Gå til innhold
Arkivverket

[#42289] Thore Torstensen Hassel, Kongsberg


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Thore Torstensen giftet seg i Kongsberg i 1788 med Anne Christine Torstensdatter[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30837505&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeVed folketellingen i 1801 har han fått familienavnet HasselLenke1. Hvor har han Hassel-navnet fra, m.a.o. hvor stammer han fra? Så vidt jeg vet, ligger det Hassel-garder i Modum, Eiker og Sandsvær. Sandsvær gikk etterhvert inn i Kongsberg.2. I FS finner jeg én Thore Torstensen som kan være 'min mann'LenkeHvem er i tilfelle faren, Torsten Olsen, er det han som er en 'Hassel'?3. Jeg har funnet en som kan være den riktige:LenkeI så fall kom han (muligens) fra Rollag. Eller var det Sigri Olsdatter som kom derfra?4. Anne Christine Torstensdatter var ifølge 1801-tellingen født ca. 1765. Da kan det muligens være denne jenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Mens dere grunner på disse spørsmålene kan jeg fortelle at jeg har sjekket gardshistoriene for Modum og Sandsvær uten å finne ovennevnte personer på gardene Hassel. Eiker har jo ikke egen gardshistorie (om jeg husker rett.) Og i Rollag fant jeg ingen Hassel-gard.Jeg har oversett ting før, og det er et problem med enkelte gardshistorier at de stor sett befatter seg med odelssønnene, altså den som tar over garden. Yngre søsken, for ikke å snakke om deres ektefeller, tar man derimot litt lettere på.Derfor tror jeg at jeg er avhengig av folk med lokalkunnskaper for å komme videre, evt. noen som vet noe om disse Hasselslektene. Vi hadde jo en kjent astronom som het Hassel, og han kom fra en av disse gardene. Om jeg ikke har misforstått.Elisabeth Sophie Hassel, datter av Thore og Anne Christine, ble 29.mars 1817 gift i Kongsberg med Rasmus Jørgensen:LenkeDe ble stamforeldre (?) til Rasmussen-slekta i Flekkefjord. Den er jo kjent nok, men nå gjelder det altså Hassel, og Rasmus Jørgensen for den som vil. Jeg tror han kom fra Modum.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,I Sølvverkets Avskjedigelsesmanntall fra 1805 finner jeg Thore Tostensen Hassel. Han er født (eller trolig døpt) 28.3.1760 (hvilket nesten stemmer med FS). Ettersom datoen står i listene vil jeg tro han er født på Kongsberg.I Sølvverkets manntall fra 1765 finner jeg Tosten Olsen Hassel 39 år gammel, født på Kongsberg. Han er gift, men det er ikke notert at han har noen barn. For å være sikker bør du nok sjekke med kirkeboken.Det var flere familier som 'brukte' navnet Hassel på Kongsberg. I 1765-manntallet er de fleste født på Kongsberg. I 1732 er de fra Eiker eller Sandsvær. I 1711 finner jeg kun én og han er fra Sandsvær. God jakt videre!mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei,Hassel-navnet kan også komme fra Hassel Jernverk i Øvre Eiker, (Bakke sokn). Det var sikkert en del utveksling av arbeidere mellom de to stedene. En av mine aner kom derfra til Kongsberg. Ved å søke på gardsnavn Hassel i 1801 tellingen for Øvre Eiker kommer mange navn opp Lenke For Øvre Eiker finnes det jo endel andre databaser fra den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til begge for tilbakemeldingen Jeg har aldri hørt om 'Sølvverkets Avskjedigelsesmanntall', men er mer enn villig til å lære noe nytt. Hver dag.Ang. kirkebøkene står det kanskje noe mer ifm. bryllupet i 1788. Men så langt er jeg altså ikke kommet.Flere lokale eksperter med 'ukjente' kilder inviteres til å komme med flere nyheter.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Hei, Jeg har tittet i kirkebøkene for Kongsberg, og der fant jeg følgende i Kirkebok for Kongsberg (1756-1768),under døpte 28.Mars 1761 side 72a: Thorsten Olss. Hassels S(øn)Thore. Faddere: Else Margrethe (enke etter) Caspar Kipperts, Martha Maria Gullechsd. Hvam, Stiger Amund Hanss. Hassel, Jens Mathiss. Hamersmed & Hening Jacobss. Pinsle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Og i Kirkebok (1721-1744) for Kongsberg finnes under døpte s. 57? (litt vanskelig å tyde sidenummer) ,døpt 1726 Dom 20 Tr. en Torsten med far Ole Hassel (el. Hæssel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kjempeflott, Kari. At Thore