Gå til innhold
Arkivverket

[#42278] Anders Martinsen f.ca 1875 i Norderhov? hans foreldre?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Hei Lars Ove,så litt i Bygdeboka for Norderhov, fant kun litt om 'event.' faren Martin Andersen (?), eier av Berget 1878 - 1905.Men vi kan se i denne: Norderhov Kirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 16 Periode: 1885 - 1902 ser under konfirmanter, har du brukt FS, f.eks?hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg finner ikke noe på FS, og jeg er litt i tvil om denne Anders er sønnen til Marin på Berget. Martin står som ugift.Det jeg fikk greie på i dag er at Martin og konen flyttet til Modum, og til gården Stalsberg. Jeg har funnet det ene barnet født i 1916 i kirkeboken.Men jeg står fortsatt fast når det gjelder Anders sine anerMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

*Norske gardsbruk - bind II fra Buskerud fylke, utgitt 1948* opplyser at Berget har vært i ætta fra 1845,*Ringerikske Slekter, bind III, utg. 1935* Se side 188-189 under Heieren. Forkortet: Eieren av Berget fra 1845 var Anders Karlsen, nordre Hønefoss. Anders Karlsen solgte Berget i 1870-årene til sin eldste sønn Martin Andersen. Både Anders Karlsen og hustruen Marte Engebretsdtr døde 1878, samme år som sønnen overtok. Se 1865-tellingen Lenke . Martin Andersen overdrog ved skjøte Berget i 1905 til sin yngre bror Andreas Andersen som eide det til 1930. I sistnevnte år solgte Andreas Andersen til sønnen Ole A. Berg, nuværende eier av Gnr.73, bnr.5.(Kan opplyse at Berget ble solgt ut av ætta i 1961.) Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk skal du ha Ellef.Og jeg ser nå at det er en 'stygg feil' i mitt siste innlegg (4). Det er Anders og hans kone som flytter til Modum, IKKE Martin.Men det kan da virke som om Martin på Berget da ikke var Anders sin far i og med han skjøtet Berget over til sin ungre bror. Men da er vi like langt. Hvem er Anders sine foreldre?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tar trolig noe tid å finne Anders Martinsens foreldre. Etter 1900-tellingen for Norderhov var det kun en kandidat her, nemlig Anders Martinsen på Berget.Sveivet fram Berget i 1875-tellingen. Der bodde Husfader, Gardbruger og Skomager Anders Karlsen f.1804 i Haugs Sogn, Norderhov. Likeså hans kons Marthe Engebretsdatter f.1818 Jevnaker Sogn, Jevnaker. Samt deres Søn Martin Andersen,ugift, Skomager f.1854 i Norderhov. Likeså Datter Petra og Søn Andreas, som vi også har i 1865-tellinga. (To Kvinnemennesker som var Bortleiet og Forsørget av Fattigvesenet er og registrert der.)Ingen Anders Martinsen f.1875 er å finne på Berget i 1875-tellingen. Opplysningene i denne skulle egentlig gjenspeile tilstanden 31.des. Enten var Anders født utenom ekteskap, eller så hadde han ikke Martin Berget som far.En umulig oppgave å se gjennom hele tellingen, da denne er fordelt over flere mikrofilmruller, tildels med utvasket skrift. Men snart blir det jo skikk på de skannede kirkebøkene. Bedre sjanse til å finne hans dåp, konfirmasjon eller vielse da. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hvor sikker er du på hans fødselsår 1875 i 1900-tellingen?Martin Andersen Leerberg & Karen Lovise Larsdatter Lie står oppført med disse barna på FS:Anders Mortensen, født 14 AUG 1865, døpt 07 JAN 1866, Norderhov, BuskerudAndreas Mortensen, født 28 NOV 1866, døpt 03 MAR 1867, Norderhov, BuskerudAndrea Olava Mortensen, født 27 OKT 1872, døpt 29 DES 1872, Norderhov, BuskerudThorvald Mortensen, født 05 NOV 1874, døpt 14 JAN 1875, Norderhov, BuskerudMaren Oline, døpt 15 JUL 1877, Norderhov, BuskerudThora Mathilde Leerberg, født 30 NOV 1879, døpt 15 FEB 1880, Norderhov, BuskerudMarthe Karine, døpt 22 OKT 1882, Norderhov, BuskerudJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Jan Peter (8): Denne Anders Mortensen (Martinsen) f.14.aug.1865 kan vi se bort fra. Etter sorenskriverens Dødsfallsprotokoll døde Anders Martinsen Lerberg allerede 28.mai.1866. Hans fødselsdato 14.aug.1865 er og registrert.Martin Andersen Lerberg døde 1930. Når det gjelder opplysninger såpass nær vår tid har jeg ikke lov å legge ut noe lenke. Tillater meg allikevel å nevne at han var enkemand og etterlot seg 10 navngitte barn. Ingen Anders blandt disse. Er dog ørlite i tvil om navnet på nr.1 som etterlot seg 4 barn i Amerika. Jeg får navnet til å bli Andreas. Legger et klipp fra lensmannens Dødsfallsprotokoll. Er navnet på arving nr.1 Anders - kjenner nok Lars Ove til han. (Mener det er forkortning for Andreas. Mvh Ellef.

