Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Magne Thorsen

[#42274] Hans Michelsen Skretteberg Modum f 1791

Recommended Posts

Gjest Magne Thorsen

I et innlegg til nr 41143 om kjempenøtten Ole Mikkelsen fra Skurdalen påviser Tor Arne Vik, Notodden at Ole Michelsen fra Modum er uaktuell. Jeg ble nyssgjerrig og klikket på lenken til FT 1801 og fant familien. Oles yngre bror Hans er interessant for meg for han er i anerekken til min kone via hans datter Massi f 1823 g. 15/12 1844 m. Ole Andersen Svendsby. Finnes det opplysninger i bygdeboka for Modum om familien til Hans? Min mailadresse kan gjerne benyttes til svar: magnthor@online.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnt Hole

Hei,Så langt jeg kan se er ikke denne familien nevnt i Modums bygdebøker.Her er skifte efter Ragne Hansd. Eiker, Modum og Sigdal skifteprotokoll. 20 side 746.Skifte holdt på selveierplassen Persbraaten el. Persmoen u/Skretteberg.Enkemand Michel Olsen Peersbraaten1.Søn Ole Michelsen, myndig, her2.Søn Hans Michelsen, myndig, tjener hos Peder Korsbøen, Snarum3.Datter Elie Michelsd., 26 år, her4.Datter Kirstie Michelsd., 18 år, tjener hos Christopher Hansen Grøtterud.Nærmeste frænde på afdødes side Gullik Christophersen Bøenseie.Gødsfallmelding hos sorenskriveren i Eiker, Modum og Sigdal viser at huusmand Fattiglem Hans Mikkelsen døde på Svendsbyeie 16/4 1870, 78 1/2 år gammel. Enke Marte Nilsd. Svendsbye.1.datter Ragne Hansd., død uden livsarvinger2.Datter Massi Hansd. g.m. Ole Andersen Svendsbyeeie, død og efterladera.datter Ingeborg Olsd., 23 årb.Datter Maren Olsd., 21 årc.Sønn Anders Olsen, 19 ård.Sønn Hans Olsen, 16 åre.Sønn Erik Olsen, 14 årf.Datter Randine Olsd., 12 årg.Datter Caroline Olsd., 10 årh.Sønn Martin Olsen, 5 år, alle i Snarum3.Datter Berte Hansd., død, og efterlader fra egteskab med gjenlevende mand Hans Christiansen Svendbyeeiea.Datter Karoline Hansd., 17 årb.Datter Maren Hansd., 12 1/2 årc.Sønn Hans Hansen, 10 ård.Sønn Andreas Hansen, 7 åre.Datter Berte Marie Hansd., 3 år4.Datter Anne Hansd., 37 år, tjener paa Svensbye5.Datter Oline Hansd., 32 år6.Sønn Nils Hansen, 40 år, Svensbyeie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Thorsen

Dette var nyttig informasjon og takk for din bistand, Arnt. Jeg har stusset litt ved fornavnet Massi. Er det et vanlig navn i Modum? På meg virker det fremmedartet og unorsk. Det skulle vel ikke være påvirkning fra finneinnvandringen vestover til Krokskogen og Modum via Mangen i Aurskog ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.