Torstensens mor ikke er registrert ved hans dåp, er vel bare slik det var den gangen. Men siden du først er i gang, kan du kanskje sjekke om byllupet til Torsten Olsen står der. Ved bryllup klarte de vel ikke å unngå den kvinnelige hovedpersonen?Ellers er kanskje Thore Torstensens konfirmasjon evt. bryllup vegen å gå?Ellers lurer jeg fortsatt bl.a. på Anne Christine Torstensdatters foreldre. Som sagt lenger oppe er det nesten for godt til å være sant at hennes far heter det samme som hennes svigerfar. Kanskje det finnes opplysninger under bryllupet i 1788 som kan oppklare det?Men først og fremst takk for bitene til puslespillet.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kari (7) satte meg på ideen om å søke på Torsten Hassel istf. Torsten Olsen. Da kom følgende svar opp:LenkeDermed skulle Thore Torstensens foreldre langt på vei være på plass. Thore kalte sin ene datter Elisabeth Sophie (2). Så det kan vel ikke være tvil om sammenhengen, vil jeg tro.Kanskje blir det lettere å finne spor i gardshistoriene nå som jeg har navnet Ole Olsen Hassel å gå etter. Han må være født ca. 1700, og kommer kanskje fra en av de kommunene som er nevnt ovenfor. Så var det Anne Christine Torstensdatters foreldre da. For ikke å snakke om Rasmus Jørgensen, gift med Elisabeth Sophie Thoresdatter og stamfar til Rasmussene i Flekkefjord.Høstjakta er i gang, også for oss som foretrekker at dyret ligger i ro på tallerken ;-))Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Litt mer fra sølvverkets manntall, denne gang fra 1732:Ole Olsen Hassel, hauer ved Julius Gruve, 40 år gml, fra Sandsvær. Han har jobbet ved sølvverket i 14 år, bor i eget hus, har 2 døtre og 3 sønner.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det er slett ikke umulig at Anne Christines far også het Torsten Olsen. Det finnes flere med det navnet i 1765-manntallet. Her er de i rett alder:- Tosten Olsen Gallaas, 27 år, fra Kongsberg, gift, har 1 datter.- Tosten Olsen Sodtved, 30 år, fra Sandsvær, gift, har 1 sønn og 2 døtre.- Tosten Olssen Fiøsse, 57 år, fra Svene, har 2 sønner og ingen døtre (men opplysningene i listene er ikke helt til å stole på).Manntallet er ikke komplett så det kan finnes enda flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nyman

Hei, nå er jeg tilbake igjen, dro på senvakt igår og fikk ikke med meg resten av debatten. Ja det er nok ganske trolig at deres fedre hade samme navn, selv om det er litt pussig. Her er det jeg fant i kirkebøkene (tok utgangspunkt i FS så det var greit å finne dem) Kirkebok for Kongsberg (1756-1768): side 82a: Torsten Olss. Somerstads D. Anne Xstine døpt 10.des. 1861 Hun døde bare 3 uker gammel (s. 239b i samme bok)og videre s. 115a : Torsten Olss. Somerstads D. Anne Xstine døpt 10.mars 1764 og det er jo selvfølgelig denne siste som kan være Thores hustru.Og jeg kan bekrefte at Torsten Olss. Hassel & Elisabeth Sophie Tønesdr. ble gift 17.juli 1751 , s. 259 i kirkebok (1741-1755)Jeg har ikke tilgjengelig kirkebøker senere enn 1768, så jeg kan dessvere ikke se på opplysninger når Thore og Anne Kristine giftet seg. Er på vei til jobb igjen, så det får bli dette for denne gang, skal titte etter litt mere senere, kanskje over helgen, lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

For noen jenter! Her jobbes det jammen både seint og tidlig, om det så er seinvakt eller tidligvakt.Kari (12) bringer inn navnet Torsten Olss. Somerstad. Sommerstad er en gard i Sandsvær, så Thore slapp å gå så langt etter brud. Det står kanskje mer i gardshistoria?Takk for innsatsen, og for dere andre minner jeg om andre løse tråder, omtalt bl.a. i (9) ;-DHilsen Torgeir (som lurer litt på hva som får ei i Narvik til å interessere seg for Kongsberg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Fra Sandsværs bygdebok bind III side 417 . G.nr. 33 PytteOle Hågensen Foss f. 1705 på Bjerknes, d. 1771, som bodde en tid på Sommerstad. 'Viet paa Barselsengen' 1734 med Anne Helliksd. Bjerknes g.nr. 78, f. 1714 d. 1781.Barn nr 2. Torsten f. 1736, kalt Sommerstad og bodde 1766 og 1771 på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk Bjørg og Arnt. Dette går over all forventning. Å bli 'Viet paa Barselsengen' må vel bety at vedkommende er ute i aller siste liten? Men han rakk det, åpenbart.Takk i alla fall. