Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Karen Østvik

[#42275] Aulieie Nes i Akershus oppslag i kirkebok 1810-1811

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med opplysninger om Inger Andersdatter Auli/Aulieie i Nes, Akershus. Hun var ved FT-1801 oppført som 32 år gammel, hun ble 01.11.1792 gift med Anders Hanibalsen Auli, hun skal da ha oppholdt seg på Auli. De fikk sitt siste barn Anders Andersen i 1806, døpt 26.10.1806, og Anders Hanibalsen giftet seg på nytt 10.11.1811. Det vil si at hun må ha avgått med døden en eller annen gang i mellom her. Jeg har gått igjennom listene fra Raumnes historielag til og med 1809 og har ikke funnet henne der. Mest sannsynlig døde hun i 1810 eller 1811. Dessverre er det ikke lister for denne perioden, så om noen har mulighet til å ta en titt for meg hadde det vært veldig fint.Jeg vet ikke hvor hun kom i fra, dersom alderen i FT stemmer, kan hun ikke være døpt i Nes har gått igjennom perioden 1767-1771 uten å finne henne der.Mvh Karen :o)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen. Den eneste med navnet Inger Andersdatter som jeg finner i det tidsrommet du selv ikke har 'Lett' er denne:Nes Mini I 4 1781 - 1816 Kort 4/7Kolonnen sier: Døds og begravelsesdag, men det er oppgitt kun en dato: Jan. 2 1810 Inger Andersd. - usikker på bosted, men tror ØstgaardE.? Givt, 40 aar. Det er ihvertfall ingen A eller O først - Auli skrives jo også Oulie.Litt 'slingring' i alder, men det er vi vel vant med!!Håper det hjalp - selvom jeg ikke kan stadfeste bosted!Du har bygdebøkene selv du? Finner ingenting om dem under Auli!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karen Østvik

Takk skal du ha! Jeg har noen av Nes bøkene, og det står dessverre fint lite om husmenn før 1865 sånn generellt synes jeg.Får vel nesten gå ut i fra at det er 'min' Inger Andersdatter selv om hun døde et annet sted, kan jo ha vært på besøk hos noen. Ikke noen informasjon om denne under Østgarden heller.:o) Karen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Er usikker på dette Østgaarden da, men klarer hverken å få Auli eller Oulie ut av det - finner jeg noe av interesse kommer det her!!Jeg har alle fem med gards og slektshistorie + de fire generelle (som man kanskje burde lest litt mere i - kan jo dukke opp noe der også muligens)Er du sikker på at de bodde på Auli da?Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karen Østvik

Hei Lillian. Jeg har b. 1, 2 og 4 i gardshistorien. Jeg er ganske sikker på at de bodde på Aulieie, skiftet etter Anders Hanibalsen sto på plassen Grindager under Auli (eneste stedet jeg har fått navnet på plassen ellers har jeg bare fått Auli eller Aulieie). -Og ellers fra kirkebøkene ved forlovelse, giftemål og dåp til barna har det da stått Auli eller Aulieie.Kanskje det er Grindager det står??? Ellers har jeg ham (det var jo stort sett mannfolka som var registrert på den tiden) på Auli ved sølvskatten 1816, se bilde.Mvh Karen

bilete1290.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Er det ikke mulig at det står gaardmand og ikke Grindaker ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Blingsa på linja over, mener husmand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Thorsen

Anders Hannibalsen og Inger Andersdtr. står omtalt i Nesboka under husmenn Søndre Auli b. V s. 378. Her står det at Kari Kristensdtr., Ingers mor, var fra Vågstadeie 72 år i 1801, men jeg har ikke funnet henne omtalt under Vågstad i b. II., En Kristen Gislesen Vågstad 1682 - 1770 var g m. Anne Gulbrandsdtr. Yn og de kunne vært Karis foreldre. De flyttet til Ellingstad b II s 378 og her er i datter Kari Kristensdtr oppført, men hun er f. 1724 d 1797 så henne kan det ikke være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Thorsen

Bygdebokforfatterne har skrevet feil s. 378. Det står 'mor til kona' men skal være ' mor til mannen'. Hans foreldre var Hannibal Evensen f ca 1726 d 1778 og Kari Kristensdtr. f ca 1729 og det var hun som var fra Vågstadeie. Hvor Inger Andersdtr. er fra, forblir uløst, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karen Østvik

Hei. Takk for tilbakemeldingene! Jeg hadde ingen anelse om at Kari Christensdatter var fra Vågstadeie så tusen takk! Det står feil oppført i FT-1801, så det er sikkert her bygdebok forfatterne har det fra...Karen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.