bilete1281.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk til Jan Peter og Ellef.Nei dette blir ikke så lett. Siste etterkommer av Anders døde nå i juni. Men jeg vet familien snakket om en litt stor gård som i dag eies av en ganske kjent familie. Kan det ha vær Berget?Og kan da Anders ha vært sønnen til Martin født utenfor ekteskap?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Lars Ove (11): Dersom dette med en litt stor gård medfører riktighet er det ikke snakk om Gnr.73, bnr.5 Berget. Dette er et småbruk. (Sjøl har jeg Gnr.73 bnr.4 og kjenner derfor endel til denne gården, som ble solgt ut av ætta først på 1960-tallet.)Hvem som eier småbruket i dag, har jeg ikke lov å opplyse om på åpent nett, men tror ikke de regner seg som en ganske kjent familie.Men her er minst 7 andre gardsbruk med navnet Berg på Ringerike, pluss endel andre hvor -berg- forekommer. Hadde du visst noenlunde når Anders døde, mulig Dødsfallsprotokollene hadde fødselsdatoen hans (60-års sperregrense). Kanskje gravsteinen fortsatt står?Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei og takk EllefNår det gjelder Anders så mener etterkommerene at han kom fra Modum, men vi finner han i FT 1900 som møllergutt på Berget i Norderhov, og der står det en T som skulle bety Tilhørende). Vi vet han ble syk av dette støvet, og at han flyttet til Modum, og fikk i alle fall 6 barn. Det siste i 1916. At hans far skal hete Martin er også bare noe etterkommerne mener å ha hørt, og navnetradisjonen skulle også tilsi dette. Hans fødselsår går igjen både i FT og i kirkebøkene. Men om han er fra Norderhov er faktisk usikkert (tror jeg). Legger ved dåpen (i Modum)til hans yngste sønn Reidar (som døde i år):Mvh Lars Ove

bilete1282.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Da kan det allikevel være han kom fra 'en litt stor gård' - på Modum?At Anders i 1900-tellingen har 'T' registrert som fødested, skulle egentlig betydd han var født i Nordehov. Men disse folketellingene er fulle av feil, også når det gjelder fødested.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

EllefJa familien mener det, men jeg ble kanskje distrahert av denne T. Det er meget mulig han bare bodde på Berget, og jobbet som møllergutt på en lokal mølle i nærheten.Og denne 'litt store' gården som en 'kjent' familie har i dag, kan jeg heller ikke gå god for.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Nå er ikke jeg videre godt kjent på Modum. Men i Norske Gardsbruk, Buskerud, bind I, utg.1991 finner vi småbruket Stalsberg, med adr. Geithus. Dette hadde da kun 11 da. dyrket jord, 7 da. skog og 7 da. annen utmark. (Altså langt mindre enn Berget i Norderhov.) Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (15): Ja, synd at fødested iblandt kan være feilregistrert i folketellinger. At Anders bodde på Berget, samt at han og kona hadde egen husholdning der, må vi gå ut fra er riktig.At han jobbet ved Heiern Mølle er sannsynlig. Mølla var i drift til langt opp mot vår tid, og ligger bare et godt steinkast fra Berget. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Dersom vi går tilbake til 1900-tellinga, er kona til Anders Martinsen - (Sofie)Mathilde Hansen registrert med mannens etternavn, Martinsen. Ikke uvanlig.Vet ikke hvor lokalkjent du er på disse trakter. Derfor et obs. ved hennes fødested Hole. Her menes det kanskje Tyristrand, som lå under Hole fram til til 1916. Trolig en ide å lete i kirkebøkene fra Tyristrand. Tyristrand grenser mot Modum, og der har alltid vært stor slektsforbindelse mellom disse.Mvh Ellef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Snublet over ei kirkebokside hvor dåben til ei datter av Anders og Sofie Mathilde er innført.Anne Margrethe f.21/1-1901 - dpt.31/3 i Hønefoss kirke. - Foreldre: Møllearb. Anders Martinsen og hust. Sofie Mathilde Hansd. Bosted Berget. Han f.1875 - hun 1873.Nå som flere kilder forteller at Anders var f.1875 og Sofie Mathilde 1873, blir også deres aldersangivelse mer pålitelig.Hønefoss var eget prestegjeld på den tid. Men vi Ringerikinger stod fritt, og står fortsatt fritt i å velge den kirke som ligger lageligst til. Avstanden Berget - Hønefoss, er kun halvparten av avstanden Berget - Norderhov kirke.Se døbt kvindkjøn nr.16 året 1901. Hønefoss Ministerialbok nr.2, 1877-1906, side 77. LenkeMvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tusen takk skal du ha Ellef.Jeg brukte dagen i går til å finne ekteskapet, både i Hole (Tyristrand) og Modem/Heggen uten resultat. Så også igjennom Hønefoss nå men negativt.Norderhov er gjenstående, men der finnes ingen digitaliserte bøker ennå.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hva med dette ekteskapet?Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Anders MARTINSEN Spouse: Sofie Mathilde HANSEN Marriage: 11 Sep 1898 Place: Oslo, Akershus, Norway Source Information: Batch Number: M426261 Source Dates: 1879 - 1901 Film or Fiche Number: 255738 Collection Details: Aker, Vestre Aker; Den Norske KirkeKirkebøkene for Vestre Aker er blant de skannete bøkene, men det tar la-a-ang tid å få dem opp, så det får jeg ikke gjort nå.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Plutselig gikk det fortere, og da fant jeg lysningen:33. Ungk. Møllerarbeider Anders Martinsen og Pige (Tjenestepige) Sophe Matilde Hansen GaustadbakkenHan: f. 14/1 75 i Norderhov, Bopæl: Bjølsengd. 11, konf. 6/10 1889 i Modum, sidst til Alters der, far: Møller Martin Andersen.Hun: f. 16/9 73 i Hole, konf. 14/? 88 i Hole, sidst til Alters der, far Inderst Værksarb. Hans- Andreas Pedersen.For all Lovl? indestaar som Forlovere Skomager Andreas Olsen Gaustadbakken [og] Elektriker Oskar Olsen, Gaustadbakken m. p. p.Vies 11/9 98.LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.