Gå til innhold
Arkivverket

[#42284] Vielse i Skoger (nye) kirke 1896


Gjest Line Monica Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Line Monica Grønvold

Jeg har funnet henvisning fra en barnedåp i Våle kirkebok 1899 til foreldrenes vielse i Skoger (nye) kirke, den 12. mai 1896. Men hvordan finner jeg denne boken? Skoger-distriktet har vært tilknyttet flere kirkesogn i den aktuelle perioden. Kirkebøkene er tildels svært vanskelig å spore, dels tilhørende Buskerud (Tangen/Strømsgodset/Strømsø) og dels Vestfold (Skoger/Sande). Den aktuelle kirkeboken skulle være rett om hjørnet, for å skannes, ifølge hva jeg fikk til svar i Riksarkivet mars-2001. Siden har jeg ventet og ventet, og forsøkt å spore opp kirkeboken uten å komme et skritt nærmere. Finnes den ikke lenger, rett og slett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Skoger kirkebok er kun filmet fram til 1884. Jeg har ventet på neste film (altså 1884-) siden 1988. Etter det jeg forstår er boken fortsatt på Skoger prestekontor, og den unnslapp således også den nye runden med filming. Kanskje Statsarkivet på Kongsberg burde ha kalt boken inn?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Hei igjen! Tilfeldigvis gikk jeg inn på DIS-diskusjonssidene nå, og fant at andre også tidligere har etterlyst kirkebok for Skoger fra denne perioden. Det viste seg å dukke opp meget interessante opplysninger. Kirkeboken hadde ikke blitt avlevert, men skal nå være hentet til Statsarkivet i Kongsberg. Jammen på tide. (følg linken): LenkeLitt underlig, riktignok, med svaret jeg fikk i Riksarkivet for noen år tilbake (2001) - om at jeg bare måtte vente, litt, for boken er til skanning ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Her er det nok flere misforståelser ute og går. Min far fikk for et par år siden se gjennom den aktuelle boken på prestekontoret, men det er jo hyggelig at SAKO nå later til å ha hentet boken inn, da den dekker en meget interessant periode i urbaniseringen av Drammen. Nå kan det kanskje være mulig å følge flere slekter fram til folketellingen 1900. Samtidig vil jeg minne om at klokkerboken for Skoger 1900-1927 har vært tilgjengelig i noen år, men det vet vel alle om allerede. : )Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Jeg er ihvertfall VELDIG fornøyd, nå!! Har nettopp gjort flere kjempe-scoop, skikkelig vellykkede funn i Skoger kirkebok. Så jeg er hoppende glad, midt på nattestid! Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves - ganske riktig!!Men, fortsatt har jeg ubesvarte spørsmål i forbindelse med Skoger... For hvor kan jeg finne registreringer fra tiden like FØR den NYE kirken ble innviet? En av mine formødre døde i barselseng i mai 1884, og ble nok begravet fra den gamle Skoger-kirken. Enkemannen hadde rukket å få en ny kone og enda ett barn sommeren etter. Denne historien har gjort meg nysgjerrig.Derfor vil jeg spørre: Hvor kan jeg gjenfinne registreringer fra perioden rundt 1884, omkring overgangen fra gammel til ny kirke i Skoger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Du burde finne de nevnte begivenhetene i ministralboken 1873-1884 for Skoger. Tror ikke det ble ført egene bøker for den gamle og den nye kirke. Det vil antagelig stå i kb om hvilken kirke det var, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ble ikke den nye kirken innviet i 1888?Forøvrig fantastisk artig at kirkebøker 1885-1936 nå er lagt ut for Skoger. Endelig kan jeg børste støvet av gamle manus og gå på med ytterligere kildesjekking.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ja, det stemmer. Jeg forvekslet med 1888, hvilket er året da min tipp-tipp-tippoldemor Anna Lovis Gleisner (f. Bergquist) ble gravlagt ved Skoger kirke. Det betalt (i følge en slektning) 1 krone og 7 øre til klokkeren for at han skulle ringe i begravelsen dette år.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Hei igjen. Takk for tips. Men Ministralboken 1873-1884 for Skoger er vel bare tilgjengelig på mikro foreløpig da, eller? Jeg ser den ikke i oversikten over skannede kb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.