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei igjen,Jeg har kikket på vielsen til Rasmus Jørgensen og Elisabeth Sophie Thoresdatter 29.3.1817. Rasmus' alder er oppgitt til 22 år. Som forlovere står Jørgen Arnesen og Ingebret Svendsen. I 1801-tellingen finner jeg ingen passende Rasmus på Kongsberg, men på Modum er det en, på gården Steinsrud. Han er 7 år og sønn av Jørgen Arnesen, husmann og kleinsmed. Du bør nok kikke litt nærmere på disse.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei igjen, Bjørg. Tanken på Modum og Steinsrud har slått meg også. Det er mulig at kleinsmeden er far til 'vår' Rasmus. Men jeg fant ikke noe vettugt om det i gardshistoria, annet enn at Jørgen fikk en plass av verkseieren som ble kalt Smedplassen (etter hukommelsen.) Men jeg har ikke funnet Rasmus blant de barna Jørgen og kona fikk døpt i Modum. Så fåglarna vet.Hvorom allting er, så lurer jeg på om du og/eller Arnt kan fortelle meg om denne Ole Hågensen Foss (15) virkelig var født på Bjerknes. Hvorfor het han da Foss, lurer jeg.Etter dette oppslaget[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=570354595&lds=2®ion=-1®ionfriendly=&frompage=99>Lenkekom Anne fra Bjerknes. Men noen av disse Pedigree-kildene er av og til litt dubiøse, for å så det sånn. Så ikke vet jeg.Àpropos kilder så fikk jeg seint i går kveld dette treffet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at lenkene dine ble feil i 1. innlegg. Prøver med vielsen igjen her: LenkeJeg har også Avskjedigelsesmantallet for Kongsberg Sølvverk 1805, skal se om jeg kan finne flere opplysninger der. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Gunn, beklager feilen. Skjønner ikke helt hvordan det kunne skje. Trodde jeg gjorde det på samme måten med alle, men bare en gikk inn altså. Lurer på hva jeg gjorde feil, trodde jeg lærte dette for lenge siden.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. kirkeboken er Ole døpt 19/4 1705. Far Haagen Bjerknes.Iflg. bygdeboken har Ole Hågensen Mellom Foss fra 1751 til 1757 og flytter til Pytte i 1757.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for oppklaringen, Arnt. Kan da denne karen være Anne Helliksdatters far, tro? (Lurer på om dette går bra.)LenkeAlle treffene jeg får i FS går i retning av at Hellik flyttet fra Flesberg til Sandsvær. Men garden Livland finner jeg ikke noe sted i Norge.Ellers er jeg spent på om noen har kommentar til mitt siste spørsmål under (18) ang. Ole Hansen Hassel fra 'Eftelot, Sandsvaer.'Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livland ev. Liveland er gård nr. 95 i Flesberg. Brødrene Torsten og Hellik Livland kjøpte Nedre Bjerknes i 1707 og Hellik løste ut broren i 1712.Efterløt er et av sognene i Sandsvær og navnet på prestegården.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til informasjon om Hassel jernverk: LenkeI Avskjedigelsesmantallet for Sølvverket 1805 fant jeg følgende menn som er nevnt med Hassel som tillegg til navnet. Jeg vil tro disse kan komme fra Hassel Jernveksområdet. Det ser ut til at stedsnavn er knyttet til navnene som en tilleggsopplysning.Jeg noterte meg følgende navn fra heftet: Christian Hansen Hassel Daniel Hansen Hassel Ener Hansen Hassel Hans Arntsen Hasssel Hans Christoffersen Hassel Hans Thorsen Hassel ( f. 1782) Perer Hansen Hassel Simen Christophersen Hassel Thore Eliassen Hassel Tore Torstensen Hassel f. 1760Jeg har bare ført fødselsår for de som muligens har med din etterlysning å gjøre.Si fra om du ønsker opplysninger om flere på listen her.Under Øvre Eiker finner du ganske mange kirkebokavskrifter som muligens dekker denne tiden.( Under Buskerud , Ø.Eiker her på Databaseveljaren)Lykke til med søkingen, flott at du har fått hjelp fra Arnt Hole i Hokksund og fra Bjørg Lunde i Kongsberg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk igjen. Det hører med til historien at dette ikke gjelder min slekt, men jeg forsøker å hjelpe en god venn, gratis selvfølgelig. Håper det er i orden. Så takken kommer både fra meg og henne.Får se om jeg får tid til mere til uka. Det er jo fortsatt noen løse tråder ;-))Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.