Gå til innhold
Arkivverket

[#42290] Agnete Andersdatter, Løten, f. 1871 i Åmot, Østerdalen


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Vet noen hvem Agnete Andersdatter, f. 1871 i Åmot, er datter av? (Kan selvsagt sjekke kirkeboken på Riksarkivet, men det kan bli en stund til neste gang jeg skal dit, så jeg spør her først i tilfelle noen tilfeldigvis har informasjon.)Hun er i folketellingen for 1900 bosatt på Englaugsbakken i Løten og gift med Helmer Martinusen, f. 1869 i Elverum. Ihvertfall ett av barna hadde Bakken som slektsnavn.LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hun kan ikke være en av seks Agnethe Anderdatter i 1875-tellingen LenkeRiktignok er ingen av dem født i 1871, men det er ikke det store spranget mellom 1868 og 1871.Bare et forslag - Holmen og Løten er jo heller ikke så langt fra hverandre.Under Oppland er det også seks med samme navn, men de passer ikke med hensyn til fødselsår.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg hadde ikke hellet med meg på Riksarkivet i dag. Kunne ikke finne Agnete i kirkeboken for Åmot for angjeldende periode.Det var derimot uproblematisk å finne Helmer Martinusen i kirkeboken for Elverum (MINI 4 1866-1874). Han var dørt 7. mars 1869 og ble døpt 20. juni, var sønn av Martinus K--- Naverlien (`) og hustru Severine Olsd.I bygdeboken for Løten står det at Englaugsbakken ble utskilt fra Englaug vestre i 1898 og at Helmer bygde opp den nye gården. Han solgte den til datteren Anne Marie Bakken i 1914, men denne solgte den ut av slekten i 1919.Jeg grubler derfor fremdeles på hvem Agnete er datter av. Det er jo ikke sikkert at bygdeboken (som jeg har her hjemme) vil gi noe spor, så det vil ev. bli mye arbeid for ingenting. Er det noen med godt kjennskap til kilder fra Åmot som kan gi et tips til hvor jeg skal lete? Hvis Agnete ikke var døpt i Åmot kirke, hvordan kunne hun da ha vært registrert?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Sverre Søgaard

Jeg skjønner at du har hatt problemer med 'Agnete'. Ved å bruke opplysningene i folketellinga 1900 og lete bakover på de fødte, dukket det det etter hvert opp litt av hvert som hjalp. Jeg startet med Gustav Adolf født 3/6 1894 på Endeløsmyra i Åmot, men ingen faddere som hjalp. Helmer var da dagarbeider. Agnete var da oppgitt å være født 1867. Hilma Lovise fant jeg ikke. Men Anna Marie var født 20/4 1893 på Astridkjølen i Elverum, men mora heter Marie Olivia Alette Andersdr og er født 1871. Helmer er tømmerhugger. Helmer og Marie Olivia Alette Andersdr giftet seg 30/11 1892 i Åmot. Hun bor på Bjørnstad og er født 1872 som datter av husmann Ander Jonsen Endeløsmyren. Du finner Marie Olivie Alette født 25/4 døpt 14/7 1872, datter av inderst Anders Johnsen Ilsaas (1839) og Lovise Marie Olsdr (1840) g 1865. I bind 1 Åmot bygdebok s 488 kan du finne mer om familien. Hvorfor Marie Olivie Alette skifter navn til Agnete vet jeg ikke. En mulihet er at hun bare brukte Alette, som har blitt til Agnete. Den andre muligheten som jeg har mindre tro på, er at hun forandret navnet da de meldte seg ut av statskirka. Ingen av de andre forandret navne sine, så det tror jeg lite på. Lykke til videre. Dette er en familie som flytter på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk for hjelpen - naa skjoenner jeg hvorfor jeg slet saapass da jeg forsoekte aa finne ut av det. Men naa har jeg et langt bedre utgangspunkt. Ja, denne familien ser ut til aa flytte en del paa seg. En av doetrene til nevnte Agnete og Helmer, Signe, havner for eksempel i Sandefjord. Skjoenner at jeg maa see baade paa Aamot, Elverum og Loeten for aa finne ut mer om slekten her. Spennende!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.