Gå til innhold
Arkivverket

[#42285] Magdalene Henriksen til USA i 1910 - finnes hun i noen census?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

13. april 1910 ankommer 'Oceanic' New York fra Southampton (avgang 6. april). Ombord er det en 20 år gammel ugift kvinne ved navn Magdalene Henriksen. Hennes siste oppholdssted er Richmond i England, og yrket er oppgitt som 'servant'. Nærmeste pårørende ser ut til å være en mrs. Tellefsen (mor) fra Møglestu, Lillesand. Magdalenes fødested er Lillesand. Hun er på vei til Brooklyn New York. Magdalene reiser sammen med 17 år gamle Alvilde Halvorsen, som også har vært 'servant' i Richmond. Hennes far er Karl Halvorsen i Brogaden (127?) i Lillesand, og hun skal til sin søster Kristin i Brooklyn, New York. Denne Magdalene kan meget vel være Alvilde Magdalene Hansdatter, f. 5. juni 1890 i Vestre Moland, Aust-Agder, som ettersøkes i tema nr. 42027. I så fall er døpenavnet hennes Alvilde Magdalene Hansdatter. I 1900-tellinga for Vestre Moland er hun doh oppført som Magdalene Henriksen, og kan vel tenkes å ha brukt dette navnet siden.Er det mulig å finne Magdalene i amerikanske folketellinger fra 1910 og utover?Her er for øvrig skipsmanifestet fra Magdalenes ankomst til USA i 1910: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tar sjansen på å utøve den frekkhet det er å mase denne til topps igjen. Det er jo (forhåpentligvis) Henrik Ibsens barnebarn det er snakk om. Er det noen der ute som har tilgang til USA-tellingene for 1910-30, som har mulighet til å hjelpe til i jakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er nok dette nåla i høystakken. Jeg finner ingen klare kandidater i 1910 eller 1920. Hun kan jo kalle seg Magdalena, Lena, Minnie, Maggie osv. osv.... Det er en Minnie Hendrickson f. i Norge ca. 1890, servant, immigrert 1909, bosatt i Bridgeport, Fairfield, Connecticut i 1910 hjemme hos dr. Rosenbluth, men om det er henne......??? Who knows....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje Magdalena Henriksens reisefølge kan være til hjelp? Alvilde Halvorsen, 17 år i 1910, skulle altså til søstera Kristine, som allerede bodde i New York (og som hadde betalt reisen?). Mye tyder på at de to jentenes destinasjon var den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Denne var ikke enkel. Det nærmeste jeg har kommet, er denne Magdalene. Jeg har ikke funnet annet om henne enn dette, men med rett fornavn og fødselsdato hadde det vært interessant å komme videre. Er det noen som finner mer for evnt. å sjekke henne ut?Name Birth Date//Death Date//Last Residence//(City,County,State) Social Security Death Index: Magdalene Sottile//5 Jun 1890//Oct 1977//Brooklyn, Kings, New YorkKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Med samme fornavn og fødselsdato, er jeg enig i at dette er en mulig kandidat.Jon: Har du muligheter til å se etter Magdalene Sottile i 1920/30-tellingene? (enig i at det ellers er litt av en høystakknål, dette, for hun har sannsynligvis skaffet seg et nytt etternavn ved giftemål, og fornavnet kan jo, som du antyder, også ha blitt endret etter emigrasjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det mulig å tigge seg til et oppslag i social security death index-basen etter Magdalene Sottile hos noen med medlemskap hos Ancestry.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Torp

