Gå til innhold
Arkivverket

[#42287] Hjelp til tolkning av KB-tekst, Utflyttede fra Holt 1844


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg trenger hjelp til å tyde fødselsdatoen til den Johanne som flytter fra Holt (A-A) til Christiania 19 september 1844: Lenke. Jeg er også usikker på patronymet, men synes vel det står Arnesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fødselsdatoen er vel 18. oktober, men hvilket år? Det ser ellers ut til å være et kort ord (3 bokstaver) under 'Pigen', som muligens begynner på s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Under Pigen står det 'sen', som er en fortsettelse av etternavnet som begynner på øverste linje. Tror det står Iversen.Fødselsdatoen er 18. april, året begynner på 181, siste siffer er vel 3 eller 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Ketil. Jeg rakk nettopp en snartur innom Statsarkivet her i Kristiansand for å sjekke papirkopien. Der står det nokså tydelig 'd. 18 Apr. 1819' på fødselsdatoen (9-tallet delvis skjult av den loddrette kolonne-streken). Navnet var imidlertid ikke lettere å lese der enn i den skannede versjonen. Jeg er imidlertid tilbøyelig til å være enig i at det står Iversen. I så fall heter vel dama Johanne Anne/Anna til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har ikke funnet noen Johanne født eller døpt i Holt den aktuelle datoen. Etternavnet (-sen) tyder muligens på by-/borgerbakgrunn?Når jeg interesserer meg for denne dama, er det først og fremst fordi jeg i lengre tid har jaktet på kjæresten til billedhuggeren Hans Hansen (1820-1858) fra Nes Verk (se Lenke). Hans Hansen omtaler henne i et brev, datert København 18/5 1847, til soknepresten i Holt, Andreas Faye. Han navngir henne imidlertid ikke. Hans anliggende er at hun er blitt igjen i Christiania etter at han året før hadde flyttet til København for å studere ved Akademiet. 'Hun haver (...) ikke nogen Lyst til at ophaalde sig i Christiania da hun der er saa langt fra sin Familie og især da jeg er reist derfra er det et daabbelt Savn', skriver han. Og han spør om hun kan få post som 'Hus-Jomfrue' hos Faye.Jeg finner ingen annen ugift dame i passende alder og i rett periode i utflyttingslistene som reiser fra Holt til Oslo. Nå er nok ikke disse listene komplette (jeg finner heller ikke Hans Hansens utflytting i 1841). Det som imidlertid ikke 'stemmer', er noe Hansen skriver i brevet til Faye om at 'hun har været eders Komfermant'. Jeg finner nemlig ingen konfirmant som kan passe i kirkeboka for Holt de aktuelle årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er mottakelig for alle tips m.h.t. hvem denne 'mystiske' Johanne Anne Iversen, f. 18/4 1819 kan være. Jeg ser ikke bort fra at de to fornavnene kan ha byttet plass. Det høres unektelig mer naturlig ut med Anne Johanne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg ser av kirkeboka for Holt at Andreas Fayes kone Ditlevine Madsen døde i 1846. Det var vel derfor billedhugger Hans Hansen mente han trengte en 'Hus-Jomfrue'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det døpes en Anne Johanne, datter av Albert Iversen, i Holt 18. april 1813.Det er ikke fødselsdatoen, men dåpsdatoen til Johanne Anne som er oppgitt ved utflyttingen. Dermed er det stor sannsynlighet for at dette er samme person (med mindre du er 100% sikker på at det står 1819).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg er ikke 100% sikker på at det står 1819, siden nesten halve tallet er uleselig. Som du også har nevnt i et tidligere innlegg, må alternativet være 3. Jeg er overbevist om at det er den rette damen du nå har funnet. Om hun er identisk med Hans Hansens kjæreste, er imidlertid nå mer usikkert av to grunner: 1. Hun er i eldste laget (7 år eldre). 2. Hun er da ikke konfirmert av Andreas Faye, som først ble tilsatt som sogneprest i Holt i 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og kirkeboken for Holt viser at det ble født to Anne Johanne 11. april 1813 - som også ble døpt samme dato (18. april). Den ene var Anne Johanne Iversen (Albretsdtr.) og den andre var billedhuggeren Hans Hansens søster! (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 13: Ikke 1884, men 1844. Da kan vi nok endelig utelukke henne som Hans Hansens kjæreste, med mindre hun etter kort tid er blitt enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk til Ketil for god og avklarende hjelp. For å komme videre i leting etter billedhuggerens kjæreste, må jeg nok gå gjennom konfirmasjonslistene fra Fayes første år som sogneprest (fra 1833 og utover) - og deretter bruke eliminasjonsmetoden for å skille ut dem som giftet seg eller døde før 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.