Gå til innhold
Arkivverket

[#42291] Dønna/NO - Fredericha Larsdatter


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Fredericha Margrethe Larsdatter, født 1784 i Meløy oppholdt seg i Dønna i 1827. Om hun var gift, eller i tjeneste der er ikke opplyst. Hun var ihvertfall ugift i 1819. Noen som har truffet på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet henne født/døpt i kirkeboka? Var ikke Meløy under Rødøy 1784.Likeså Lurøy.Kirkebøkene før Rødøy ligger ute på nett.Men jeg greide ikke finne henne der.Vet du hvem hun var av?Kensje det er henne jeg fant i telling 1801.Rødøe prestegj.Lurøe sokn.Walle gaard: Trj. pige Fredricha Larsdtr.17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Takk, Nina. Ja, jeg kjenner både dåp og konfirmasjon. Den siste skjedde fra Vall i Meløy i 1801. Hun er dessuten omtalt i to skifter, i henholdsvis 1819 og 1827. I 1827 blir det oppgitt at hun oppholder seg i Dønna. Siden har jeg ingen spor efter henne, og vet derfor ikke om hun var gift der. Men hun er nok død før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så pussig jeg ikke fant henne døpt,konfirmert.For hun er vel da ført opp i kirkebøkene under Rødøy?Kan du si hvem foreldrene var?Vall er det det samme som Walle tro.Om det er henne jeg fant i 1801 hos fam.Angell.Hun ble jo konfirmert det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Nina: Fredericha er ikke ført i kirkebøkene under Rødøy, men under Meløy. Så vidt jeg husker er ikke disse bøkene skannet, og heller ikke lagt ut på nettet. Men hun er døpt 10/10 1784 i Meløy, som datter av Lars Larsen og hustru Martha Pedersdatter. Du finner Fredericha konfirmert i Meløy i 1801 fra Vall. Dessuten er hun bl.a. nevnt i skiftet efter faren i 1802.Til Arne: Det ser mistenkelig ut som om dette er et treff! Gratulereerer, dette må jeg se nærmere på! Sognegrensene har nok skiftet noe i dette distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solveig Sund

Hei!Det er skifte etter Hans Jonasen på Andø i Herøy 1856, han var gift med Fredrikke M. Larsdatter, der er ikke nevnt barn, hans søsken arver. Skifter Herøy/Dønna 1846-1880, s.4, av Svein EdvardsenHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk til Frode og Solveig. Det er helt sikkert riktig person vi her har å gjøre med. Jeg får se om jeg finner vielsen i Dønna eller Herøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Du kan også se i kirkebok for Stamnes og Alstahaug hvis du ikke finner vielsen i Herøy Dønna, det var mange som brukte de kirkene.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.