Jeg har selv sett denne Magdalene Sottile, men avslått henne som aktuell. MEN...hehe - Jeg tror faktisk vi her har funnet Henrik Ibsens 'ukjente' barnebarn.For se bare her....Den 8. juni 1934 blir en dame ved navn Margaret Henderson gift i Kings county i New York (Brooklyn ligger her) - Hun blir gift med John R. Sotlile.Det er ikke vanskelig å tenke seg at Sottile kan bli tolket som Sotlile. Så jeg en villig til å satse rimelig mye på at Henrik Ibsens barnebarnAlvilde Magdalene Henriksen f. 5. juni 1890 på Møglestu.ogMargrete Henderson gift i Brooklyn 8. juni 1934.ogMagdalene Sottile f. 5 Jun 1890 - død i oktober 1977 i Brooklyn, Kings, New York......er en og samme person. - Der var´a nok, gitt! Hun var 44 år og 3 dager ved vielsen, så barn fikk hun neppe i ekteskapet. Men det har jo skjedd før at folk har blitt mødre før brølløpsda´n...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nydelig, Jon! Jeg tror jaggu du kan ha rett. Fant du dem ved å sammenligne grooms- og brides-basen til german geneaology group, eller har du en annen kilde? Og hvor bestiller man kopier av vielsesattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jepp. Alt bestilles nå. Bare synd alle disse tre bestillingene må gå via posten. Det kommer til å ta uker og måneder før svarene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Benn Limann

Kom nettopp over en interessant forespørsel angående Magdale Sottile. Er det noen som kjenner forfatteren, Berta? [url="http://boards.ancestry.com/mbexec/message/an/localities.northam.usa.states.newyork.counties.kings/5440>LenkeMagdalene Sottile, Kings County NY Author: Berta Date: 18 Oct 2006 10:39 AM GMT Surnames: Sottile Classification: Query Post Reply | Mark Unread Report Abuse Print Message Magdalene Sottile, born June 5th 1890, dead in oct. 1977 in Brooklyn, Kings CountyAccording to the SSDI: MAGDALENE SOTTILE 05 Jun 1890 Oct 1977 11217 (Brooklyn, Kings, NY) (none specified) 068-42-6921 New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Flott observert! Jeg har lagt inn et innlegg, og bedt Berta ta kontakt. Innlegget er jo ganske nytt (18. oktober) så forhåpentligvis har hun ikke gitt opp å kikke etter svar. Det er selvsagt mulig at Berta har fått med seg jakten på Alvilde Magdalene her i forumet, og prøver å nøste i tråden i USA, men har vi flaks, er det en som prøver å finne ut av Alvilde med motsatt utgangspunkt av vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Berta har tatt kontakt, og jeg har fått vite at hun er en som har tatt tak i samme tråd som vi leter langs, etter at jakten på Alvilde begynte her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest John Gustav Johansen

Først nå er debatten om mi grandtante og etterkommererne hennes kommet meg for øre.I Lillesand bor fleire av vi etterkommere etter bror til Anna Rasmusdatter Klep, (Anna Tellefsen, Møglestu) som døde 10. januar 1926. Broren (halvbror) het Johan Oskar Johansen, født i Kristiansand 1869. Mange etterkommere.Alvilde Magdalena hadde også en halvbror, Anton August Henriksen, sjømann som også dro til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gustav Johansen

Først nå er debatten om mi grandtante og etterkommererne hennes kommet meg for øre.I Lillesand bor fleire av vi etterkommere etter bror til Anna Rasmusdatter Klep, (Anna Tellefsen, Møglestu) som døde 10. januar 1926. Broren (halvbror) het Johan Oskar Johansen, født i Kristiansand 1869. Mange etterkommere.Alvilde Magdalena hadde og en halvbror, Anton August Henriksen, sjømann som og dro til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gustav Johansen

Først nå er debatten om mi grandtante og etterkommererne hennes kommet meg for øre.I Lillesand bor fleire av vi etterkommere etter bror til Anna Rasmusdatter Klep, (Anna Tellefsen, Møglestu) som døde 10. januar 1926. Broren (halvbror) het Johan Oskar Johansen, født i Kristiansand 1869. Mange etterkommere.Alvilde Magdalena hadde og en halvbror, Anton August Henriksen, født 1879, sjømann som og dro til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

John Gustav: Vet du noe om Anton i USA? Og kjenner du noe til etterkommere av Amalie Joreid, som overtok eiendelene til Anna Rasmussen da hun døde i 1926 (ble gitt eiendelene av Alvilde Magdalene Henriksen i følge et brev hun skrev til skifteforvalteren)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest John Gustav Johansen

Finnes Anton August Henriksen i noen folketelling i USA, 1910 eller 1920. Håper noen finner/har funne han. Han skulle jo leve i 1926 da mora døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.